Overgang bovenleiding naar rails zonder bovenleiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
René

Overgang bovenleiding naar rails zonder bovenleiding

Bericht door René »

Ik heb een vraag over hoe je bovenleiding kan laten eindigen vlak na een tunnelingang, of laten beginnen vlak voor een tunneluitgang. Het is de bedoeling dat de omhoog staande panto, vlak voordat de loc de tunnel uitrijdt, wordt geleid en ingedrukt zodat deze netjes onder de bovenleiding uitkomt bij het verlaten van een tunnel. Want het is natuurlijk onbegonnen werk om de hele schaduwbaan te voorzien van bovenleiding.

Zelf dacht ik aan een systeem dat je de laatste mast ergens vlak na de ingang in de tunnel plaatst en vervolgens de panto leid met een lang schuin omhoog lopend strookje hout of plastic.

Wat zijn simpele, degelijke en goed werkende oplossingen voor deze overgangen?

Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

martinb

Re: Overgang bovenleiding naar rails zonder bovenleiding

Bericht door martinb »

Zelf dacht ik aan een systeem dat je de laatste mast ergens vlak na de ingang in de tunnel plaatst en vervolgens de panto leid met een lang schuin omhoog lopend strookje hout of plastic.
Laatste stuk bvl draad omhoog buigen in een hoek, dan werkt dat als "vanger". De panto schuift er zo langzaam weer onder / schuift weer netjes uitgeklapt. Werkt prima. Maak de hoek niet te stijl.

Je zet dus nog 1 mast in de tunnel en de draad laat je uitsteken, die buig je omhoog. Snap je wat ik bedoel?

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
René

Bericht door René »

Ja ik begrijp wat je bedoelt Martin. Het heeft in ieder geval als voordeel dat de schuine draad perfect aansluit op de rijdraad.
Hoe lang zou jij die schuine draad maken? Ik denk aan 10 cm, met een stijging van 1 cm.

Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

martinb

Bericht door martinb »

Gewoon uitproberen. IK heb zelf in een minidio een stijging van 1cm in een lengte van 1,5cm zitten.... :o Dus wat jij aangeeft moet dan makkelijk kunnen.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie