Voor/nadelen digitaal
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
Voor/nadelen digitaal
Hallo is er ergens een goed en duidelijk overzicht van de voor en nadelen van digitaal rijden?
Bedoel dan ook van het later om bouwen enz. enz.
Bedoel dan ook van het later om bouwen enz. enz.
Re: Voor/nadelen digitaal
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... oders.html
heeft mij ook een hoop info gegeven
heeft mij ook een hoop info gegeven
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Zie verder: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... oders.htmlMet een digitale aansturing heb je veel meer mogelijkheden, maar denk niet dat digitaal al je problemen gaat oplossen. Al je locomotieven moeten een decoder hebben en dat is nog wel eens een uitdaging. Echter een conventionele baan met dezelfde mogelijkheden maken is geen haalbare kaart en de manier van aansluiten is inmiddels zover gevorderd dat je geen electrotechnicus meer hoeft te zijn om je modelbaan digitaal aan te sluiten.
Oftewel: het gaat erom wat je wilt. Een simpele cirkel met 2 treinen hoeft echt niet digitaal, zonde (m.i.) van de centen, maar wil je meer dan komt digitaal steeds meer in beeld, tot het punt dat het met analoog eigenlijk niet meer te doen is. (ja alles kan ook analoog, maar moet je dat nog wel willen als het met digitaal een stuk eenvoudiger kan)
LOL, zie dat dizkartes me net voor is.

Voordelen van digitaal zijn er voor mij veel meer dan nadelen. Dus als ik me tot alleen de nadelen beperk:
Kostenaspect:
- aanschaf van extra apparatuur nodig (digitale centrale) -> extra kosten
- per loc moet je een decoder aanschaffen -> extra kosten
Tijdsaspect:
- als je een loc koopt moet je hem eerst (laten) voorzien van een decoder. Tegenwoordig kun je dit vaak redelijk eenvoudig zelf door een decoder in te pluggen maar soms moet je hem (laten) inbouwen. Vooral bij het laten inbouwen kan dit even duren waardoor je niet meteen met je aankoop kunt rijden
- je moet een loc (met decoder) eerst programmeren voordat je er mee kunt rijden (analoog kun je meteen neerzetten en laten rijden). Op zich niet veel werk maar toch een handeling voor nodig.
Kostenaspect:
Tijdsaspect:
- als je een loc koopt moet je hem eerst (laten) voorzien van een decoder. Tegenwoordig kun je dit vaak redelijk eenvoudig zelf door een decoder in te pluggen maar soms moet je hem (laten) inbouwen. Vooral bij het laten inbouwen kan dit even duren waardoor je niet meteen met je aankoop kunt rijden
- je moet een loc (met decoder) eerst programmeren voordat je er mee kunt rijden (analoog kun je meteen neerzetten en laten rijden). Op zich niet veel werk maar toch een handeling voor nodig.
The difference between men and boys, is the price they pay for their toys.
-
- Elektronica/Commercieel
Deze vraag is al heel vaak hier langs gekomen. Mijn advies: lees eens flink wat van de draadjes door in het forumonderdeel 'Digitale vraagbaak'. Daar worden vaak ook de voor- en nadelen van de verschillende digitale systemen beschreven.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Richie schreef:Voordelen van digitaal zijn er voor mij veel meer dan nadelen. Dus als ik me tot alleen de nadelen beperk:
Kostenaspect:
Tijdsaspect:
Hallo beste Richie
Digitaal/ analoog, hybride watever
Je kunt het verhaal zelf zo duur en ingewikkelt maken als je zelf wilt.
Of het leuk is en ook blijft, dat is vraag
Decoder inbouw aansich dat is erg makelijk zelf te doen, scheelt het weer in de poen.
Moet je er aan beginnen, als je er nu al tegen omschakelen opziet.
Wel eerst ruim orienteren en goed overwegen lijkt mij zeker heel verstandig.
Wij die die stap ook hebben meegemaakt kunnen jou er mee helpen.
Zo ook voor jou een goede start er komt.
Martin de Deugd
Hoi Raimond,
Feitelijk zijn er geen nadelen aan digitaal, behalve dat het elke locomotief een paar tientjes duurder maakt.
De voordelen zijn legio. Maar minder draden dankzij digitaal kun je vergeten. Het zijn er of net zoveel, of veel meer. Zeker als je geautomatiseerd wilt rijden. Heb je eenmaal gezien hoe dat werkt en rijdt, dan wil je nooit meer terug.
Vroegah dacht ik ook dat nooit digitaal wilde rijden, want dat ombouwen en blablablablalbalb kutsmoesjes. Op een gegeven moment neem je die stap. Ik heb toen direct een locomotief gekocht bij de centrale waar je zo'n decoder gewoon in kon prikken. Dan zie je direct hoe mooi het werkt. Daarna bouw je de loks om. Eerst die met een stekkerverbinding. Dan de 'makkelijke' loks (er staan zat voorbeelden op internet hoe je dat moet doen, makkie, echt!) en uiteindelijk de moeilijke.
Ik heb nu dus loks rondrijden van +- 15-17 jr. oud en die rijden als nieuw. Dankzij een decoder en 45 min. werk per lok.
Grtz,
J.
Feitelijk zijn er geen nadelen aan digitaal, behalve dat het elke locomotief een paar tientjes duurder maakt.
De voordelen zijn legio. Maar minder draden dankzij digitaal kun je vergeten. Het zijn er of net zoveel, of veel meer. Zeker als je geautomatiseerd wilt rijden. Heb je eenmaal gezien hoe dat werkt en rijdt, dan wil je nooit meer terug.
Vroegah dacht ik ook dat nooit digitaal wilde rijden, want dat ombouwen en blablablablalbalb kutsmoesjes. Op een gegeven moment neem je die stap. Ik heb toen direct een locomotief gekocht bij de centrale waar je zo'n decoder gewoon in kon prikken. Dan zie je direct hoe mooi het werkt. Daarna bouw je de loks om. Eerst die met een stekkerverbinding. Dan de 'makkelijke' loks (er staan zat voorbeelden op internet hoe je dat moet doen, makkie, echt!) en uiteindelijk de moeilijke.
Ik heb nu dus loks rondrijden van +- 15-17 jr. oud en die rijden als nieuw. Dankzij een decoder en 45 min. werk per lok.
Grtz,
J.
hi hi digitaal = minder draadjes.
Klopt, die hoor je vaak in de winkels idd. LOL "verplicht" leesvoer: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... nodig.html 

