Zoals bekend ben ik iemand die slecht uit de NEM-normen kan komen. Maar ik denk dat er vast wel ervaringsdeskundigen zijn die het antwoord op mijn vraag weten:
- hoe breed moet een dubbelsporig tunnelportaal zijn als deze in een boog ligt, waarbij de kleinste radius 396 mm (Fleischman Piccolo R3) is en de grootste 430 mm, rekening houdend met de vrije ruimte?
Mvg,
Martin
Breedte tunnelportaal
Breedte tunnelportaal
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Breedte tunnelportaal
Martin,
Volgens mij gewoon breed genoeg om er door te kunnen zonder de muur te raken
Ik zou er niet eens de moeite voor willen nemen, om dit helemaal exact op norm te doen, maar daar is een ieder natuurlijk vrij in.
We zijn nu eenmaal met modelspoorbouw bezig, en daar zul je altijd moeten passen, meten en schuiven.
Normen zijn leuk, lekker exact op schaal, maar ik persoonlijk denk dat vooral het op het oog goed moet staan,
en passend moet zijn voor het te gebruiken materiaal.
Maar zoals al genoemd, dit is mijn persoonlijk idee en hoeft dus zeker voor anderen niet zo te zijn.
Mvg
Freddy
Volgens mij gewoon breed genoeg om er door te kunnen zonder de muur te raken

Ik zou er niet eens de moeite voor willen nemen, om dit helemaal exact op norm te doen, maar daar is een ieder natuurlijk vrij in.
We zijn nu eenmaal met modelspoorbouw bezig, en daar zul je altijd moeten passen, meten en schuiven.
Normen zijn leuk, lekker exact op schaal, maar ik persoonlijk denk dat vooral het op het oog goed moet staan,
en passend moet zijn voor het te gebruiken materiaal.
Maar zoals al genoemd, dit is mijn persoonlijk idee en hoeft dus zeker voor anderen niet zo te zijn.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Dat snap ik Freddy, maar ik bedoel alleen maar of iemand weet hoe breed zo'n tunnelpoort moet zijn. Ik zag er van 6,3 cm breed voor twee sporen. Maar is dat nog juist gezien de vrije ruimte in een boog. Die NEM-dingen vind ik zo onduidelijk.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Toch nog maar een poging gedaan om de NEM-normen te begrijpen. Daar maak ik uit op dat de vrije ruimte gelijk is aan een maat E. Deze is afhankelijk van de boogstraal die je gebruikt. Ik heb R3 (396 mm) en R4 (430 mm) Vanaf 350 mm is de vrije ruimte aan één kant van het spoor 0,4 cm, uitgaande van de langste treinstellen (groep C) van 17 cm. Kortom, ik neem voor de veiligheid een halve centimeter vrije ruimte en meet dan zelf wel de afstand van de ene buitenkant van de rechterrail naar de buitenkant van de linkerrail. Dat is bij mij, 5,3 cm. Dus een tunnelportaal in een boog moet bij mij toch gauw 6,5 cm breed zijn.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin