een stomme vraag maar wat is een schakelcontact?
michiel
hallo een vraagje
Re: hallo een vraagje
Stomme vragen bestaan er niet hoor, stomme antwoorden wel
maar om het kort en eenvoudig te beantwoorden,
een schakelkontakt is precies wat de naam zegt,
een kontakt die er voor zorgt dat er ergens een schakeling ontstaat.
In onze hobby bv een schakelkontaktrail, een stukje rail waar aan 1 kant een klein contactje bevestigt is
welke natuurlijk een draadaansluiting heeft (stroom dus) zodra een geleidend metalen wiel over dit stukje rail gaat,
geeft die daarmee een schakelsignaal af, waarmee bv een wissel of sein word omgezet, of waarmee je zelf overwegbomen kunt bedienen.
naast rails met een metalen kontaktstrip, kennen we ook nog magnetische uitvoeringen, bij deze uitvoering heb je dan geen metalen wielen nodig, maar plak je ergens onder je loc of een wagon een magneetje die dan het kontakt maakt.
mvg
Freddy

maar om het kort en eenvoudig te beantwoorden,
een schakelkontakt is precies wat de naam zegt,
een kontakt die er voor zorgt dat er ergens een schakeling ontstaat.
In onze hobby bv een schakelkontaktrail, een stukje rail waar aan 1 kant een klein contactje bevestigt is
welke natuurlijk een draadaansluiting heeft (stroom dus) zodra een geleidend metalen wiel over dit stukje rail gaat,
geeft die daarmee een schakelsignaal af, waarmee bv een wissel of sein word omgezet, of waarmee je zelf overwegbomen kunt bedienen.
naast rails met een metalen kontaktstrip, kennen we ook nog magnetische uitvoeringen, bij deze uitvoering heb je dan geen metalen wielen nodig, maar plak je ergens onder je loc of een wagon een magneetje die dan het kontakt maakt.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: hallo een vraagje
ok bedankt
maar nog een vraag misschien stommer als die ander maar hoe stop je een trein automatisch?

Re: hallo een vraagje
Met een trein "automatisch" te willen laten stoppen, impliceert dat je "een systeem" de beslissing laat nemen om de trein te laten stoppen op een bepaalde plek, zonder eigen ingrijpen.
Jouw vraag is dan natuurlijk: welk systeem is dat dan?
Antwoord: dat hangt er volledig van af op welke manier dat jij op het moment de treinen bediend. Rij je digitaal, analoog of hybride? Eenmaal we dat weten, kunnen we weer een stapje verder gaan in de analyse van het probleem, en de mogelijke oplossingen.
Jouw vraag is dan natuurlijk: welk systeem is dat dan?
Antwoord: dat hangt er volledig van af op welke manier dat jij op het moment de treinen bediend. Rij je digitaal, analoog of hybride? Eenmaal we dat weten, kunnen we weer een stapje verder gaan in de analyse van het probleem, en de mogelijke oplossingen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: hallo een vraagje
sry ik ben pas echter begonnen en sben best jong (14) dus leg evne uit hybried analoog en ..... digitaal niet dat weet ik wel
sry
sry
Re: hallo een vraagje
Heb je zelf dan een digitaal systeem? En zijn het treinen in een digitaal systeem dat je automatich zou willen zien stoppen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: hallo een vraagje
Michiel:
Int kort:
Analoog is de besturing met een trafo waarmee je de spanning over de gehele baan regelt. Zet je meerdere locomotieven op het spoor dan rijden ze allemaal tegelijk.
Digitaal: De locomotief regelt zelf de snelheid van zijn motor door middel van een decoder. Op het spoor staat altijd de volle spanning. Je kunt hierdoor meerdere locomotieven onafhankelijk van elkaar besturen.
Wil je de trein automatisch stoppen kun je een schakelaar gebruiken
Voor analoog kun je zowel een contactrail of een Reedcontact met magneet gebruiken die je een relais (even op wiki zoeken hoe dat werkt) laat schakelen om de voeding van het stukje rail af te schakelen waar je de trein wilt laten stoppen.
met digitaal kun je niet de contactrail gebruiken, wel een reedcontact met magneet. (natuurlijk ook computerbesturing met stroomdetectie en terugmelders en dergelijke, maar daar ga ik bij jou even niet van uit)
Int kort:
Analoog is de besturing met een trafo waarmee je de spanning over de gehele baan regelt. Zet je meerdere locomotieven op het spoor dan rijden ze allemaal tegelijk.
Digitaal: De locomotief regelt zelf de snelheid van zijn motor door middel van een decoder. Op het spoor staat altijd de volle spanning. Je kunt hierdoor meerdere locomotieven onafhankelijk van elkaar besturen.
Wil je de trein automatisch stoppen kun je een schakelaar gebruiken
Voor analoog kun je zowel een contactrail of een Reedcontact met magneet gebruiken die je een relais (even op wiki zoeken hoe dat werkt) laat schakelen om de voeding van het stukje rail af te schakelen waar je de trein wilt laten stoppen.
met digitaal kun je niet de contactrail gebruiken, wel een reedcontact met magneet. (natuurlijk ook computerbesturing met stroomdetectie en terugmelders en dergelijke, maar daar ga ik bij jou even niet van uit)