R1, wel of niet?
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
R1, wel of niet?
Ik lees hier over het algemeen dat het gebruik van R1 bijna verboden is (bij wijze van spreken). Nu ontkom ik er toch niet aan een aantal R1 bochten te gebruiken. Gelukkig in niet zichtbare gedeeltes, want mooi ziet er niet uit.
Nu heb ik mijn grootste wagons getest, personen wagons. En die gaan moeiteloos er doorheen. Wanneer verwachten jullie dat ik tegen problemen aan loop met R1?
Nu heb ik mijn grootste wagons getest, personen wagons. En die gaan moeiteloos er doorheen. Wanneer verwachten jullie dat ik tegen problemen aan loop met R1?
Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: R1, wel of niet?
Als er een wat grotere (stoom)loc door de bocht heen gaat, het zal aan de hoeveelheid wielen liggen. Lange treinstellen zullen waarschijnlijk ook problemen geven. Ze blijven hangen in de bochten.
Vooral mijn Minitrix br01 is en blijf echt een drama wat dat betreft. Ik probeer krappe bochten zelf eigenlijk altijd te mijden. De lol gaat er voor mij snel af als ik een nieuw lokje heb aangeschaft, en er thuis achter kom dat ie blijft hangen in bochten.
Vooral mijn Minitrix br01 is en blijf echt een drama wat dat betreft. Ik probeer krappe bochten zelf eigenlijk altijd te mijden. De lol gaat er voor mij snel af als ik een nieuw lokje heb aangeschaft, en er thuis achter kom dat ie blijft hangen in bochten.
groeten,
Jeroen
Jeroen
Re: R1, wel of niet?
Als je niet R1 hoeft te gebruiken, gebruik R1 dan vooral NIET.
Treinen gaan makkelijker door de grotere bogen.
Ik heb wel R1 en heb spijt ...
Guus
Treinen gaan makkelijker door de grotere bogen.
Ik heb wel R1 en heb spijt ...
Guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: R1, wel of niet?
Stoom rij ik niet. Heb voornamlijk e-locs en diesellocs. De grootste wagons die ik tot nu toe heb (en getest) is de popart serie van minitrix. Deze gaan zonder problemen er door heen..
Als ik de R1 niet zal gebruiken moet ik mijn hele baanplan omgooien, en eigenlijk wil ik dat niet. Maar goed, je wilt ook niet achteraf in de problemen komen natuurlijk. Meen weleens gelezen te hebben dat Rob Fongers in zijn baan Fantasia ook R1 heeft, en zonder problemen.
Best een dillema nu
Als ik de R1 niet zal gebruiken moet ik mijn hele baanplan omgooien, en eigenlijk wil ik dat niet. Maar goed, je wilt ook niet achteraf in de problemen komen natuurlijk. Meen weleens gelezen te hebben dat Rob Fongers in zijn baan Fantasia ook R1 heeft, en zonder problemen.
Best een dillema nu

Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: R1, wel of niet?

echter er is een reden waarom heel veel mensen het advies geven om het niet te doen. Laat ik het zo zeggen ik en met mij velen zijn eigenwijs geweest en hebben allemaal nu een aangepaste baan

succes met het nemen van de juiste beslissing.
gr.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: R1, wel of niet?
De radius die genoemd wordt bij de rails (in mijn geval minitrix), is dat hetzelfde als de diameter?
Ik wil graag weten wat de diameter is van R3 en R4 van minitrix als ik die zou willen gebruiken in een klimspiraal. Heb er thuis wel de nodige van liggen om te meten, maar dan moet ik wachten tot vanavond haha...
Ik wil graag weten wat de diameter is van R3 en R4 van minitrix als ik die zou willen gebruiken in een klimspiraal. Heb er thuis wel de nodige van liggen om te meten, maar dan moet ik wachten tot vanavond haha...
Groet,
Jeroen
Jeroen
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: R1, wel of niet?
Dank je!WimC schreef:Nee, de radius is de straal. De diameter is 2x de straal.
Groet,
Jeroen
Jeroen
Re: R1, wel of niet?
Uiteindelijk zal de hoeveelheid assen en wielen, en hoe deze zijn opgebouwd, bepalen of een bocht te scherp is of niet. Dit geld ook voor wagons.Stoom rij ik niet. Heb voornamlijk e-locs en diesellocs. De grootste wagons die ik tot nu toe heb (en getest) is de popart serie van minitrix. Deze gaan zonder problemen er door heen.
groeten,
Jeroen
Jeroen
-
- Berichten: 826
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: R1, wel of niet?
Hoi Liverpool.
In rij al vanaf 1980 op een grote baan met automatisch (lees: hollen of stilstaan) bloksysteem door ettelijke R1 en R2-bogen met onder andere:
Goederentreinen tot 2mtr lengte, zowel 2- en 4-assers;
Getrokken reizigersmaterieel tot 12 165mm-rijtuigen;
Geduwde Interregio van 9 rijtuigen;
Geduwde Wendezüge tot 5 rijtuigen;
15-delige ICE met 2 motorwagens.
19-delige ertstrein met Nachschublok (deze op een traject met 1 x 180° en 2 x 90° boog in R1).
Traktie: een ruim gevarieerd sortiment aan diesel en elloks, relatief weinig stoomloks.
Ervaring: Vrijwel probleemloos. Als het al fout gaat is de oorzaak bij goederentreinen te langzaam rijden waardoor de voorwaartse snelheid het aflegt tegen het omtrekken van – vooral lichte – goederenwagentjes.
Er ligt zelfs een 38cm boog van 90° die om 3 centimeter is geknepen, effectief dus 35cm.. Alleen daar ontstaan er problemen met restauratiewagens (zijn namelijk iets langer dan de standaard 165mm-wagens) en de stoomloks van de serie 01 (Arnold-n) en 012 (Fleischmann-piccolo). Daarentegen gaan de 50-ers van datzelfde merk daar probleemloos doorheen.
Ik heb echter geen ervaring met stoomloks van andere merken.
Het verdient overigens wel aanbeveling om te zorgen dat treinen NIET in zo’n boog met een klap tot stilstand komen: Dan worden er wel erg makkelijk wagentjes uit gedrukt door de achterop komende massa.
Mijn conclusie: Zo lang het niet in het zicht licht en je niet het aller-uiterste vergt, is R1 best te doen.
In rij al vanaf 1980 op een grote baan met automatisch (lees: hollen of stilstaan) bloksysteem door ettelijke R1 en R2-bogen met onder andere:
Goederentreinen tot 2mtr lengte, zowel 2- en 4-assers;
Getrokken reizigersmaterieel tot 12 165mm-rijtuigen;
Geduwde Interregio van 9 rijtuigen;
Geduwde Wendezüge tot 5 rijtuigen;
15-delige ICE met 2 motorwagens.
19-delige ertstrein met Nachschublok (deze op een traject met 1 x 180° en 2 x 90° boog in R1).
Traktie: een ruim gevarieerd sortiment aan diesel en elloks, relatief weinig stoomloks.
Ervaring: Vrijwel probleemloos. Als het al fout gaat is de oorzaak bij goederentreinen te langzaam rijden waardoor de voorwaartse snelheid het aflegt tegen het omtrekken van – vooral lichte – goederenwagentjes.
Er ligt zelfs een 38cm boog van 90° die om 3 centimeter is geknepen, effectief dus 35cm.. Alleen daar ontstaan er problemen met restauratiewagens (zijn namelijk iets langer dan de standaard 165mm-wagens) en de stoomloks van de serie 01 (Arnold-n) en 012 (Fleischmann-piccolo). Daarentegen gaan de 50-ers van datzelfde merk daar probleemloos doorheen.
Ik heb echter geen ervaring met stoomloks van andere merken.
Het verdient overigens wel aanbeveling om te zorgen dat treinen NIET in zo’n boog met een klap tot stilstand komen: Dan worden er wel erg makkelijk wagentjes uit gedrukt door de achterop komende massa.
Mijn conclusie: Zo lang het niet in het zicht licht en je niet het aller-uiterste vergt, is R1 best te doen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: R1, wel of niet?
Zo'n bericht maakt me wel weer blij. Het scheelt enorm in mijn baanplan als ik op 1 hoek mijn R1 en R2 kan gebruiken...Zolderspoor schreef:Hoi Liverpool.
In rij al vanaf 1980 op een grote baan met automatisch (lees: hollen of stilstaan) bloksysteem door ettelijke R1 en R2-bogen met onder andere:
Goederentreinen tot 2mtr lengte, zowel 2- en 4-assers;
Getrokken reizigersmaterieel tot 12 165mm-rijtuigen;
Geduwde Interregio van 9 rijtuigen;
Geduwde Wendezüge tot 5 rijtuigen;
15-delige ICE met 2 motorwagens.
19-delige ertstrein met Nachschublok (deze op een traject met 1 x 180° en 2 x 90° boog in R1).
Traktie: een ruim gevarieerd sortiment aan diesel en elloks, relatief weinig stoomloks.
Ervaring: Vrijwel probleemloos. Als het al fout gaat is de oorzaak bij goederentreinen te langzaam rijden waardoor de voorwaartse snelheid het aflegt tegen het omtrekken van – vooral lichte – goederenwagentjes.
Er ligt zelfs een 38cm boog van 90° die om 3 centimeter is geknepen, effectief dus 35cm.. Alleen daar ontstaan er problemen met restauratiewagens (zijn namelijk iets langer dan de standaard 165mm-wagens) en de stoomloks van de serie 01 (Arnold-n) en 012 (Fleischmann-piccolo). Daarentegen gaan de 50-ers van datzelfde merk daar probleemloos doorheen.
Ik heb echter geen ervaring met stoomloks van andere merken.
Het verdient overigens wel aanbeveling om te zorgen dat treinen NIET in zo’n boog met een klap tot stilstand komen: Dan worden er wel erg makkelijk wagentjes uit gedrukt door de achterop komende massa.
Mijn conclusie: Zo lang het niet in het zicht licht en je niet het aller-uiterste vergt, is R1 best te doen.
En... ik wou dat ik jou collectie had

