Hi wim ,
Dat is een leuke verzameling lok's .
Ik begrijp dat ze allemaal 2e of zoveelste hands zijn .
Er is niets mis met het gebruik van 2e hands materiaal .
Ik denk dat ongeveer 80% van mijn treinen zooi 2e hands is .
Je moet alleen wel leren wat je wel en niet moet kopen .dat gaat dan voornamelijk om , hoe is de constructie ( bagger of lekker degelijk ) en zijn er nog de koolborstels en antieslip bandjes te krijgen .
ik vind b.v. de oude PIKO en LIMA en arnold bagger , maar dat is mijn mening .
Je zult ook moeten uitvinden of je handig genoeg bent om het oude spul op te knappen en of je dat wel wilt .
Je idee om eerst eens samen met een ervaren knutselaar een lok onder handen te nemen is heel goed .
meestal ontbreekt de onderdelen tekening en zie dan maar uit te vinden wat er in zit en hoe het uit en weer in elkaar moet .
het grootste probleem is meestal , hoe krijg ik de kap er af .
een emmer voor wegspringende delen zul je niet nodig hebben .
je wilt eerst graag een bouwtekening van een lok vinden .
daar zijn een aantal databases voor .
voor de T3 b.v. :
http://www.nsesoftware.nl/vdweerdt_nl/m ... 400_a.html
ook een leuke is :
http://www.mtkb.de/
http://www.mtkb.de/Firmen/Trix1.htm, kies minitrix T3 . deze man heeft er zelfs wisselende voor en achter verlichting in gemaakt .
als je ook nog een indicatie van de prijs wil kun je die vaak hier vinden :
http://www.spurweite-n.de/Content/NDBSe ... Search.asp
de prijs die hier word aangegeven is wel een beetje erg hoog . ik heb afgelopen jaar een paar keer op ebay.de een kluitje van dit soort lokjes gekocht voor rond de 25 euro .
de kluit bestond dan uit 7 a 8 lokjes van diverse merken .
een van de dingen die je met de T3 zou kunnen doen , is een 3e stroom opnemer voor het middelste wiel maken .
ik heb dat ook geprobeerd en dat helpt enorm .
verder , en dat geld voor al die kleine lok's schoonmaken ,schoonmaken en als je even tijd hebt schoonmaken .
als je toch kleine stomers wilt , zou ik gaan voor fleischmann .ik heb daar nu aan aantal 2e hands kleintjes van
en die lopen toch wel erg netjes . ze zijn zelfs nog niet schoongemaakt .ze lopen veel beter dan de minitrix en arnolds die ik heb .
de minitrix 212-216-6
hum , wat is het artikel nummer ?
hopelijk vinden we dat hier :
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Kateg ... senbahn%29
dan kijken we bij de BR 212 en gaan door naar de V100 . dan staat er bij de 212 216 6 dat het of een Rowa uit 1969 -1972 is of
een minitrix uit 1972 - 1985 no:512048 of no: 12048 uit 1986 - 1996 .
nu kan ik nergens de handleiding van no:512048 vinden , maar de nieuwere uitvoering zal ook wel voldoen .
het openen van de lok zal hopelijk een zelfde motor laten zien als bij no:12048
de koolborstels voor dit soort motortjes zijn nog goed verkrijgbaar .
de minitrix 261-626-6
voor deze lok kijken we bij de V60 en daar staat artikel nummer : 512024 , 1970-1974 , no: 512064 1975-1985 en nieuwer .
dan vinden we bij nsesoftware.nl de handleiding .
en zo doe je dat ook voor de BR 151. dat is een prima ding trouwens , als je hem goed onderhoud .
voor informatie over oude arnold lok's kun je kijken bij :
http://www.arnold-ersatzteile.de/