Trammetje schreef:Wie wil voor mij rangeer terreinontwerpen?
Ik heb een stuk beschikbaar van 50x190cm.
Op onderstaande tekening staan de 2 binnenkomende sporen:
Op het rangeer terrein wil ik het volgende plaatsen:
- 2 a 3 verhoogde sporen voor het lossen van kolen (daar wil ik dan de Pola of Arnold los installatie plaatsen)
- Draaischijf (Peco) met ringloods
- Complete loc verzorging (incl kolen opslag)
- Grote kolenkraan van Kibri
- Grote fabriek met een aantal sporen (2 a 3)
- Een aantal opstel sporen vool loc's en rijtuigen.
Het geheel mag lekker vol industrie komen te staan.
Sander,
Alle wensen voor jouw rangeer terrein lijken ook mij idd teveel van het goede gezien de beschikbare ruimte.
Even punt voor punt jouw lijst bij langs.
Verhoogde lossporen voor kolen, gezien de ruimte lijkt mij dat niet haalbaar, daar je toch een behoorlijke stijging moet maken
om voldoende hoogte te krijgen, wil je die losinstallatie`s graag gebruiken, hou dan de sporen zo vlak mogelijk en plaats ze aan de voorkant van de baan, zodat je daar eventueel een verlaagde kolenbunker kunt plaatsen, en je daarmee de te grote stijging van sporen kunt voorkomen. hier kun je dan dmv die kolenkraan weer het beeld scheppen, dar die er terecht staat
omdat de kolen uit een verlaagd liggende bunker getakeld moeten worden.
Draaischijf met ringloods, een mooi item op een baan, maar ook 1 die in zijn geheel veel ruimte vraagt,
ringloods neemt al snel dik 30cm in beslag, en in jouw ander bericht lezen, ook kwa breedte ongeveer 30 cm daar je
hem 6 voudig zou willen hebben, neem daarbij de ruimte van een beetje draaschijf met aansluitingen, zit je al snel op 60x30 cm,
En ja dan kom je bij de locverzorging die bij z`n ringloods met schijf dan niet mag ontbreken, als je al de sporen die je daar voor nodig bent, ontslakken, pijpen schoonmaken enz, mee wilt laten doen, zul je ook daar veel ruimte voor nodig zijn. die je dan veelal voor de ringloods met schijf moet plaatsen, al met al, ben je dan in zijn geheel al zeker 1,50m kwijt,
zie dan nog maar eens de aansluiting op jouw baan te maken.
ik denk dat je met deze punten de beschikbare ruimte wel hebt verbruikt, wil je het wat mooi en werkelijkheids getrouw over laten komen.
Wil je toch nog de industrie en opstelsporen kwijt, zul je zeer waarschijnlijk het geheel kwa locverzorging en locloods moeten beperken en verkleinen, waarbij je dan beter af kunt zien van de draaischijf. daar die veel minder tot zijn recht komt
bij een kleine verzorgingsplaats.
Ik zal 1 deze dagen nog ff op mijn andere pc kijken naar voorbeelden, heb namelijk het deel "locdepot"
uit de kleine modelbaan serie ook op mijn pc ingescand, wie weet staan er nog leuke voorbeelden in die je als basis kunt gebruiken.
mvg
Freddy