Hallo,
Ik vraag mij iets af, als ik de verhalen bekijk van de bouwers onders ons, beginnen die met een frame en daar waar de trein moet komen te rijden worden speciaal stukjes voor gezaagd.
Waarom is dit en waarom niet met een hele plaat?
Waarom geen grote platte plaat?
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
-
Re: Waarom geen grote platte plaat?
Bij één grote plaat kan je een stuk moeilijker de grond in voor het maken van tunnels, smeerputten, rivieren, beekjes enz.. Je zal dat dus van te voren of goed moeten plannen zodat dat echt op de plaat ligt en alles wat hoger moet komen ophogen of je moet alles wat lager/onder het maaiveld moet zijn uitzagen en daar weer extra bodumplaten voor maken.
Daarnaast is een geheel open structuur vaak lichter in gewicht en dus makkelijker te verplaatsen.
Persoonlijk heb ik het liefste wel 1 vlakke plaat zowel nu voor diorama's als vroeger voor modelbanen, maar dat heeft dus wel de hierboven beschreven nadelen.
Groetjes Michiel
Daarnaast is een geheel open structuur vaak lichter in gewicht en dus makkelijker te verplaatsen.
Persoonlijk heb ik het liefste wel 1 vlakke plaat zowel nu voor diorama's als vroeger voor modelbanen, maar dat heeft dus wel de hierboven beschreven nadelen.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
als je een tunnel maakt op een vlakke plaat, kun je ook nergens meer bij
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Zolang de uitbeelding van je baan een vlak polderlandschap is, dan is een vlakke plaat wel te overwegen. Een laag Isomo erop, en je kan je sloten en kanalen ook aanbrengen. Maar geen lange tunnels voorzien, want je kan er dan niet meer bij.
Voor een heuvelland of berglandschap is een vlakke plaat helemeel niet praktisch en helemaal af te raden. Dan kan je beter overwegen om naar een open frame structuur te gaan, of een schottensysteem.
Voor een heuvelland of berglandschap is een vlakke plaat helemeel niet praktisch en helemaal af te raden. Dan kan je beter overwegen om naar een open frame structuur te gaan, of een schottensysteem.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Ja daar heb je ook gelijk in, dat probleem ken ik gelukkig niet meerevo schreef:als je een tunnel maakt op een vlakke plaat, kun je ook nergens meer bij

Groetjes Michiel( die dus niet met modeltreinen rijd)
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Wij gebruiken een vlakke plaat en kunnen prima bij de tunnels, je hoeft een vlakke plaat niet helemaal dicht te laten. Of is het dan een hybride-oplossing?evo schreef:als je een tunnel maakt op een vlakke plaat, kun je ook nergens meer bij

Bart
Ik gebruik als jaren een vlakke plaat zonder enige problemen. Als je het echt "af" wilt maken mik je er een plaat XPU o.i.d. op om slootjes, rivieren of weet ik het wat in te snijden / bomen erin te prikken en je hebt direct je geluidsisolatie wat beter. Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... rbaan.html staat een voorbeeldje.