Bedankt voor je reactie.
Groet,
jeroen
Groet,
Jeroen
Jeroen
-
- Berichten: 826
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: R1, wel of niet?
Sorry aan Jeroen en alle anderen.
De laatste zin moet natuurlijk zijn "in het zicht ligt"....
Grandioos over heen gekeken, excuses.
De laatste zin moet natuurlijk zijn "in het zicht ligt"....
Grandioos over heen gekeken, excuses.
Re: R1, wel of niet?
Belangrijkste beperking zit in je materieel. Zoals al eerder gezegd, grote stomers kunnen problematisch zijn. Ook zesassers hebben wat meer moeite. De BR101 is ook een probleem, die loopt er stomweg uit (ook bij Rob Fongers). Dus check vooral of je loc er doorheen kan. Ook sommige wagens geven problemen.
Ik heb alle R1 eruit gegooid, gebruik alleen nog flex. Hier en daar ligt nog wat R2, R3 en R4 van Flm, maar allemaal uit het zicht.
Ik heb alle R1 eruit gegooid, gebruik alleen nog flex. Hier en daar ligt nog wat R2, R3 en R4 van Flm, maar allemaal uit het zicht.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: R1, wel of niet?
Basis lijkt me dat (vrijwel) alles met draaistellen erdoorheen kan (er zijn wel wat uitzonderingen) en alle korte locs/wagons.
Drie-assige wagons worden al lastiger en idd grote stomers kunnen problemen geven.
Drie-assige wagons worden al lastiger en idd grote stomers kunnen problemen geven.
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
- Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00
Re: R1, wel of niet?
AL met al verschillende meningen en ervaringen zo te lezen. Ik ga nog eens bekijken wat ik kan doen met het baanplan. En mocht ik toch voor de R1 gaan, nu gaat al mijn materiaal er doorheen en zal ik in de toekomst moeten opletten met wat ik erbij koop..
Dillema's toch...
Bedankt voor jullie reacties!
Dillema's toch...

Bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Jeroen
Jeroen