Kurk en baanhoek

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul B

Kurk en baanhoek

Bericht door Paul B »

Nog twee vraagjes (want ik krijg zo fijn antwoord hier):

- ik lees in de handboeken dat kurk onde de rails een goede geluidsdemper is. maar ik lees op het forum hier dat sommige mensen er juist meer herrie van krijgen. nu twijfel ik dus. een beetje 'treingeluid' vind ik wel prettig, het hoort erbij. ik gebruik fleishmann piccolo rails. wat zou nou het beste zijn?

- ik lees ook in de handboeken dat je een track met niet meer dan 3% moet laten stijgen. nou schiet 3 cm op 1 meter niet echt op. mijn locs kunnen meer en ik zie op bijna alle foto's van banen hogere stijgingspercentages. wat zijn jullie ervaringen, of is het een kwestie van proberen?

Paul

Michiel

Re: Kurk en baanhoek

Bericht door Michiel »

Ik heb onlangs een vergelijkende test gedaan met oa kurk onder de rails. Ik stel voor dat je het eens naleest. Maar let op, het geproduceerd geluid is zo luid als "zijn zwakste schakel". Een stevige, dikke bodemplaat, gebruik van soepel blijvende lijm en geen schroeven of nagels gebruiken, enz...

In verband met de hellingsgraad is 3% inderdaad al stijl. Rij je alleen met korte treintjes (2-3 wagens) dan is 3% nog haalbaar, maar denk je met lange slepen te gaan rijden, blijf dan liever ver onder die 3% (2% is dan aangeraden). Waarom denk je trouwens dan dat we van die vreemde klimspiralen bouwen? ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Hoi Michiel,

Ik kan die link helaas niet openen, krijg dan een foutmelding.
Ik dacht erover om multiplex te gebruiken, met daaronder een laagje piepschuim, zoals ik hier op het forum bij een andere baan zag. Maar ik begrijp dat ik de rails dan dus niet moet vastschroeven, maar lijmen...

Die helixen bouwen jullie toch alleen maar omdat ze er zo stoer uitzien 8-)

Michiel

Bericht door Michiel »

Bij mij werkt de link prima. Welke foutmelding krijg je met die link?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ik krijg van internet explorer 8 een popup met 'kan niet worden geopend, de bewerking is afgebroken.'
Misschien een beveiliging? Ik zit hier op mijn werk in een redelijk afgeschermde internetomgeving...

spoor65

Bericht door spoor65 »

:lol: :lol:

en waarom denk je dat jouw baas zijn systeem zo heeft afgeschermd :mrgreen: :mrgreen:

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo

Bericht door FidOo »

Paul ik denk dat jij het verkeerd gelezen hebt. Maar bijna iedereen blijft juist onder die 3%.

Die spiralen zijn er inderdaad niet alleen maar omdat we rails over hebben....

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Cybertinus

Bericht door Cybertinus »

juist niet, lijkt me, want er gaat stiekem nog best veel meters rails in die spiralen zitten.

Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Plaats reactie