Hallo,
Wie heeft er ervaring met Kato Rails en Wissels. Is dit een beetje kwaliteit of is het niks!!!
Kato Rails en Wissels
Kato Rails en Wissels
Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Re: Kato Rails en Wissels
[schotvoordeboegmodus AAN] Benader Robert_N-Nm eens, o.a. moderator op dit forum. Hij draait zijn materieeltests vaak op die rails. Is wel prima spul, naar ik verneem. Lekker idiot-proof, maar een leuke feature is wel de verkante bogen. Als basis voor een modelbaan? Brr....mij niet gezien [schotvoordeboegmodus UIT]
Re: Kato Rails en Wissels
Hallo Ton.
Onze ervaring: prima spul qua kwaliteit en uitstekende rij-eigenschappen, het ligt zeer stabiel. En in onze ogen, optisch mooi om te zien (dit laatste is uiteraard een kwestie van smaak). Daarbij gunstige prijs-kwalitiet-verhouding (met klein budget, zoals wij, kun je toch aardig wat bereiken). Een minpunt: de rails-geometrie wijkt af van Europese merken, dus aanschaf van Faller produkten (of andere merken) zolas perron's, locomotiefloodsen en dergelijke eerst goed opmeten wat past (ook qua hoogte !!).
Tot nu toe geen problemen met de treinen met het nemen van normale of "Engelse" wissels (dit was bij FL gebogen wissels wel anders ....).
Wij rijden nu een jaar op zolder met KATO en zijn tevreden.
Groet,
Sebasiaan en Ivo.
Onze ervaring: prima spul qua kwaliteit en uitstekende rij-eigenschappen, het ligt zeer stabiel. En in onze ogen, optisch mooi om te zien (dit laatste is uiteraard een kwestie van smaak). Daarbij gunstige prijs-kwalitiet-verhouding (met klein budget, zoals wij, kun je toch aardig wat bereiken). Een minpunt: de rails-geometrie wijkt af van Europese merken, dus aanschaf van Faller produkten (of andere merken) zolas perron's, locomotiefloodsen en dergelijke eerst goed opmeten wat past (ook qua hoogte !!).
Tot nu toe geen problemen met de treinen met het nemen van normale of "Engelse" wissels (dit was bij FL gebogen wissels wel anders ....).
Wij rijden nu een jaar op zolder met KATO en zijn tevreden.
Groet,
Sebasiaan en Ivo.
-
- Moderator
- Berichten: 2191
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Kato Rails en Wissels
Hoi Hoi,
Kato is een goed doordacht systeem, en zoals Jeroen al opmerkte, bovenal idiotproof en robuust. Qua stabiliteit en gevoeligheid is het de beste rails voor de incidentele/tapijtrijder. Nadelen zijn er ook (beperkte geometrie, geen boogwissels, geen flexrails). Verder is het prima bruikbaar voor de start van een modelbaan, daarbij is er een verloopstukje om de kato-rails aan de rails van Minitrix, Fleischmann, Arnold en Peco te koppelen waardoor het ook geschikt is voor schaduwstations e.d. bij banen die uit peco zijn opgebouwd in het zichtbare deel. Of uiteraard het koppelen aan bestaande elementen van de baan.
Gangbare railsets om mee te beginnen zijn M1 en M2 of, indien je geen trafo nodig hebt, de V5, V6, V11, V14 en V16 (de laatste 3 zijn sets met verkant dubbelspoor). Deze zijn namelijk relatief goedkoop tov de losse verkoop van rails.
Robert
p.s. Voor het probleem "hoogte" van de rails tov de europese bouwsets is een simpele oplossing. Je kan de bouwsels ook hoger wegzetten door de hoogte van het ballastbed te nemen en dat als uitgangspunt te nemen voor het opvullen tussen en naast de sporen. Zo kan de bodemlaag gelijk worden gemaakt aan de bielshoogte en heb je gelijk een realistisch gebeuren voor loodsen gecreerd.
Kato is een goed doordacht systeem, en zoals Jeroen al opmerkte, bovenal idiotproof en robuust. Qua stabiliteit en gevoeligheid is het de beste rails voor de incidentele/tapijtrijder. Nadelen zijn er ook (beperkte geometrie, geen boogwissels, geen flexrails). Verder is het prima bruikbaar voor de start van een modelbaan, daarbij is er een verloopstukje om de kato-rails aan de rails van Minitrix, Fleischmann, Arnold en Peco te koppelen waardoor het ook geschikt is voor schaduwstations e.d. bij banen die uit peco zijn opgebouwd in het zichtbare deel. Of uiteraard het koppelen aan bestaande elementen van de baan.
Gangbare railsets om mee te beginnen zijn M1 en M2 of, indien je geen trafo nodig hebt, de V5, V6, V11, V14 en V16 (de laatste 3 zijn sets met verkant dubbelspoor). Deze zijn namelijk relatief goedkoop tov de losse verkoop van rails.
Robert
p.s. Voor het probleem "hoogte" van de rails tov de europese bouwsets is een simpele oplossing. Je kan de bouwsels ook hoger wegzetten door de hoogte van het ballastbed te nemen en dat als uitgangspunt te nemen voor het opvullen tussen en naast de sporen. Zo kan de bodemlaag gelijk worden gemaakt aan de bielshoogte en heb je gelijk een realistisch gebeuren voor loodsen gecreerd.
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Kato Rails en Wissels
Heren,
Hier kan ik verder mee. Bedankt voor jullie kommentaar.
Hier kan ik verder mee. Bedankt voor jullie kommentaar.
Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.