Ik lees al een poosje mee op dit forum, en heb zelfs al eens iets gepost. Maar ik heb me nog niet voorgesteld, ik ben Hans en woon in Gouda met vrouw en dochter Kim (9 jaar) zelf ben ik 57 jaar. Ik heb in het grijze verleden als jochie van een jaar of 7 een Marklin startset opgespaard met hulp van de hele familie

Dit monde uit in een vrij grote Marklin baan, echter na een verhuizing had ik daar geen ruimte meer voor en ik had de leeftijd om me met andere zaken te gaan bezig houden (!!!). Treinen echter nooit weggedaan, ik heb al die mooie metaal rails en oude treintjes nog! In de late jaren 80 toch weer wat met treintjes gaan doen, aangestoken door een neef die met N-spoor bezig was. Eerst een klein N baantje, later is die uitgegroeid tot een vrij grote baan. In 1994 had ik meer ruimte nodig in de flat waar ik woonde (vrouwen!) en de baan afgebroken. De trein spullen gingen in winter slaap totdat we in onze huidige woning kwamen met zolder. Ik kreeg opeens het idee om weer een baan op te bouwen! Eerst nog nagedacht over H0, maar gezien de hoeveelheid N-spoor die ik nog in mijn bezit heb toch maar gekozen voor N. Probleem een was de zolder weer leeg te krijgen van de spullen die daar terecht gekomen waren na hier 5 jaar gewoond te hebben! Dat is nu min of meer gelukt, moet nog meer weg maar ik heb een begin gemaakt met de tafels en de baan. Uitgangspunt is wel dat ik er niet te veel geld in wil steken, werken dus met de aanwezige spullen. Dat valt niet tegen, alleen heb ik veel meer rails nodig dan ik ooit in mijn bezit had. Baan is analoog, dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Baan moet een hoog rij gehalte hebben, dochter Kim vindt het leuk om de treintjes te laten rijden! Voor mijzelf ligt de nadruk op een baan met de sfeer van Duitsland in de jaren 70, dus nog wat stoom (ik bezit een 23 een 01 en een 38) maar ook diesel en op mijn vorige baan was er ook bovenleiding en een aantal treinstellen in een soort S baan. Of dit terug komt weet ik nog niet. De meeste locs lopen nog heel goed na 17 jaar stilstand! Een treinstel ben ik zoek! En een ander treinstel ontbreekt een koppeling, eens kijken hoe hier aan te komen. In het ontwerpen van een baan met de computer ben ik niet zo goed, maar heb een baanplan uit de losse hand ontworpen op basis van een L met dubbelspoor in een cirkel met opstelsporen en een keerlus. Op heb lage gedeelte is ook een klein kopstation waar treinen kunnen samengesteld en worden weggezet. Als de onder plaat aangesloten is en alles loopt goed gaan we beginnen aan een boven verdieping die ook nog een andere hoek van de zolder in beslag gaat nemen. Hier heb ik een ander station in gedachten.
Binnenkort zal ik proberen eens wat foto's te maken, hier eerst een foto van mijn nieuwste aanwinst voor mijn verjaardag gisteren. De V200 van Roco, ik was al in het bezit van de rode uitvoering, maar deze pas beter bij de stam rijtuigen die ik bezit. Ik ben helemaal gek van deze locomotieven, ook al in de Marklin tijd!
Of natuurlijk in het grootbedrijf!
Dit is de sfeer die ik op mijn baantje wil, hier de 221 116-7 tijdens een NVBS excursie in 1990.
Groet Hans