Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Momenteel zit ik met een klein dilemma. Ik heb een dubbel spoor liggen waar ik p-seinen langs ga plaatsen. nu heb ik op 1 stuk geen ruimte aan de rechterzijde. Hier loopt een rangeerspoor langs en is alleen maar ruimte voor een dwergsein. Om geen sporen te hoeven verleggen, is de enige mogelijkheid dus om bij beide sporen de seinpaal links te plaatsen. Nu wil ik eigenlijk weten of dit in het echt ook is voorgekomen, gezien ik naar nederlands voorbeeld bouw. Ik heb wel in handboeken gelezen dat er wel uitzonderingen zijn, maar of deze opstelling ook daadwerkelijk is voorgekomen? Ik ben alleen op fotos tegengekomen dat de 2 palen rechts staan.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 5532
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Je zou natuurlijk ook de seinen van de palen af kunnen halen en ze op een seinbrug kunnen plaatsen zoals steeds meer gebeurd op en rond stations, ook bij trajecten er naar toe waar veel sporen liggen zoals van Arnhem West Aansluiting(Ahwa) tot station Arnhem zelf. Daar staan trouwens geen P seinen omdat die seinen door de verkeersleiding zelf bedient worden. P seinen vind je alleen op de vrije baan en minimaal zo'n 1200m van het dichts bij zijnde wissel want de seinen rond die wissels zijn geen P seinen maar bediende hoofdseinen.
Wat jij voor stelt beide seinen links te plaatsen van het spoor waar ze voor gelden zou in de praktijk wel kunnen maar zal zoveel mogelijk worden vermeden onder andere door dan te kiezen voor ene seinbrug. Het is dus niet onmogelijk, maar het ligt niet voor de hand en is ook geen wenselijke situatie omdat dat tot verwarring kan leiden.
PS: even vraagje voor de duidelijkheid voor mij
, bedoel jij met P seinen ook echt een P sein of ken je het verschil tussen normale hoofdseinen en P seinen nog niet en is bij jou ieder hoofdsein een P sein? Ik ben in de uitleg van het laatste uitgegaan
Groetjes Michiel
Wat jij voor stelt beide seinen links te plaatsen van het spoor waar ze voor gelden zou in de praktijk wel kunnen maar zal zoveel mogelijk worden vermeden onder andere door dan te kiezen voor ene seinbrug. Het is dus niet onmogelijk, maar het ligt niet voor de hand en is ook geen wenselijke situatie omdat dat tot verwarring kan leiden.
PS: even vraagje voor de duidelijkheid voor mij


Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Bedankt Michiel,
Ik had de seinbruggen ook al gezien op foto's.
Helaas is dat wel bewerkelijk om te gaan bouwen.
De p-seinen heb ik bijna afgebouwd. Ik zit nu alleen op het punt dat ik de lichtkap naar links of naar rechts moet laten wijzen.
Ik zal zo een foto posten van het gedeelte waar hij moet komen (het betreft een modulebaan).
Dat is iets makkelijker om te oordelen.
Groeten, Mike
Ik had de seinbruggen ook al gezien op foto's.
Helaas is dat wel bewerkelijk om te gaan bouwen.
De p-seinen heb ik bijna afgebouwd. Ik zit nu alleen op het punt dat ik de lichtkap naar links of naar rechts moet laten wijzen.
Ik zal zo een foto posten van het gedeelte waar hij moet komen (het betreft een modulebaan).
Dat is iets makkelijker om te oordelen.
Groeten, Mike
Laatst gewijzigd door mikey op 01 dec 2012 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen

Even voor de beeldvorming... Er lopen 2 hoofdsporen naast het inhaalspoortje links.
Zoals je ziet, is er naast de 2 hoofdsporen net even te weinig ruimte om er een seinpaal te plaatsen.
Tussen de 2 hoofdsporen in, zit net even iets meer ruimte.
De seinpalen moeten net voor de laatste 2 wissels links en rechts aan het einde van de bak komen.
Laatst gewijzigd door mikey op 10 mar 2013 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Mikey
Als er rechts geen ruimte is, kan een sein ook links staan. Onder par 2.1 van het NS seinenboek 2005 staat:
"1.2 Plaats van de seinen
De seinen bevinden zich rechts naast of boven het spoor waarvoor zij gelden. Een uitzondering hierop vormen seinen:
- voor het linker spoor, op een baanvak met twee sporen;
- die door de plaatselijke omstandigheden niet rechts kunnen staan;
een pijl kan aangeven voor welk spoor het sein geldt."
Zie voor het bord: seinenboek2005.pdf, pag 16-4
Succes,
Ben
Als er rechts geen ruimte is, kan een sein ook links staan. Onder par 2.1 van het NS seinenboek 2005 staat:
"1.2 Plaats van de seinen
De seinen bevinden zich rechts naast of boven het spoor waarvoor zij gelden. Een uitzondering hierop vormen seinen:
- voor het linker spoor, op een baanvak met twee sporen;
- die door de plaatselijke omstandigheden niet rechts kunnen staan;
een pijl kan aangeven voor welk spoor het sein geldt."
Zie voor het bord: seinenboek2005.pdf, pag 16-4
Succes,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Hoi Mike
leuk dat je ook hier op het forum zit!
Je moet je nog wel even voorstellen.
Groeten Richard
leuk dat je ook hier op het forum zit!
Je moet je nog wel even voorstellen.

Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Bedankt Ben,
Ga ik met een pijl aan de slag
Hoi Richard,
Ook ik hier. Helemaal vergeten voor te stellen. Ga direct posten
Ga ik met een pijl aan de slag

Hoi Richard,
Ook ik hier. Helemaal vergeten voor te stellen. Ga direct posten

Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 5532
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Hoi Mikey, als een seinbrug te bewerkelijk is dan zet je ze beide gewoon links van het spoor neer zoals Ben ook citeert.
In jou geval zijn het trouwens geen P seinen want ze staan voor een wissel en dus zijn ze bediend. Het begrip P-sein slaat namelijk niet op de vorm van het sein. Zorg dat je het onderstaande bordje( wat aangeeft of een sein een normaal sein of een P-sein is) dus even van je seinen af laat want die horen er in dit geval niet op.

bron: http://www.treinenexpress.nl via google
Groetjes Michiel
In jou geval zijn het trouwens geen P seinen want ze staan voor een wissel en dus zijn ze bediend. Het begrip P-sein slaat namelijk niet op de vorm van het sein. Zorg dat je het onderstaande bordje( wat aangeeft of een sein een normaal sein of een P-sein is) dus even van je seinen af laat want die horen er in dit geval niet op.

bron: http://www.treinenexpress.nl via google
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Ik kan de bordjes er gelukkig nog af laten. Deze had ik er nog net niet op gesoldeerd
Dan worden het normale seinpalen.
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ben er goed mee geholpen.

Dan worden het normale seinpalen.
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ben er goed mee geholpen.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Nu ga ik een pijlbord op één van mijn hoofdseinen plaatsen. Weet iemand op welke hoogte ik deze ongeveer moet plaatsen??


Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Mikey,mikey schreef:Hier loopt een rangeerspoor langs en is alleen maar ruimte voor een dwergsein.
Dwergseinen staan d'r niet vanwege hun grootte, maar omdat die duidelijk een andere betekenis hebben
Een "hoog" sein mag maximaal met baanvak snelheid voorbijgereden worden
Een dwergsein mag max. met 40 km/u voorbij gereden worden.
Een dwergsein MOET dus altijd door een ander sein voorafgegaan worden
- een hoog sein met geel (evt met cijfer 4)
- een ander dwergsein
- een snelheidsbord met Vmax is 40 km/u
- je moet uit onbeveiligd gebied komen (is OOK 40 km/u)
Hierbij is slechts de VORM van de seinen bepalend, niet de fysieke hoogte.
- een hoog sein KAN op een (ver)korte paal staan
- een dwergsein KAN op een verhoge paal staan
- echter in beide gevallen bepaald nog steeds de vorm van het sein of het een dwergsein of een "hoog" sein is.
SNAPPIE, zo nee: doorvragen

Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
-
- Berichten: 5532
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Weet ik bij die seinen uit m'n hoofd zo even niet, check even sporenplan.nl, daar zijn denk ik wel infra foto's te vinden die antwoord op je vraag kunnen geven. Daarnaast zal ik morgen tijdens m'n rondrit* door NL eens even rond kijken.mikey schreef:Nu ga ik een pijlbord op één van mijn hoofdseinen plaatsen. Weet iemand op welke hoogte ik deze ongeveer moet plaatsen??
*voor wie het boeiend Arnhem Zuid(v8.00u)-Breda-HSL-Schiphol-Almere-Zwolle-Leeuwarden-Groningen-Leer(a15.32u, v18.27u)-Groningen-Zwolle-Arnhem Zuid(a22.30u)
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 16 dec 2012 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Hoi Paul,P Bender schreef:Mikey,mikey schreef:Hier loopt een rangeerspoor langs en is alleen maar ruimte voor een dwergsein.
Dwergseinen staan d'r niet vanwege hun grootte, maar omdat die duidelijk een andere betekenis hebben
Een "hoog" sein mag maximaal met baanvak snelheid voorbijgereden worden
Een dwergsein mag max. met 40 km/u voorbij gereden worden.
Een dwergsein MOET dus altijd door een ander sein voorafgegaan worden
- een hoog sein met geel (evt met cijfer 4)
- een ander dwergsein
- een snelheidsbord met Vmax is 40 km/u
- je moet uit onbeveiligd gebied komen (is OOK 40 km/u)
Hierbij is slechts de VORM van de seinen bepalend, niet de fysieke hoogte.
- een hoog sein KAN op een (ver)korte paal staan
- een dwergsein KAN op een verhoge paal staan
- echter in beide gevallen bepaald nog steeds de vorm van het sein of het een dwergsein of een "hoog" sein is.
SNAPPIE, zo nee: doorvragen
Inmiddels was het probleem al opgelost. Er gaat namelijk een hoofdsein aan de linker kant van het spoor komen. Deze moet echter alleen worden voorzien van een zwart bord met een pijl naar rechts (volgens het handboek van de NS). Alleen nu weet ik niet op welke hoogte deze moet komen.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Bedankt Michiel,neudalhausenstadbahn schreef:mikey schreef:Nu ga ik een pijlbord op één van mijn hoofdseinen plaatsen. Weet iemand op welke hoogte ik deze ongeveer moet plaatsen??
Weet ik bij die seinen uit m'n hoofd zo even niet, check even sporenplan.nl, daar zijn denk ik wel infra foto's te vinden die antwoord op je vraag kunnen geven. Daarnaast zal ik morgen tijdens m'n rondrit door NL eens even rond kijken.
Groetjes Michiel
Nu maar hopen dat je er 1 tegenkomt. Ik weet namelijk niet of dit al in Nederland voor is gekomen. Volgens het handboek mag het wel, maar of ze het daadwerkelijk ergens uitgevoerd hebben.....
Grz, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
De inrij- seinen van Roosendaal aan de zuidkant zowel op de seinbrug als op de seinpalen zijn voorzien van deze pijlen.
Niet omdat de seinen aan de linkse kant van het spoor staan, maar als extra waarschuwing voor de Belgische machinisten.
gr
Niet omdat de seinen aan de linkse kant van het spoor staan, maar als extra waarschuwing voor de Belgische machinisten.
gr
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Bedankt Rik,Rik schreef:De inrij- seinen van Roosendaal aan de zuidkant zowel op de seinbrug als op de seinpalen zijn voorzien van deze pijlen.
Niet omdat de seinen aan de linkse kant van het spoor staan, maar als extra waarschuwing voor de Belgische machinisten.
gr
Nu alleen nog de vraag of dit bord aan een apart paaltje hangt, of dat deze gewoon aan de seinpaal bevestigd is. Dan is namelijk mijn vraag op welke hoogte. Logischerwijs zou deze net boven het nummerbord hangen??? Ik ben al druk bezig met speuren naar een foto, maar tot op heden nog niet gevonden.

Grz, Mike
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 5532
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Vraag over bijzondere plaatsing p-seinen
Ik ben gister zo'n sein met bordje tegen gekomen aan de oost zijde van Amsterdam Centraal. Dat bord zat niet bij het nummer maar hoger gelijk onder de schuine arm van het bordes, een foto kon ik zo snel niet maken.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.