Afstand perron (Flm Piccolo)

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Afstand perron (Flm Piccolo)

Bericht door Hookies »

Zoals bekend (of niet) rijd ik in Hookyville met Flm Piccolo rails. Die hebben naast de spoorstaven ook nog een bedding. Nu hoorde ik recent dat je een perron (zolang het in een rechte lijn is) rustig tegen de bedding aan kan schuiven. Is dit werkelijk zo of is dat toch vragen om problemen? Ik weet niet of er rijtuigen of locs zijn, die breder zijn dan de bedding van die rails. Ik hoor graag hoe jullie dat ervaren (hebben).

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Afstand perron (Flm Piccolo)

Bericht door martinb »

Gaat niet goed, heb zelf wat stomers die dan zeker tegen het perron aanlopen... hou de NEM 102 en 103 aan. Als je die inkijkt zul je zien dat de fl profi bedding smaller is dan wat de NEM voorschrijft, dus niet voldoende is voor de vrije ruimte. Zie http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_102_nl.pdf


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Afstand perron (Flm Piccolo)

Bericht door Hookies »

Martin,

Ik vind die NEM-tekeningen nooit echt duidelijk te begrijpen. Bedoel je dat ik B1 (2,7 cm) moet aanhouden als breedste deel van het spoor?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: Afstand perron (Flm Piccolo)

Bericht door Boudewijn »

Met die Nem normen is inderdaad een heel gepuzzel. Afstand van een aantal millimeters is altijd aan te bevelen. Wat mij betreft een kwestie van uitproberen. Mijn perrons zijn wat smaller gemaakt, omdat de 'speelruimte' bij het aan de rails 'schuiven' zorgde voor problemen.

Groet,

Boudewijn


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Afstand perron (Flm Piccolo)

Bericht door martinb »

B3 zou voldoende moeten zijn (25mm), maar ik heb zelf B1 ook aangehouden (27mm)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Afstand perron (Flm Piccolo)

Bericht door shoven »

Gewoon proberen. Neem je breedste loc/wagon, plus een of twee mm extra speelruimte (voor toekomstige brede aankopen). Je moet niet tegen het perron aankomen, maar je Preisertjes moeten ook niet in een gat donderen tussen de wagon en het perron.
Hier was het nogal een gepuzzel omdat de stationssporen in een boog liggen. Ik heb met een stukje mdf een malletje gemaakt om de breedte constant te houden. Ik dacht iets van 6 mm naast buitenkant spoorstaaf, dus smaller dan B1. Als je het zeker wilt weten neem dan B1.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie