Klimovaal

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paul B

Klimovaal

Bericht door Paul B »

Vraagje (wellicht een nogal domme, maar ik doe het toch):

Is er iets op tegen om een klimspiraal ovaalvormig te maken? Ik heb eigenlijk alleen ruimte voor een R2 spiraal, en ik wil dan aan twee zijden een halve rechte ertussen plaatsen, en eventueel een wissel op een bepaald niveau. Het lijkt me dat dit ook zou moeten kunnen?

Michiel

Re: Klimovaal

Bericht door Michiel »

Dat is geen stomme vraag, maar een slimme opmerking. Je kan een helix in feite om het even welke vorm geven. Als een ovaal jouw het beste uitkomt, moet je dat zeker doen; stukjes recht tussen R2 bochten wordt erg veel toegepast. Doen dus!

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

dank!

shoven

Bericht door shoven »

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marcel

Bericht door Marcel »

Als je een wissel wilt leggen in een ovaal zorg er dan wel voor dat je voor en achter het wissel een stukje rechte rail legt,doe dit altijd na of tussen gebogen rail om het risico van ontsporen op het wissel te voorkomen.

Nijboer

Bericht door Nijboer »

ik ben net bezig met een ovale spiraal, je pakt zo mooi 2x extra lengte mee, zodat je stijging
minimaal wordt. Gaat prima.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ik heb zojuist een spiraal van forumlid Tim gekregen, een prefab Noch spiraal waar R1 en R2 bochten in kunnen. Ik ga die eerst eens uitproberen, voordat ik zelf ga bouwen.
Maar bedankt voor de tips in elk geval!

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

Hallo,
Marcel schreef:... voor en achter het wissel een stukje rechte rail legt...
Hoe groot moet dit stukje rail zijn?

Groeten, Patrick

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Ik doe altijd een halfje (111 mm) piccolo tussen bocht en wissel. Heb nooit problemen in de overgang.

Ben nu mijn R2 spiraal aan het testen met diverse locs en wagons. Vooralsnog hebben de sterke locs weinig moeite omhoog te komen, maar lijkt het maximum dat ik erachter kan hangen 5 personenrijtuigen te zijn.
Valt me een beetje tegen dat een Flm 1738 met 5 Trix IC rijtuigen al zoveel moeite heeft. Typische plattelandsloc, zou je denken, maar helaas blijkt een Trix SBB loc met 5 rijtuigen het nauwelijks beter te doen. De beste loc tot nu toe is een nieuwere SBB eloc (type mij onbekend).

Verder ontsporen sommige 6-assers af en toe als ze de R1 naar beneden duiken. Daar worden hoge snelheden gehaald...

Hookies

Bericht door Hookies »

Tja, dan moet je de snelheid terugschroeven. De meeste mensen laten treinen relatief toch veel te hard rijden en dat is niet nodig.
Ik heb met mijn spiraal niet te klagen, maar die is dan ook R3 en R4 Piccolo. In beide banen klimmen de locs met slepen van twee meter rustig omhoog.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Marcel

Bericht door Marcel »

Als de klimspiraal in het hoofdspoor ligt (met lange treinen) is het aan te bevelen om i.d.d. met R3 en R4 te gaan werken.
Dat kost wel meer ruimte maar de locs ondervinden minder weerstand in de bochten waardoor ze makkelijker kunnen klimmen.
Het is in dit geval het èèn of het ander,hier zal je een toch wel belangrijke keuze moeten maken.

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Het was de bedoeling om de spiraal te gebruiken voor één van de drie hoofdsporen, en dan als enkelsporige nevenlijn naar een berg. Lange goederentreinen of IC's zouden hier sowieso niet langs komen, maar een sleep van 5 rijtuigen was wel het plan. Nu twijfel ik, misschien haal ik de spiraal uit elkaar en maak ik er alsnog een ovaal van. Het lijkt mij niet zo goed voor de motor van de loc als ie zo hard moet werken.
De spiraal is in elk geval ongeschikt om naar een schaduwstation te rijden.

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

Dus FL R1 is niet een goede optie om te gebruiken... dat had ik al vaker gehoord.
Met FL R3 en R4 vind ik dat de spiraal wat groot word.

Misschien er tussen in gaan zitten en met flex werken?

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Hookies

Bericht door Hookies »

Of je doet R2 (voor dalen) en R3 (voor stijgen). Ik meen dat er in het Roco-segment (dat is nu Flm) toch ook nog een tussenmaat (tussen R2 en R3 van Flm) bestond.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Nijboer

Bericht door Nijboer »

flexrail!?

gaat prima, en lekker goedkoop. Ja, je moet wel afkorten, maar das met de dremel zo gepiept.
Maar je kunt de bocht net zo maken als je wilt.

Collin

shoven

Bericht door shoven »

Hier zit in zowel de binnen- als de buitenbocht Fleischmann R2 en dat gaat prima. De max. snelheid is in Koploper beperkt tot 50 km/h. Als je harder laat dalen gaat het fout, zeker met die zesassers. Er zat eerst R1 in de binnenbocht, maar daar ontsporen sommige locs op (bijv. de BR101).

Steven

>>> Filmpjes van de baan

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hookies schreef:Of je doet R2 (voor dalen) en R3 (voor stijgen). Ik meen dat er in het Roco-segment (dat is nu Flm) toch ook nog een tussenmaat (tussen R2 en R3 van Flm) bestond.

FLM zonder bedding (voormalig roco) is in ieder geval vergelijkbaar met Minitrix rails, en daarop klopt wat Martin hierboven zegt.
Zoals ik al eens eerder heb vermeld:

R1 + R2 minitrix en Flm/roco zijn identiek aan elkaar

vervolgens kent Flm/roco dan R3 + R3a, die exact aansluiten op de boven genoemde R1 + R2 bogen.

vervolgens gaat minitrix verder met R3, welke bij Flm/roco dan R4 heet, maar zelfde radius kent
en Minitrix R4 heet dan bij Flm/roco R5.

of dit ook overeen komt met de fleischmann piccolo rails, durf ik ff niet geheel te zeggen, ik dacht dat die wat meer afwijking heeft in maten.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Die beddingloze Flm/Roco R3/R4 bochten klinken wel als een goede tussenoplossing om binnen een radius van een meter een spiraal te maken. Ik neem aan dat die R3 (en misschien ook R4?) krapper is dan de piccolo R3.
Maar in mijn spiraal past alleen R1/R2, helaas. Misschien ga ik alleen de R2 leggen en maak ik ergens anders wel een dalend parcours.

spoor65

Bericht door spoor65 »

Paul,

En de combinatie R2/R3 , heb je daar geen ruimte voor? (fleischmann zonder bedding)
want die sluiten ook perfect op elkaar aan en neemt minder ruimte dan R3/R4

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Dat zou wel een ideale combinatie zijn, denk ik, de R2/R3 flm/roco.
Maar op de spiraal die ik nu heb is R2 de buitenste bocht en is er helaas geen ruimte meer voor een R3 daaromheen.

shoven

Bericht door shoven »

In mijn klimovaal ligt zowel in de binnen- als buitenbocht R2. In de buitenbocht zitten er een paar extra rechte stukjes in, zodat het in elkaar past.
Is dat niks voor jou?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Niet zoals de spiraal nu is, de cirkel is precies op de maat, kan geen stukje tussen. Maar ik ga wel kijken of ik hem uit elkaar kan halen om er een ovaal van te maken, dan zou het misschien wel kunnen.

Hookies

Bericht door Hookies »

Met evenveel moeite kun je net zo goed zelf een nieuwe spiraal maken. Ik dacht dat je een kant-en-klare spiraal had gekregen, maar er zijn hier zat voorbeelden te vinden van zelfgebouwde spiralen. Het kost je wat hout, draadeinden, moertjes, ringetjes en tijd. Maar dan kun je 'm wel helemaal maken zoals jij wilt.

Mvg,
Martin

Onderwerp starter
Paul B

Bericht door Paul B »

Kijk, dit is de spiraal:

Afbeelding

Het is dus een prefab bouwpakket :). Ik ga er 20 cm rechten tussen zetten aan 2 zijden, eens kijken wat dat oplevert. De ruimte tussen de lagen is nu zo beperkt dat een loc met geheven panto's er niet tussen past...

Dit is de loc die tot nu toe het beste omhoog gaat:

Afbeelding

De Zwitsers winnen toch :mrgreen:

Plaats reactie