Hallo Raimond,
Tot voor kort liep ik nog te roepen dat ik absoluut niet digitaal ging rijden.
Zoals ik zeg, tot voor kort want inmiddels ben ik nu net een paar maanden bezig met het digitale verhaal en ik vind het helemaal geweldig.
Voor mij is het grootste voordeel dat je locs alle vrijheid hebben op de baan (zoals je zelf dan bepaald) terwijl je met analoog altijd het probleem hebt met de aansturing van je locs als je meerdere locs tegelijk op de baan wilt hebben.
Het grootste nadeel vind ik... Het is zo verslavend.
Inmiddels mijn tweede loc gedigitaliseerd en dat is echt gemakkelijk zelf te doen. Er is genoeg informatie te vinden online die je als handleiding kunt gebruiken.
Tot voor kort liep ik nog te roepen dat ik absoluut niet digitaal ging rijden.
Zoals ik zeg, tot voor kort want inmiddels ben ik nu net een paar maanden bezig met het digitale verhaal en ik vind het helemaal geweldig.
Voor mij is het grootste voordeel dat je locs alle vrijheid hebben op de baan (zoals je zelf dan bepaald) terwijl je met analoog altijd het probleem hebt met de aansturing van je locs als je meerdere locs tegelijk op de baan wilt hebben.
Het grootste nadeel vind ik... Het is zo verslavend.

Inmiddels mijn tweede loc gedigitaliseerd en dat is echt gemakkelijk zelf te doen. Er is genoeg informatie te vinden online die je als handleiding kunt gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
En op kosten te besparen kan je centrale ook een
PC zijn met daarop gratis MRDirect, DDW. En een fancy
besturing met koploper is ook al voor niks, dus.....
Alleen de voeding en booster moeten zelf geregeld worden.
Dat kan al tientjeswerk zijn, je hebt wel een handige harry nodig...
PC zijn met daarop gratis MRDirect, DDW. En een fancy
besturing met koploper is ook al voor niks, dus.....
Alleen de voeding en booster moeten zelf geregeld worden.
Dat kan al tientjeswerk zijn, je hebt wel een handige harry nodig...
Daarnaast,
Als je de baan wilt automatiseren, zul je analoog ook al behoorlijke investeringen moeten doen.
dus zal het uiteindelijk echt niet schrikbarend veel duurder zijn om dit digitaal te gaan doen.
Met een multimaus centrale kun je eenvoudig beginnen voor pakweg een euro of 75.
als je dan vervolgens met bv koploper(gratis) of itrain (niet gratis maar zeker betaalbaar) de baan wilt gaan besturen,
kun je dit vrij eenvoudig doen dmv een speciale interface set van rosoft welke ook zeer betaalbaar is.
En, je kunt alles in alle rust opstarten en uitbreiden, in het tempo zoals je zelf wilt,
waarmee je ook de kosten goed kunt spreiden.
ik zou nooit meer terug willen naar analoog,
mvg
Freddy
Als je de baan wilt automatiseren, zul je analoog ook al behoorlijke investeringen moeten doen.
dus zal het uiteindelijk echt niet schrikbarend veel duurder zijn om dit digitaal te gaan doen.
Met een multimaus centrale kun je eenvoudig beginnen voor pakweg een euro of 75.
als je dan vervolgens met bv koploper(gratis) of itrain (niet gratis maar zeker betaalbaar) de baan wilt gaan besturen,
kun je dit vrij eenvoudig doen dmv een speciale interface set van rosoft welke ook zeer betaalbaar is.
En, je kunt alles in alle rust opstarten en uitbreiden, in het tempo zoals je zelf wilt,
waarmee je ook de kosten goed kunt spreiden.
ik zou nooit meer terug willen naar analoog,
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Wat ook erg leuk is aan digitaal is dat je stilstaande loc's de lichten
aan kunnen hebben staan, klinkt simpel, maar da's echt mooi. Ook omdat
de lichten goed branden bij lage snelheid.
Verder doet de geluidsdecoder zn intrede in N.
Ik heb de VT11,5 van Flmn en dat is echt wel mooi hoor! Het geluid loopt
met de trein mee zeg maar. Dat is echt wel een mooie toevoeging tov analoog.
Automatisering is goed mogelijk, zeker met koploper dat superkrachtig is.
Het hoeft niet, scheelt je een bult geld aan de benodigde hardware..
aan kunnen hebben staan, klinkt simpel, maar da's echt mooi. Ook omdat
de lichten goed branden bij lage snelheid.
Verder doet de geluidsdecoder zn intrede in N.
Ik heb de VT11,5 van Flmn en dat is echt wel mooi hoor! Het geluid loopt
met de trein mee zeg maar. Dat is echt wel een mooie toevoeging tov analoog.
Automatisering is goed mogelijk, zeker met koploper dat superkrachtig is.
Het hoeft niet, scheelt je een bult geld aan de benodigde hardware..
-
Waarvan akte! Inderdaad Freddy, volkomen mee eens. Als ik nu mijn Fleischmann locs bijv. zie rijden, zelfs een stoomloc 23 die ik pas heb laten ombouwen en die van 1994 is, kan je stellen dat de locomotieven opnieuw "leren lopen". Je kan zoveel instellen met een decoder, zoals optreksnelheid, afremmen (met een helling racet je loc niet naar beneden, maar houdt dezelfde snelheid aan!), topsnelheid aanpassen, is voor sommige N-locs niet bepaald een luxe enz. enz. en dat dan met de standaard Fleischmann-motor en geen Faulhaber of Mashima bijvoorbeeld.ik zou nooit meer terug willen naar analoog,
mvg
Freddy
Je moet alleen niet bang zijn voor een uitgebreide gebruiksaanwijzing met de bijbehorende functietoetsen, maar de meesten hebben ook geen moeite met een gsm denk ik, maar je moet er wel de tijd voor nemen.
Ik zou zeggen: digitaal, doen!
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
-
Onderwerp starter - Berichten: 152
Jelle,
Jouw topic heb ik ook gelezen, en zo wil ik ook beginnen en dan steeds verder uitbouwen.
Maar als ik het zo lees, ga ik digitaal rijden.
Jouw topic heb ik ook gelezen, en zo wil ik ook beginnen en dan steeds verder uitbouwen.
Maar als ik het zo lees, ga ik digitaal rijden.
Raimond,
Ja echt hoor, ik ben helemaal om op digitaal rijden.
En wat kosten betreft, dat is helemaal zelf in de hand te houden. Eerlijk gezegd denk ik dat op de lange duur digitaal goedkoper is dan analoog. Je hoef immers niet voor iedere trein, die gelijktijdig moet rijden, een apart traject te maken met alle mogelijke componenten en trafo's.
Voor mij was het na 25 jaar een nieuw begin in de modelbaanwereld en ik heb alle beginnersfouten weer gemaakt en er zullen er nog veel volgen, maar veel (bijna-) onmogelijkheden in het analoog zijn in de meeste gevallen in het digitale spoor wel te realiseren. (volgens mij dan)
En ik heb nog een hele lange weg te gaan voordat ik alles digitaal geautomatiseerd heb, maar ik neem er 'rustig' de tijd voor.
Het enige probleem is dat als je met een probleempje zit dat voor de doorgewinterde digitale spoorder (zoals de meeste hier) gesneden koek is, het soms lastig is om een 'Jip en Janneke' uitleg te krijgen, en krijg je soms allerlei technische details te horen waar je het bestaan nog niet eens van wist
En om dat dan te kunnen volgen moet je even doorbijten, maar zelfs dat komt goed. 
Ja echt hoor, ik ben helemaal om op digitaal rijden.
En wat kosten betreft, dat is helemaal zelf in de hand te houden. Eerlijk gezegd denk ik dat op de lange duur digitaal goedkoper is dan analoog. Je hoef immers niet voor iedere trein, die gelijktijdig moet rijden, een apart traject te maken met alle mogelijke componenten en trafo's.
Voor mij was het na 25 jaar een nieuw begin in de modelbaanwereld en ik heb alle beginnersfouten weer gemaakt en er zullen er nog veel volgen, maar veel (bijna-) onmogelijkheden in het analoog zijn in de meeste gevallen in het digitale spoor wel te realiseren. (volgens mij dan)
En ik heb nog een hele lange weg te gaan voordat ik alles digitaal geautomatiseerd heb, maar ik neem er 'rustig' de tijd voor.
Het enige probleem is dat als je met een probleempje zit dat voor de doorgewinterde digitale spoorder (zoals de meeste hier) gesneden koek is, het soms lastig is om een 'Jip en Janneke' uitleg te krijgen, en krijg je soms allerlei technische details te horen waar je het bestaan nog niet eens van wist

Met vriendelijke groet,
Jelle.
Binnenkort meer...
Jelle.
Binnenkort meer...
En dat is dan meteen het grootste echte nadeel. De hardware en de instellingen kunnen behoorlijk complex zijn.Jelle schreef:Het enige probleem is dat als je met een probleempje zit dat voor de doorgewinterde digitale spoorder (zoals de meeste hier) gesneden koek is, het soms lastig is om een 'Jip en Janneke' uitleg te krijgen, en krijg je soms allerlei technische details te horen waar je het bestaan nog niet eens van wistEn om dat dan te kunnen volgen moet je even doorbijten, maar zelfs dat komt goed.
Tevens is de hardware (decoders) nogal fragiel, het is gevoelig voor statische elektriciteit. Da's kostbaar.
Groet,
Collin
Grote voordeel van digitaal: het is erg makkelijk om meerdere lokomotieven te laten rijden. Automatisering is minder eenvoudig, maar dat is het analoog ook niet.
Nadeel van digitaal: het is nog niet 'plug and play', maar nog regelmatig 'pruts and pray'. (oftewel: het is niet simpelweg alle componenten aan je systeem hangen en het werkt, maar je moet veel instellen en uitproberen).
Nadeel van digitaal: het is nog niet 'plug and play', maar nog regelmatig 'pruts and pray'. (oftewel: het is niet simpelweg alle componenten aan je systeem hangen en het werkt, maar je moet veel instellen en uitproberen).
Dat je voorzichtig moet omgaan met die decoders klopt. Je wrikt er zo een draadje af als je te ruig aan het werk bent (lees: weer eens te ongeduldig bent..............Tevens is de hardware (decoders) nogal fragiel, het is gevoelig voor statische elektriciteit. Da's kostbaar.

Statische elektriciteit? Ik werk al jaren net zo anti statisch als de bliksemafleider op de kerktoren

Statische electriciteit???
Wel, heb het volende meegemaakt op mijn baan: was druk bezig met soldeer werk aan een loc, deze moest ook sluitverlichting hebben, dus testen op mijn baan en niet op mijn programmeer spoortje. Ik heb 2 multimauzen, en 1 gebruikte ik voor de loc welke ik mee aan de gang was...begon ineens een andere loc ook te rijden, welke toevallig op het display van de ander maus stond. Terwijl ik dus niet aan die maus heb zitten draaien of zo. Iemand hier een verklaring voor? Statische electriciteit of spookt het bij mij in huis en voornamelijk op de baan?
Groetjes Rinze
Wel, heb het volende meegemaakt op mijn baan: was druk bezig met soldeer werk aan een loc, deze moest ook sluitverlichting hebben, dus testen op mijn baan en niet op mijn programmeer spoortje. Ik heb 2 multimauzen, en 1 gebruikte ik voor de loc welke ik mee aan de gang was...begon ineens een andere loc ook te rijden, welke toevallig op het display van de ander maus stond. Terwijl ik dus niet aan die maus heb zitten draaien of zo. Iemand hier een verklaring voor? Statische electriciteit of spookt het bij mij in huis en voornamelijk op de baan?
Groetjes Rinze
Ik denk dat je last hebt van muizen.

Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan