klim spiraal

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
stargazer

klim spiraal

Bericht door stargazer »

hoi ik wil voor mijn eerste baan een schaduw station maken
die omhoog gaat met een klim spiraal met 2 sporen er op

nu is mijn vraag hoe stijl kan ik hem het beste maken en van welke maat spoor

ik gebruik minitrix rails

ik hoor het graag van jullie

groet roland
Laatst gewijzigd door stargazer op 17 aug 2011 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim Ros

Re: klim spiraal

Bericht door Wim Ros »

Hi,

In het kader van dat zal best weleens eerder aan de orde zijn geweest, hier één van de vele beschrijven en voorbeelden.
http://fantasia.nordkappe.nl/helix.html

Mvg
Wim.

Vincent

Bericht door Vincent »

de maximaal stijging voor ene helix is 3% en je kan het beste r3 en r4 gebruiken. als je met standaard minitrix bochten wil gaan werken. die liggen het netste naast elkaar. een r1 bocht is voor de meeste loc's te krap om er lekker door heen te komen.

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Je kunt het stijgingspercentage beter tussen de 2 en 2,5% houden,dan weet je zeker dat je goed zit.

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Michiel

Bericht door Michiel »

Hoe stijl hang vooral af van met welke samenstellingen je denkt te rijden.

Rij je uitsluitend met korte, locale treintjes, dan kan je gerust tot rond de 3% stijgen. Maar als je voorziet om met lange slepen te gaan rijden, dan is het best om rond de 2% te blijven. Besef ook dat sommige stoomlocomotieven een belabberde trekkracht hebben. Bijvoorbeeld de stomers met motor in een kleine tender (BR38, BR53, ...) of specifieke modellen (BR23,....) hebben een heel beperkte trekkracht. Een helling van 3% is onoverwinnelijk voor deze modelletjes, zelfs met korte sleep.

Besef ook dat het gebruik van krappe bogen (R1/R2) extra wrijving geven, dat je kan vergelijken met ongeveer een halve percent stijler klimmen. Als je de ruimte hebt, kan je best de boogstraal wat groter houden.

Of, je kiest voor de strategie van Rob (zie link hierboven). Hij rijdt met lange slepen door korte en stijle helixen. Hiervoor verwijdert hij het overtollige gewicht uit de wagons en rijtuigen. Dat is ook te overwegen. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Michiel schreef:
Of, je kiest voor de strategie van Rob (zie link hierboven). Hij rijdt met lange slepen door korte en stijle helixen. Hiervoor verwijdert hij het overtollige gewicht uit de wagons en rijtuigen. Dat is ook te overwegen. ;)
Whahahahha, dat was een idee wat erna kwam :) Maar om het geheim van de smit te verklappen in principe is het zo dat 95% R2 gebruikt om te steigen. Maar R1 en 3% kan maar zeer zeker niet aan te bevelen.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
stargazer

Bericht door stargazer »

hoi bedankt voor de antwoorden

ga voor de zekerheid r3 en r4 gebruiken

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Roland,

Kijk hier eens....

Is een alternatief naar mijn beschrijving en dan kan je wel R2 gebruiken wat je dan weer ruimte in de breedte scheelt.

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie