Ik ben nog op zoek naar leuke thema's voor mijn baan in wording (nu ja wording, er is nog nauwelijks van planning sprake, maar goed). Omdat mijn grootmoeder oorspronkelijk uit Geislingen an der Steige afkomstig is, leek het mij leuk om daar wat inspiratie vandaan te halen. Dan kun je denken aan het hoefijzer, de scherpe boog tussen Geislingen (Steige) en Geislingen-West, maar die heeft in N-spoor nog steeds een diameter van circa 3 meter. Een andere optie is de Steige. Dit is een relatief korte steile helling om de Schwäbische hoogvlakte op te komen. Om deze helling op te komen, wordt er voor goederentreinen gebruik gemaakt van duwloks (vroeger ook voor personentreinen).
Nu vraag ik mij of of dit in model wel te doen is. In gedachte zie ik het natuurlijk al gebeuren dat de duwlok er net iets meer zin in heeft dan de trekloc zodat de tussenliggende wagons vrolijk in het rond vliegen.
Mvg, Albert Nijenhuis
Schiebeloks, goed plan?
Re: Schiebeloks, goed plan?
Een mooi thema, treinen met opdruk op de steile helling...
Het probleem van de locomotieven is goed op te lossen door
te kijken naar locomotieven met vergelijkbare snelheid en trekkracht,
en dan de snelste loc vooraan te zetten
Verder denk ik dat het
niet zo snel tot een 'bulldozerscenario' zal komen
Anders is digitaal een optie, dan kunnen de locs zo afgeregeld
worden dat het rijgedrag vergelijkbaar zal zijn...
Mvg,
Tis
Het probleem van de locomotieven is goed op te lossen door
te kijken naar locomotieven met vergelijkbare snelheid en trekkracht,
en dan de snelste loc vooraan te zetten

niet zo snel tot een 'bulldozerscenario' zal komen

Anders is digitaal een optie, dan kunnen de locs zo afgeregeld
worden dat het rijgedrag vergelijkbaar zal zijn...
Mvg,
Tis
Met digitale loks die goed op elkaar afgestemd zijn moet dat lukken, wel wat kennis van CV's nodig, bij ons bij de MSG/Den Bosch is een groep bezig met het uitgebreid testen van het programma Railware, recentelijk waren ze toe aan "in tandem" rijden.
Biede loks worden dan ingemeten door Railware, daar kwamen hele verschillende snelheid-snelheidstap grafieken uit, in het programma aan elkaar gekoppeld, als dan de snelheid in een bepaalde rijweg 80 k/h moet zijn, dan bepaalt Railware aan de hand van de gegevens uit de inmeet grafiek welke snelheidsstap hij elke lok moet geven om die 80 k/h te rijden, dus geen centje pijn met in tandem rijden.
Ik neem aan dat er nog wel andere programma's zijn die het zo ook regelen.
Groet, Anne W
Biede loks worden dan ingemeten door Railware, daar kwamen hele verschillende snelheid-snelheidstap grafieken uit, in het programma aan elkaar gekoppeld, als dan de snelheid in een bepaalde rijweg 80 k/h moet zijn, dan bepaalt Railware aan de hand van de gegevens uit de inmeet grafiek welke snelheidsstap hij elke lok moet geven om die 80 k/h te rijden, dus geen centje pijn met in tandem rijden.
Ik neem aan dat er nog wel andere programma's zijn die het zo ook regelen.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Ik heb een tijdje liggen twijfelen om de helling van Ans (in België, als je Luik verlaat richting Brussel). Een eeuw geleden gebruikte men er een stoomkabel om treinen uit de Maasvallei te trekken. Later, en nu nog steeds, worden duwloks gebruikt.
Ik heb lang liggen suffen hoe dat in schaal N na te bouwen. Het hele process van het bijrijden van 1 of twee duwloks, het weg rijden van de de trein zonder dat de duwloks los komen van de trein, het opduwen en dan het lossen tijdens het rijden bovenaan de helling... Niet simpel!
Mij lijkt dit een machtig mooi thema, met een enorme uitdaging. Het zal je voor veel kopbrekers zorgen om het goed werkend te krijgen, maar als het mocht lukken, krijg je er wel een machtig mooi gevoel van voldoening voor terug.
Mocht je eraan beginnen, schrijf je het wel en wee van de bouw hier neer? Ik volg het dan met veel belangstelling.
Succes!
Ik heb lang liggen suffen hoe dat in schaal N na te bouwen. Het hele process van het bijrijden van 1 of twee duwloks, het weg rijden van de de trein zonder dat de duwloks los komen van de trein, het opduwen en dan het lossen tijdens het rijden bovenaan de helling... Niet simpel!
Mij lijkt dit een machtig mooi thema, met een enorme uitdaging. Het zal je voor veel kopbrekers zorgen om het goed werkend te krijgen, maar als het mocht lukken, krijg je er wel een machtig mooi gevoel van voldoening voor terug.
Mocht je eraan beginnen, schrijf je het wel en wee van de bouw hier neer? Ik volg het dan met veel belangstelling.
Succes!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Ik begrijp nu dat er nog bijkomende software nodig is om locs echt gelijkwaardig in tractie te laten rijden, want mijn ervaring met IB is dat, ondanks de toezegging dat locs in de tractiemodus gelijkwaardig aan elkaar worden gemaakt, de locs toch ieder een verschillende trek/duwkracht op de rails brengen. De snelheid mag dan misschien gelijk worden gesteld door IB, maar het gaat natuurlijk (ook) om het gelijkwaardige vermogen.anne w schreef:Met digitale loks die goed op elkaar afgestemd zijn moet dat lukken, wel wat kennis van CV's nodig, bij ons bij de MSG/Den Bosch is een groep bezig met het uitgebreid testen van het programma Railware, recentelijk waren ze toe aan "in tandem" rijden.
Met betrekking tot een stijgend duw-trektraject lijken mij (scherpe) bochten uitgesloten als je ontsporingen wilt voorkomen.
Henk
Beste Henk,
Ik ga er van uit dat je aan de IB niet opgeeft hoeveel km/hr een lok rijdt bij de diverse decoderstappen, de IB zal in tractiemodus de decoderstappen voor beide loks identiek maken, maar dat wil dus niet zeggen dat de snelheden bij die stapppen identiek zijn...
Je stelling dat als de snelheid identiek is, het vermogen niet identiek hoeft te zijn kan best waar zijn, maar als beide loks met dezelfde snelheid rijden dan is er geen gevaar voor de tussenliggende wagons.
Groet, Anne W
Ik ga er van uit dat je aan de IB niet opgeeft hoeveel km/hr een lok rijdt bij de diverse decoderstappen, de IB zal in tractiemodus de decoderstappen voor beide loks identiek maken, maar dat wil dus niet zeggen dat de snelheden bij die stapppen identiek zijn...
Je stelling dat als de snelheid identiek is, het vermogen niet identiek hoeft te zijn kan best waar zijn, maar als beide loks met dezelfde snelheid rijden dan is er geen gevaar voor de tussenliggende wagons.
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647