Treinlengt ivm Perron lengte
-
Onderwerp starter - Berichten: 1158
Treinlengt ivm Perron lengte
Hoi!
Ik ben met een kleine baan bezig en heb op dit moment alleen nog een lading kleine passagierstreinen. Nu mijn vraag: Wat voor categorie lengtes kennen we in schaal N?
Mijn huidig idee is 25-30 cm = 2 delig treinstel voor regionaal verkeer
Dan heb je nog de 50cm (koploper 4-delig) lengte voor tsjah ... tussenformaatje - lang regionaal & kort intercity
Dan heb je intercity op 1 meter / 2x koploper gekoppeld?
1meter + = o.a. ICE & Thalys / TGV.
Zit ik met deze afmetingen en classificaties een beetje goed? Voor perronlengtes moet ik dan +10 of +20 cm extra lengte nemen ivm juiste plek van stoppen van de treinen?
Erik
Ik ben met een kleine baan bezig en heb op dit moment alleen nog een lading kleine passagierstreinen. Nu mijn vraag: Wat voor categorie lengtes kennen we in schaal N?
Mijn huidig idee is 25-30 cm = 2 delig treinstel voor regionaal verkeer
Dan heb je nog de 50cm (koploper 4-delig) lengte voor tsjah ... tussenformaatje - lang regionaal & kort intercity
Dan heb je intercity op 1 meter / 2x koploper gekoppeld?
1meter + = o.a. ICE & Thalys / TGV.
Zit ik met deze afmetingen en classificaties een beetje goed? Voor perronlengtes moet ik dan +10 of +20 cm extra lengte nemen ivm juiste plek van stoppen van de treinen?
Erik
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Treinlengt ivm Perron lengte
Erik,
Zoals je zelf al aangaf, ben je bezig met een kleine baan.
Maar of je nu een grote baan maakt of een kleine, eigenlijk is het belangrijkste gewoon, dat jouw trein past aan het perron.
neem dus de lengte van jouw langste trein die je voor het betreffende station in gedachten hebt, en pak er een 20cm extra bij voor uitloop
en natuurlijk ook voor het oog, en je bent eigenlijk waar je wezen wilt.
een thalys/ice ja daar heb je gewoon een behoorlijke lengte voor nodig, zal in jouw ontwerp niet echt thuis passen denk ik.
voor een beetje station met langere treinen, bv, loc met 6 ic rijtuigen, zit je al snel 1,3 a 1,4 meter perron dat je nodig bent.
Als je kijkt dat die treinen in het echie ook nog al eens in stammen van zelfs 9 of meer rijden, dat gaat dus niet echt passen op een kleine baan.
Hier in nederland zul je ook niet echt snel een koploper zien op een neventraject, dan moet je al snel gaan denken aan sprinter en buffel materiaal.
al is een uitzondering mss wel ergens van toepassing.
Maar belangrijkste blijft dus eigenlijk het door jou gekozen materiaal voor jouw baan, als die aan het perron passen, prima toch.
in het grootbedrijf doen ze het uiteindelijk ook zo, als ze ergens een nieuw station bouwen, of een station vernieuwen, kijken ze ook naar wat voor
materiaal er gebruikt word op die lijn, en daar gaan ze dan ook vanuit met de ruimte die ze nodig hebben.
mvg
Freddy
Zoals je zelf al aangaf, ben je bezig met een kleine baan.
Maar of je nu een grote baan maakt of een kleine, eigenlijk is het belangrijkste gewoon, dat jouw trein past aan het perron.
neem dus de lengte van jouw langste trein die je voor het betreffende station in gedachten hebt, en pak er een 20cm extra bij voor uitloop
en natuurlijk ook voor het oog, en je bent eigenlijk waar je wezen wilt.
een thalys/ice ja daar heb je gewoon een behoorlijke lengte voor nodig, zal in jouw ontwerp niet echt thuis passen denk ik.
voor een beetje station met langere treinen, bv, loc met 6 ic rijtuigen, zit je al snel 1,3 a 1,4 meter perron dat je nodig bent.
Als je kijkt dat die treinen in het echie ook nog al eens in stammen van zelfs 9 of meer rijden, dat gaat dus niet echt passen op een kleine baan.
Hier in nederland zul je ook niet echt snel een koploper zien op een neventraject, dan moet je al snel gaan denken aan sprinter en buffel materiaal.
al is een uitzondering mss wel ergens van toepassing.
Maar belangrijkste blijft dus eigenlijk het door jou gekozen materiaal voor jouw baan, als die aan het perron passen, prima toch.
in het grootbedrijf doen ze het uiteindelijk ook zo, als ze ergens een nieuw station bouwen, of een station vernieuwen, kijken ze ook naar wat voor
materiaal er gebruikt word op die lijn, en daar gaan ze dan ook vanuit met de ruimte die ze nodig hebben.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
Ik ben nu bezig met mijn 2e redelijk serieuze N-spoor project, en ik heb een perronlengte van niet meer dan 80-90 cm, en ik rijd met treinen van 180-190 cm. Die laat ik alleen niet dáár stoppen
. En dat idee heb ik vanuit het echie gejat.

Idem hier, ik heb een perronlengte van +/- 125 cm gepland en ik heb treinlengtes ertussen tot +/- 200 cm. Alleen stoptreinen zullen stoppen op het stationetje.Jeroen schreef:Ik ben nu bezig met mijn 2e redelijk serieuze N-spoor project, en ik heb een perronlengte van niet meer dan 80-90 cm, en ik rijd met treinen van 180-190 cm. Die laat ik alleen niet dáár stoppen. En dat idee heb ik vanuit het echie gejat.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Moderator
Ik heb ook een station in de planning staan, gezien de planning niet meer dan 75-80 cm. Das genoeg voor een dubbeltractie-desiro (heb er maar eentje) of een flirt (46 cm). Ook een korte stam (3-4) Silberlinge of Dubbeldekkers zal wel lukken, al hoewel meer als 3 wagens eigenlijk alweer te krap is voor 80 cm want je zit dan feitelijk alweer op 78 cm trein.
Overigens, de perronlengte is minder interessant bij het Amerikaans voorbeeld. Ik heb afgelopen zomer de NorthEastern Regional (Washington-Boston) gereden. Op het stuk tussen New Haven en Boston zijn we op ettelijke stations gestopt waar de trein ruim langer was dan de perronlengte (wat dan weer leidt tot, "alleen de eerste 4-6 deuren gaan open"). Bij New London stonden we vrolijk op de spoorwegovergang de boel in en uit te laden, 10 minuten lang
. Moet je in Nederland/Europa proberen
Robert
Overigens, de perronlengte is minder interessant bij het Amerikaans voorbeeld. Ik heb afgelopen zomer de NorthEastern Regional (Washington-Boston) gereden. Op het stuk tussen New Haven en Boston zijn we op ettelijke stations gestopt waar de trein ruim langer was dan de perronlengte (wat dan weer leidt tot, "alleen de eerste 4-6 deuren gaan open"). Bij New London stonden we vrolijk op de spoorwegovergang de boel in en uit te laden, 10 minuten lang

Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Ik ben ook 2 stations aan het plannen.
1 station met een perronlengte van 160 cm en 1 met een lengte van 360 cm, ware schaalgrootte van de echte perrons.
Groetjes,
Jos
1 station met een perronlengte van 160 cm en 1 met een lengte van 360 cm, ware schaalgrootte van de echte perrons.
Groetjes,
Jos
Baas boppe Baas, he JosJos schreef:Ik ben ook 2 stations aan het plannen.
Groetjes,
Jos

mvg
Freddy
Als gewone dingen,
DCC met ECoS 2
DCC met ECoS 2
-
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Nou ik bouw iets wat niet bestaat
Maar misschien wel een idee voor de spoorwegen

Maar misschien wel een idee voor de spoorwegen

Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek