Elektronica analoog: wissel, stoplicht, rijstroom

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PloFsky

Elektronica analoog: wissel, stoplicht, rijstroom

Bericht door PloFsky »

Hoi mannen,
Aangezien ik een leek ben op elektronica gebied heb ik hierover een simpele vraag, maar het antwoord zal wel weer ingewikkeld zijn.

Ik ben op zoek naar een schakeling waarbij een trein ergens langs rijdt, een signaal doorgeeft zodat:
- 2 wissels omgezet worden
- 1 stoplicht van kleur verandert
- de rijstroom op een bepaald gedeelte van de baan ingeschakeld wordt.
Hoe kan ik dit realiseren?
De bedoeling hiervan is dat er 2 treinen staan te wachten op een station en de derde rijdt over de baan.
Bij het volgende signaal moeten bovenstaande acties uitgevoerd worden op een ander rijgedeelte (om en om op 2 sporen).

Ik ben niet zo gek op reed-contacten dus wat kan ik gebruiken als detectie? Led met spiegeltje of .....?
Alvast dank voor de reacties.
Groeten
Pieter

anne w

Re: Elektronica analoog: wissel, stoplicht, rijstroom

Bericht door anne w »

Beste Pieter,

Busch heeft een infrarood "zend-ontvang" set in hun leveringsomvang, hiermee kun je een serie relais gaan schakelen om je doel te bereiken.

Nou lijkt het werken met relais wel elektronisch, maar alleen bij onderlinge verbindingen en de keuze, verder is het logisch nadenken, een elektronikus gaat dan werken met "solid state" relais of te wel logische poorten.

Tegenwoordig laten we dit doort dingen door de computer doen, een pc of een speciaal voor dit doel ontworpen computer (tje), en daarvoor heb je de digitale modelspoortechniek nodig, er is ook een analoog systeem wat met een pc kan werken, Dinamo.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Spoor 9 mm

Re: Elektronica analoog: wissel, stoplicht, rijstroom

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Pieter,

Ik rij ook analoog. Ik gebruik modules van Mecktronics. Google maar even op hun naam, dan krijg je hun website. Ik ben tevreden over hun spullen. Hun principe van treindetectie is dat de afgenomen stroom op een baanvak gedetecteerd wordt en gebruikt wordt om andere schakelingen in of uit te schakelen. Het klinkt alsof je zoiets wilt.

Plaats reactie