Hoe snel rijden je treinen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door martinb »

Beste allemaal,

Zat net wat filmpjes van Eurospoor te bekijken en het viel mij op hoeveel treinen daar toch nog als een razende rondjes rijden. Bij de trix banen snap ik het wel (retro), maar bij de aangeklede modelbanen vindt ik het een enorme afknapper. Je ziet ze wisselstraten en bochten nemen met een snelheid die in het echt tot ongelukken had geleid. De passagiers moeten wel in het rond vliegen en als je ziet hoe het stoppen soms gaat..... dan zit iedereen direct voorin op een hoopje in het rijtuig. :evil:

Hoe rijden jullie zelf rondjes en waarom?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door shoven »

In Koploper staan de meeste treinen op 80 of 100 km/u ingesteld, sommige op max 120. Harder niet, dat ziet er niet uit.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Robert_N-Nm »

martinb schreef:Hoe rijden jullie zelf rondjes en waarom?
:twisted:

Geen rondjes maar op-en-neertjes over een module. Nee, het valt wel mee. Heb nog wat kato met embankment om mijn rollend materieel te testen. Ben ik erg tevreden over. Treinen rijden nooit snel aangezien ze op een tafel staan en de sporen redelijk op de kantjes liggen. Geen zin in uit de bocht vliegend (en dus neerstortend) materieel. Dus schaalsnelheden of minder.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 433
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Ronald1 »

Martin,

Afhankelijk van treintype en plek op de baan rijden de treinen bij mij op een maximale schaalsnelheid tussen de 80 en 110 km/h.

In een specifiek 6 meter lang baanvak rijden de ïnternationale"treinen 140 km/h en op het rangeerterrein rijdt alles tussen de 40-60 km/h.

Dit alles geregeld vanuit Koploper.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door marco »

Bij mij rijden ze ook gewoon langzaam.
In koploper rijden goederentreinen bij mij tussen de 40 en 50 kmh per uur.
Personentreinen tussen de 70 en 80 kmh.

Dit is eigenlijk te langzaam maar ik vind het beter ogen, als je echt op schaalsnelheid rijd dan vind ik het te snel rijden.
Een modelbaan is meestal ook gemaakt met compromissen kortere perronsporen, korte paradesporen enz.

Als je een modelbaan helemaal op schaal bouwt kun je op schaalsnelheid rijden maar daar is meestal de ruimte niet voor.Ook vind ik dat als je langzaam rijd je baan "groter" word.
Als je snel rijd lijkt je baan kleiner :D


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door martindomburg »

Ben het met marco eens. Snelheid ervaar je en is een waarde bepaald door je eigen emotie.

Als je op schaalsnelheid wilt rijden moet je baan ook op schaal zijn. Dat is vaak niet zo dus dan oogt 80 op schaal niet als 80 maar meer als 120.
Ik heb mijn goederentreinen op 70-80 staan en de personentreinen tussen 60 en 100 ligt aan het type. De IC staat op 100 en de stoptrein rijd 70. Allemaal zodat het voor je eigen gevoel netjes rond rijd. Datzelfde geld ook voor de massatraagheid simulatie. De een vind het mooie om ze heel lang op te laten trekken en af te laten remmen. Een ander vind het mooi als het kort is.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Cybertinus »

Ik probeer het ook allemaal zoveel mogelijk op schaalsnelheid te laten rijden. In CV5 stel ik altijd in op de maximale snelheid die de loc kan rijden, dus echt uit de specificaties van de loc. De BR39 haalt bijv. 110 km/h, dus dat is bij mij in CV5 ingesteld, omgerekend naar schaalsnelheid. Dit heb ik handmatig geijkt, dus een meter recht spoor, met stopwatch meten hoe lang de BR39 erover doet, en dat dan omrekenen naar km/h in grootspoor. Vervolgens laat ik ze dan niet op maximum snelheid rijden, maar op snelheidstap 80 oid, wat ik mooi vind ogen.

Dat laten racen over de baan is lelijk idd :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door anne w »

Ik stel uit de "grote" informatie de werkelijke snelheid vast, ik heb de testbaan van de MSG opgemeten en uitgerekend en daarna een tijd tabel gemaakt voor één ronde, en zo stel ik de schaalsnelheid vast op decoderstap 28 of 27 minus 2 stappen.

De treinen rijden alleen op het paradebaanvak op volle snelheid, het hoofdstation is tussen twee tunnels en worden ingereden op Hp2 snelheid, het andere station ligt in een relatief scherpe boog dus hier ook iets gereduceerde snelheid voor de doorgaande treinen.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Rob Fongers »

Anne,

Dat is dus geen schaalsnelheid maar veelmeer een persoonlijk gevoel.......

Hier rijden ze geijkt met Koploper waarbij

a) de max toegelaten snelheid van een locomotief in eerste instantie maatgevend is
b) de toegelaten snelheid op het betreffende baanvak.
c) De maximale snelheid van een treintype.
d) de maximale snelheid voor wisselstraten

Dat betekend dat er tussen de 40 en 160 schaal kmh gereden wordt


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door shoven »

Aanvullend: ik heb op de baan flink wat snelheidsbeperkingen (is mijn vak tenslotte...:mrgreen:) ingesteld in de diverse blokken.
Sommige blokken kennen max. snelheden van slechts 30 a 40 km/h. Er zijn slechts een paar blokken zonder limiet.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door anne w »

Beste Rob,

Ergens ben ik niet duidelijk genoeg, de lokdeocoders worden afgeregeld op de maximum schaalsnelheid van het desbetreffende model, daarna stel ik ook het aantaal stappen vast waarop de lok de Hp2 snelheid rijdt.

Voor enkele baanvakken waarop de snelheid gemaximaliseerd is op een lagere snelheid als de mogelijke maximale loksnelheid, gok ik wat de snelheid ongeveer is, wat het aantal stappen is wat daarbij hoort en voer in Raptor in dat die lok in dat baanvak "X" stappen minder snel moet rijden.

Dus alleen in 2 baanvakken rijd ik met een niet echt vastgestelde snelheid.

Overigens heb ik "mijn" meetmethode gecheckt met de "ijkmethode" op dezelfde baan voor het programma Railroad & Co en het klopte heel aardig.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door martinb »

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Wat mij opvalt is dat alle (nu zijn de aantallen niet zo hoog dat het representatief is, maar ala) reacties spreken over een gematigde snelheid en dus niet over "gaan met die gele banaan, racen met die treinen!!!!" snelheden.

Waarom zie ik ze op beurzen dan nog wel zo veel??? Iemand die bij een vereniging zit die racetreinen heeft en wellicht daarvoor een logische verklaring heeft? Ben gewoon benieuwd.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Leown
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2011 12:36
Locatie: Dedemsvaart

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Leown »

ik denk dat het op beurzen zo snel gaat omdat “iedereen” het traject wil zien. en dat de treinen dan sneller gaan zorgt ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen zodat de rest het ook kan bekijken


Mvg, Leon
Omaha
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door shoven »

Wat mij op Eurospoor opviel was dat er idd veel hard wordt gereden op de banen. Wat ook opvalt is dat er nogal abrupt wordt gestopt, bijv. bij perrons. Bij een aantal banen zie je dat het analoge banen zijn (licht loc gaat uit bij stilstand) en dat e.e.a. wellicht daardoor minder soepel loopt, maar ook bij duidelijk digitale banen zag ik het. Zowel analoog als digitaal zijn daar toch oplossingen voor zou je zeggen.
Waar het in zit? Ik heb geen idee, maar mijn indruk (en dus voor mijn rekening) is dat deze banen al vele jaren hetzelfde kunstje doen en dat er weinig aan gewijzigd wordt. En bij hard rijden heb je minder last van storingen door vuil op de baan etc?
Maar misschien is dat kort door de bocht geredeneerd?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Jeroen »

Ik ben ook bezig met een modulebaantje op het moment. Als ik daar hard mee zou rijden zou dat he-le-maal nergens op slaan. En als het allemaal hapert, dan zal ik dat moeten fixen. Ik zit niet voor niks alles zo realistisch mogelijk te maken en vervolgens met warpspeed die treinen over de baan te jagen.....want daar gaat het uiteindelijk toch allemaal om, niet?!


Afbeelding

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door anne w »

Beste Steven,

Afremmen voor rood sein:

indien het een privé baan is dan ben ik het met je eens

als het een vaste clubbaan is, bestuurd door een pc (of pc-achtig systeem), dan hangt het af van het budget of er voldoende terugmelders aangeschaft en geïnstalleerd kunnen worden, dus ten dele met je eens (ik ken dat, ben lid van de MSG/Den Bosch)

modulebanen: door wisselende samenstellingen zijn er wat "uitdagingen" t.a.v. de automatisering.

Conclusie: altijd de reden zoeken waarom iets zo is (lijkt wel modelspoorautomatisering)

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door shoven »

Anne, ik geef alleen aan wat ik zie.
Of het een prive baan is of een clubbaan, bij beide maak je afwegingen wat je wel en niet doet, o.a. op basis van budget. Alleen bij een club heb je wat meer mensen om mee te beslissen. Ik zie verder geen principieel verschil.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door martinb »

mhhh het "hard" stoppen is inderdaad wel iets waar je bij een club tegenaan kunt lopen. Best wel een investering om de hele bende om te bouwen naar een ander systeem (nieuw analoog wat ook "zacht" kan stoppen of digitaal). Afgezien van het werk loop je dan n.a.w. ook tegen de beschikbare kennis in de club aan en de vraag "wie gaat dat betalen". Nog nooit zo naar gekeken inderdaad. thnx voor de gedachte!! :D

Blijft nog wel het racen over. Of het nu analoog is of digitaal, de knop kan toch wel langzamer? Dat er altijd een trein moet rijden "in zicht" ken ik wel (geen rijdende trein, geen bezoekers en ook weer gezeur... er rijdt geen trein), maar dan druk je er toch meer op de baan die allemaal langzamer rijden? De reden daarvan snap ik nog niet echt...


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door anne w »

Bij echte clubbanen (dus geen modulebanen) is het vaak zo, neem ik aan, dat de komplete baan, incl. besturing, eigendom van de club is, die moet dan gefinancierd worden door de leden en dan moeten er afwegingen gemaakt worden tussen zaken als elektronica en scenery, en die afwegingen zijn "onderhevig" aan diverse, tegengestelde meningen (inderdaad een nadeel van een club)

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door Cybertinus »

Onze club(module)baan rijd op Dinamo. Daar hebben we voor gekozen omdat dat wel het baanplan wat we hebben liggen aankan, het vorige systeem kon dat niet aan. Dat kan eigenlijk niet veel meer aan dan een hondenbot oid. Dat hebben we absoluut niet :).
Verder is het bij ons zo dat de baan van de club is, maar het materieel is van de leden zelf. Het ene lid rijd digitaal, het andere analoog. Dat verschil lost Dinamo mooi voor ons op.
En over het kosten aspect: de club heeft nu 3 modulekaarten + terugmeldkaarten (TM-H's en CD-16's) in bezit. De voeding, de kaart alles regelt en de communicatie met de computer regelt (de RM-U) heeft de club niet. ER zijn 2 leden die thuis ook Dinamo gebruiken voor hun eigen banen. Die voeding en RM-U ed leent de club dan van hun, en op die manier besturen we de baan. De club kan dan even sparen en op termijn zelf een RM-U ed kopen, want nu kan het altijd wel geleend worden, je moet er rekening mee houden dat het lid op een gegeven moment wegvalt (en dat kan met zeer veel redenen gebeuren, zoals verhuizingen, overlijden, ruzie, enz.). Dan heeft de club toch een probleem :).


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

selectrixfreak
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door selectrixfreak »

anne w schreef:en die afwegingen zijn "onderhevig" aan diverse, tegengestelde meningen (inderdaad een nadeel van een club)

Groet, Anne W
Daarom zie ik een club ook niet zo zitten, ik kan nu lekker zelf bepalen wat ik doe.
Mijn treinen trekken mooi langzaam op en stoppen ook weer heel rustig. Ik heb al mijn loks geijkt in koploper. Koploper regelt dan het optrekken en stoppen. Goederentreinen max. 80 modelkm's/h en sneltreinen max. 120 modelkm/h.
Op de stations bij de perronsporen max. 40 km/h en de doorgaande sporen max. 80 km/h. voor alle treinen.
Hoofdlijn max. 120 km/h voor alle treinen, zijlijntje max. 80 km/h voor alle treinen.


Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard

anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Hoe snel rijden je treinen?

Bericht door anne w »

selectrixfreak schreef:
anne w schreef:en die afwegingen zijn "onderhevig" aan diverse, tegengestelde meningen (inderdaad een nadeel van een club)

Groet, Anne W
Daarom zie ik een club ook niet zo zitten, ik kan nu lekker zelf bepalen wat ik doe.
Mijn treinen trekken mooi langzaam op en stoppen ook weer heel rustig. Ik heb al mijn loks geijkt in koploper. Koploper regelt dan het optrekken en stoppen. Goederentreinen max. 80 modelkm's/h en sneltreinen max. 120 modelkm/h.
Op de stations bij de perronsporen max. 40 km/h en de doorgaande sporen max. 80 km/h. voor alle treinen.
Hoofdlijn max. 120 km/h voor alle treinen, zijlijntje max. 80 km/h voor alle treinen.
Beste Bert,

Als je dat zo voelt over clubs moet je dat doen, het is met clubs net zo als met het leven, alles heeft zijn voor- en nadelen

Overigens rijden mijn treinen volgens dezelfde gedachtengang, mijn zijlijn is een bergrspoor, ik hou 50 km/aan

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie