digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hulspuppie
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jun 2009 11:50

digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door hulspuppie »

Op dit moment ben ik nog bezig met de keuze: analoog of digitaal

Graag zou ik de overstap maken naar digitaal, maar vind het ook zonde als ik mijn locs moet "slopen" om ze digitaal te maken.
Heb namelijk wel een "ombouw" tekening gevonden voor het ombouwen van mijn 1600, maar dan kan hij nooit meer de bovenleiding gebruiken. Weet niet meer precies waar ik hem ooit gevonden heb :oops:

Als ik op 1zu160.net kijk, denk ik dat het deze is, maar ben niet zeker. Ook hier verander je de loc zo, dat hij nooit meer analoog te gebuiken is. Of is dit altijd zo...

Heb ook informatie gelezen op een andere site (beneluxspoor), maar ook die site maakt het mij niet veel makkelijker. (wel foto's enzo)

Jullie zien ik ben op dit moment nog echt een noob.

greetings John

Ps: mijn broer heeft nog een analoge baan, vandaar dat ik het fijn zou vinden als mijn locs ook analoog kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door hulspuppie op 12 aug 2009 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door spoor65 »

Hulspuppie,

Het laatste waar jij je zorgen om moet gaan maken, indien je besluit over te gaan naar digitaal, is dat je dan niet meer de stroomafname vie de bovenleiding kunt krijgen.

Bovenleiding is bij digitaal namelijk alleen maar dummy werk, oftewel niet werkend
Dit om de simpele reden, dat je locjes via de rails de signalen binnen krijgen die ze nodig hebben.

dus al je opdrachten die je naar je loc stuurd via jouw digitaal regel apparaat, gaan uitsluitend via de rails

De bovenleiding zal dus idd niet meer gebruikt kunnen worden, anders dan alleen maar als niet werkende bovenleiding.

Natuurlijk zou je wel kunnen kiezen, om eventueel een multifunctionele decoder te plaatsten, die dus bv zowel dcc, selectrix als analoog gebruikt kan worden. en vaak zelf herkend op welk systeem hij staat. ja dan heb je alleen wanneer je hem op een analoge baan gebruikt, niet de mogelijkheid om via de bovenleiding de stroom af te nemen, maar ook dan alleen via de rail.

Maar de ervaring zegt mij, als je eenmaal digitaal bent gaan rijden, zul je al snel geen analoog meer willen gebruiken.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
hulspuppie
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jun 2009 11:50

Re: digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door hulspuppie »

Hoi Freddy,

mijn broer heeft nog een analoge baan, vandaar dat ik hier rekening mee blijf houden. Misschien had ik dit in de openings post moeten zetten, dus heb ik die even aangevuld.

ieder geval thnx voor je reactie...

gr. John


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4492
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door spoor65 »

John,

Ja dan is het idd makkelijk om er rekenschap mee te houden, maar zoals gemeld, er zijn ook decoders die zwel op digitaal als analoog kunnen rijden, alleen zul je dan idd niet de bovenleiding kunnen gebruiken maar zal de loc ook dan zijn voeding via beide rails moeten krijgen.

Veel plezier.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Re: digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door Wim Ros »

De bovenleiding kun je gewoon gebruiken zowel analoog als digital, er staat je niets in de weg om dit te doen. De aansluiting voor het omzetten van rails naar bovenleiding laat je gewoon intakt. Decoders rijden prima op analoog en digital en kunnen on-fly wisselen van spanningssoort.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
hulspuppie
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jun 2009 11:50

Re: digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door hulspuppie »

Wim Ros schreef:De bovenleiding kun je gewoon gebruiken zowel analoog als digital, er staat je niets in de weg om dit te doen. De aansluiting voor het omzetten van rails naar bovenleiding laat je gewoon intakt. Decoders rijden prima op analoog en digital en kunnen on-fly wisselen van spanningssoort.

Mvg
Wim.
Hoi Wim,

heb jij toevallig een aansluit schema en een voorkeur van decoder die ik moet aanschaffen?
(ik denk dat je met je eigen site komt ;), maar zie op die pagina niet echt een voorkeur van de decoder (heb een twin-center hier liggen) en ik snap niet precies de wielen (zwart gedeelte), maar ga zo weer verder lezen op je site )

Op dit moment maak je mij een blij man :D

greetings John
Laatst gewijzigd door hulspuppie op 14 aug 2009 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.



Wim Ros

Re: digitaal maken van een Fleischmann 7363 NS E loc 1657 R'dam

Bericht door Wim Ros »

Kuehn 025
http://www.kuehn-digital.de/

Zimo MX 620
http://www.zimo.at

CT-Elektronik
DCX 74 of DCX 75
http://www.tran.at

De inbouw beschrijving zit bij elke decoder.

Mvg
Wim.


Plaats reactie