Wiebelende stoomlocs

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stinger

Wiebelende stoomlocs

Bericht door Stinger »

Wie heeft er ervaring met het oplossen van stoomlocs die schudden bij het rijden.? In dit geval gaat het om een BR93 van Arnold en een BR89.7 van Minitrix. De BR93 is behoorlijk dramatisch. Dan rijdt de lok voorwaarts zonder schudden en achterwaarts wordt je er bijna zeeziek van. Dan stel ik wat bij aan de wieltjes en dan is het achterwaarts prima en voorwaarts weer en ramp. Soms komt de lok niet eens in beweging. Ik denk zelf dat het ligt aan het drijfwerk en de positie van de wieltjes op de as; zowel onderling aan één zijde en ook ten opzichte van de andere kant. Maar ik krijg het niet voor elkaar om de lok zonder wiebelen te laten rijden.
De BR89.7 heb ik nu redelijk rijden, daar lag het o.a. aan de wieltjes die erg los op de as zatten en bovendien niet op de juiste afstand.

Alle tips zijn welkom.

mvg Stinger

Van Zimmerboden naar Schrankfurt
Analoog

marco

Re: Wiebelende stoomlocs

Bericht door marco »

Hoi stinger :?:
Het klinkt alsof de wielen niet goed gekwarterd zijn ( zeg ik dit goed :roll: )
Ik heb dit ook eens met een stoomlok gehad en dit nooit meer goed gekregen :x
Het is een werkje van proberen de wielen goed te krijgen ten opzichte van elkaar.
Ik kan je helaas niet verder helpen.

Groetjes marco

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Michiel

Re: Wiebelende stoomlocs

Bericht door Michiel »

Het is natuurlijk erg koffiedikkijken van hieruit, maar de oorzaak ligt dikwijls aan het drijfwerk dat niet helemaal goed zit. Maak eens een foto van het drijfwerk aan elke kant. Dan kunnenn we hier vaststellen of het wel dan niet zo is.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie