all over again!!

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jand

all over again!!

Bericht door jand »

Vandaag, vanwege te enthousiast/hebberigheid teveel aangekochtte Loc's een zestal daarvan verkocht via Markplaats: Mooie prijs ontvangen, " liefhebber" over de vloer gehad die ze wilde zien proefrijden>de makke in mijn baanontwerp--eerste schreden daarin gedeeld met hem> de keus gemaakt dat beter ten halve gekeerd beter is dan ten hele gedwaald. Te makkelijk gedacht over het aansluiten van flex-rails op minitrix ( vraagt veel meer dan mijn oude HO-banen), baan was niet compleet vlak ( verloor dus rijtuigen bij hobbels), en " men" ontspoorde het liefst in de hoek waar ik nou net niet bijkon ( was daar dus ook slecht " pas" gemaakt).
Kortom: ter voorkoming van verdere frustratie, en het raam uitvliegende loc's: terug naar de tekentafel!!! Ik heb nu MDF-plaat van 6mm: leek me voldoende voor " N", heb kurk underlayment ( spoorbreedte), maar op BNL wordt geadviseerd Blauwe Dakplaat van de Gamma te leggen: is dat ook jullie advies???
Ergens vind ik het ook helemaal niet erg: is toch vaak te mooi weer om onder het dak te verblijven: kan nu mooi de basis op orde brenegn ( weet nu deels in ieder geval wat ik niet moet doen) en straks klaar voor de grote start, in het najaar!
Ik vond dat ik dit maar even op dit forum moest melden: ik bemoei me wel eens met zaken,
maar dan mag men ook wel weten dat ik de wijsheid/kunde/vaardigheden zelf ook niet bepaald in pacht heb!
JanD

-Henk-

Re: all over again!!

Bericht door -Henk- »

Hallo JanD

Dat is een heel verhaal maar ik begrijp dus dat je helemaal opnieuw bent begonnen
Wat die Blauwe Dakplaat betreft denk ik dat ze de blauwe platen bedoelen die je ook onder laminaat gebruikt
Ik zelf gebruik die ook en vindt het wel prettig werken zijn ook niet duur en makkelijk te verkrijgen
Mdf 6mm lijkt mij wel wat dun of je moet er een behoorlijk frame onder maken
Ik gebruik zelf 12mm MDF

Mvg
Henk

Onderwerp starter
jand

Bericht door jand »

Hoi Henk,
Ik ging er van uit, dat, vanwege het geringe gewicht van de N-spoor-atributen, 6mm, bij een goed frame, voldoende moest zijn. Zeker wanneer ik, en door jouw ervaring/advies ga ik dat ook maar doen, dat blauwe underlayment erop fabriek. Als het me lukt zal ik a.s. zondag wat foto's plaatsen: de plaat/situatie nu en straks. Gelukkig heb ik wel de onderkant voorzien van voldoende ringleidingen zodat ik zo min mogelijk onder de baan hoef zitten te kl.ten.
Dank dus, JanD

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Jan,

Dat noemen ze leergeld.... Niet leuk maar wel weer een ervaring rijker zoals dat bij iedereen voorkomt. Maar maak niet uit. Ik zou je adviseren alleen daar MDF te gebruiken waar je rijdt en nogal eens steun zoekt om iets recht te zetten. Ik heb zelfs in de aanlopen van mijn station 5 mm hardboard liggen. Dit ligt weliswaar verhoogd en komend uit spiralen (ook hardboard 5 mm). Daar heeft het niets te houden en is makkelijk te verwerken. Mijn opstelsporen en stations zijn wel van MDF 18mm maar die worden ook maar om de meter gesteund.
Van de onderligger in de vorm van kurk of wat dan ook ben ik afgestapt. Geluidsisolatie nou hoo (niet h0 :mrgreen: ) maar. Heb mijn uitbreiding zonder kurk gedaan en hoor eigenlijk geen verschil. Maar meerdere mensen onder ons zweren erbij dus dat is de andere kant. Als je puntje precies ben dan kan het helpen maar dan moet je wel de nodige zaken in acht nemen met je rails en ballasten. (zie het N-project).

Een baan baan bouwen doe je niet zomaar, daar gaat een heel traject aan vooraf, o.a. dagdromen - schetsen - denken - tekenen - opbouwen afbreken - opnieuw beginnen... en zo kan je nog een tijdje doorgaan. Tussen door nog een keer verhuizen?? En als die dan eenmaal ligt kom je erachter dat het nog niet goed is. Als je geluk hebt kan je het nog aanpassen anders moet je het ermee doen, ook de ergenis omdat het niet gaat zoals je wilt.

Dit is niet om je depri te maken maar meer om je een hart onder de riem te steken

Succes in ieder geval

Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Troost je Jan, dat hebben we allemaal al meermalen meegemaakt :D

Groetjes,
Jos

-Henk-

Bericht door -Henk- »

R Fongers schreef:Jan,

Van de onderligger in de vorm van kurk of wat dan ook ben ik afgestapt. Geluidsisolatie nou hoo (niet h0 :mrgreen: ) maar. Heb mijn uitbreiding zonder kurk gedaan en hoor eigenlijk geen verschil. Maar meerdere mensen onder ons zweren erbij dus dat is de andere kant. Als je puntje precies ben dan kan het helpen maar dan moet je wel de nodige zaken in acht nemen met je rails en ballasten. (zie het N-project).

Succes in ieder geval

Rob
Geluidsisolatie ja dat is een heet hang ijzer ik zoek zelf de midden weg.
Gebruik zelf de bekende blauwe isolateplaten en lijm mijn rails met boekbinderslijm.
Ervaring met ballast heb ik alleen nog maar van mijn vorige spoorbaan daar was het ballast ook verlijmt met boekbinderslijm
en er op gelet dat de ballast niet kaal op het hout wordt gelijmt.
En inderdaad hoe ver moet je gaan bij teveel trein geluid gewoon de radio wat harder :lol:

Mvg
Henk

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik ken het gevoel maar al te goed. Met Saraan heb ik al een paar keer op punt gestaan om de boel op te breken en opnieuw te beginnen. Telkens dacht ik dat voor dat ene probleem geen oplossing meer haalbaar was. Maar na onderzoek, moed en inzet heb ik de meeste problemen geheel of gedeeltelijk kunnen oplossen. Daar heb ik ook van geleerd. Op het moment zit ik weer op een knoest :( , en heb ik weer zin om alles opzij te schuiven en opnieuw te beginnen, maar wie weet, over een week...

Saraan zal nooit mijn droombaan zijn. Daarvoor heeft het teveel (beginners)kuren. Ooit maak ik mijn Brussel-Noord kopstation, waar alles perfect is ( :? kuch-kuch), maar voorlopig ga ik door met Saraan, opdat Saraan de verzameling wordt van al mijn fouten en stommiteiten. :lol:

Dit om te zeggen dat je niet alleen staat. Opnieuw beginnen kan een bevrijding zijn, maar beslis niet te snel. Misschien kan je je huidige baan gebruiken om nog snel een aantal nieuwe technieken uit te proberen... (ballasteren, landschapsbouw, geordende bekabeling, vegetatie aanbrengen, echt namaakwater...). Nu kan je nog vrij knoeien en (ver)prutsen! ;)

groeten,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
jand

Bericht door jand »

Zo,net terug uit Apeldoorn waar ik heb meegewerkt om tientallen reizigers voor de rit Apeldoorn-Hoorn v.v. af te bellen, omdat de Inspectie Verkeer en Waterstaat gisterenmiddag opeens besloot geen toestemming voor die ( hoofdlijn-)rit te geven: reden: een eventuele bureaucratische regeling rond het goedgekeurde ATB-systeem.Wel naar Friesland en Venlo mogen rijden, en dan op vrijdagmiddag ( en alle "superieuren" al weg--op weekend--) alles op tijd aangevraagd...En als klap op de vuurpijl: de SSN mag dit weekend wel rijden, terwijl zij qua beveiliging net zo uitgerust zijn als de VSM... Ambtenaren....een vriend van mij zei wel eens: " Ambteraren....als ik eens echt heel veel geld heb....koop ik er misschien wel twee"!!
Nou, ik niet, dus. Zo. even uitgeraasd over het Grootspoor.
Dank voor jullie meelevende en begrijpende reacties! Toch zakt de moed mij, vooral door de reactie van Michiel, mij totaal in de schoenen: ( maar houdt me niet tegen): als ik Saraan bezie, val ik haast om van jalouzie door zoveel mooi's, kundigheid, handigheid...
Inderdaad: momenteel heb ik wel de kans, wat te experimenteren, wat ik ook ga doen. En ik moet een beslissing nemen over het soort rails: ik heb veel ( duitse) flexrails, waarvan met name de overgangen naar " vaste" rails ( minitrix) " gedoe" oplevert: nu kan ik eens even rustig uitproberen, de " dremel" over die overgangen te halen om te zien of dat verbeteringen oplevert.
Daarnaast heb ik een hele " bult" huizen en gebouwen liggen die nog gebouwd moeten worden, en, last but not least: een oplossing voor het eeuwige " gezeik" met de koppelingen zien op te lossen Arnold en Minitrix koppelen niet perfect onderling, laat staan als je er ook nog andere merken ( pico, flm) aan wilt toevoegen in een stam ( heb pakweg 60 wagens liggen, dus " alles" vervangen door een kluns als ondergetekende is bijna uitgesloten...)

Maar ik blijf graag meedoen op dit forum, en als ik wat over mijn baan te melden heb wat wat positiever is dan mijn klaagzang, zal ik dat doen: misschien kan ik anderen van advies dienen, omdat ik wel veel van de gemaakte fouten heb geleerd...
JanD

Saraan

Bericht door Saraan »

Probeer ik naar mijn gedacht een opbeurend bericht na te laten, en blijkt het het averechts effect te hebben! :o ;) Nu, ik heb ook geleerd dat ik vooral leer uit blunders... Ik heb dus al veel geleerd :lol: .

Jan, blijf vooral verder melden over je baan, en je plannen en overpeinzingen voor je nieuwe baan. Want, het blijft een hobby waar je plezier in moeten blijven hebben.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Mannen, want vrouwen zijn hier toch een zeldzaamheid, helaas.

Houd wel voor ogen dat als zaken tegen de zin gebouwd worden en geen fiducie leveren het zinloos is om daarin te volharden. Ik bedoel ermee te zeggen dat je dan beter jezelf heroriënteert en opnieuw begint met de kennis en ervaring die je opgedaan hebt. Handleidingen zijn hiervoor niet te geven. Je hobby moet datgene leveren wat je er van verwacht. Natuurlijk binnen de grenzen van je mogelijkheden, waar genoeg variatie voor iedere afmeting en binnen ieders budget is.

Suc6 allen

Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
jand

Bericht door jand »

Dag Heren,
Alweer kan ik jullie nog niet laten delen in een geweldig nieuw baanplan, want mijn eerdere overwegingen voor een nieuwe opzet ( met dank voor jullie advies/begrip/herkenning/medeleven) is inmiddels nog veel verder gegaan dan ik in eerste instantie voor mogelijk hield...
Dus: oke, nieuwe opzet: wat ging er fout? a. te complex/ambitieus.b. te veel aandacht voor materiaal( vond teveel mooi) en dwaalde van mijn oorspronkelijke basis-idee, nl een Engelse baan anno 1930, af. c. probeerde alles op 1 niveau te houden, om mijn afschuwelijke timmer-capaciteiten te verdoezelen.
Tot ik deze week ergens laat op de avond een Engelse N-baan zag, waar ik helemaal voor viel: precies, dat had ik nu voor ogen!!! Maar natuurlijk: ( was heeel laat): geen bookmark gemaakt van die site, en ik kan hem niet meer terugvinden ook!
Leidde er wel toe, dat ik nu zeker weet: " Back to basics": oftewel heel drastisch: alle Duitse spullen eruit ( zal een lijstje maken met " te koop");
Jullie hulp vragen ( bij deze) voor site's waar ik inspiratie kan opdoen voor een Engelse Layout;
Her-overwegen of ik, als ik dan toch ( op 10 loc's na) overnieuw begin, niet beter in digitaal kan starten. Blijf ik wel met die 10 loc's zitten, die ik per se wil houden, en dus omgebouwd moeten worden, + allerlei bediening-relais etc. voor analoog: hopelijk brengt mijn Duitse aanbod voldoende op om in ieder geval digitaal te starten.
Maar nogmaals: wie geeft me tips richting Britse N-banen??
groet+dank,
JanD

spoor65

Bericht door spoor65 »

Jand,

Zal deze dagen eens wat rond neuzen en zoeken om wat linkjes voor je te vinden van engels n-spoor, bij deze alvast 1,

http://ngaugesociety.com/index.htm

nog even een tip, zoek eens in google op de term: N gauge

Denk dat je er wel een en ander mee kunt vinden.

Mvg

Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

daan 1946

Bericht door daan 1946 »

Jand

Hier is een link voor een duits forum van engelse treinbanen

http://75355.homepagemodules.de/

groetjes

Daan

cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
Plaats reactie