wisselaansluiting

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
janiegein

wisselaansluiting

Bericht door janiegein »

fleisman wissel heeft drie draden, één maal bruin en één maal geel en één maal zwart.

neem aan dat de gele en de bruine draad de schakeldraden zijn en de zwarte de massadraad.

vraag is schakel ik via de + rail of via de - rail .

ik hoor graag

gr jan

gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Marcel

Re: wisselaansluiting

Bericht door Marcel »

Ik heb even een handleiding voor je opgezocht,het schema is zwart/wit maar er staat uitleg bij hoe je de kleuren kan herkennen.
http://www.locs4fun.nl/N_frame.html?htt ... xp_20.html

Je schakelt dus niet via de rails maar via de wisseluitgangen van de trafo.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hoi Marcel,
dank voor de link maaar ik denk dat wat ik zou willen niet besproken wordt.

heb namelijk van minitrix contactrail nr 51-4979-00 waarmee ik de wissels wil laten omzetten zodra er een trein overheen rijd

dan kloppen die schema,s niet voorzover ik dat begrijp

en bijkomende vraag is kan ik met één zo,n contactrail meerdere schakelingen tegelijk uit laten voeren???

mischien dat onderstaand schematje wat duidelijk maakt wat ik bedoel

gr jan

gr jan

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Met deze vraag betreden we het terrein dat in een eerdere vraag al aan de orde is geweest, namelijk het gevaar van het koppelen van de wisselstroomuitgangen van trafo’s.

Als eerste zou je kunnen proberen of je de wissels met gelijkstroom kunt schakelen. Zet de schakelrail in de rechter spoorstaaf. Verbindt of de gele of de bruine draad van de wissel met de schakelrail en de verbindt de zwarte met de linker spoorstaaf. Dat kan ter plekke maar evengoed samengevoegd met andere wissels naar de corresponderende trafo-uitgang. Zwart is overigens inderdaad de massa aansluiting. En kijk dan of er voldoende rijstroomspanning (= gelijkstroom) naar de wissel gaat om te schakelen. Ik ben bang van niet, te meer daar je een aantal kleine (= korte schakelpulsen) lokjes hebt.

Dan blijft weinig anders over dan een van de twee wisselstroomaansluitingen van een trafo te verbinden met de rechter spoorstaaf (daarin zit immers de schakelrail) en de zwarte massadraad van de wissel met de andere wisselstroomaansluiting van dezelfde trafo.

Als je categorisch per rijstroomtrafo een en dezelfde wisselstroomtrafo gebruikt, is het te doen. Als je alle massa aansluitingen, zoals eerder onderwerp van gesprek is geweest, met elkaar verbindt, zorg er dan beslist voor dat er bij gebruik van meerdere wisselstroomtrafo’s geen enkele wisselstroom voedingsaansluiting over een trafosectiescheiding van gelijkstroom loopt. Ofwel: Bij gebruik van meerdere wisselstroomtrafo’s mag geen enkele van die trafo’s met voedingsstroom in twee gelijkstroomcircuits te kunnen/mogen komen. En voor alle zekerheid: houdt ALTIJD de stekkers van de trafo’s IN het stopcontact.

Of je met 1 schakelrail meerdere schakelingen kunt uitvoeren hangt een beetje af van hoe lang de schakelpuls is en hoeveel stroom het te schakelen object nodig heeft. Veiligheidshalve hanteer ik op mijn baan 1 railcontactschakelaar (Systeem Arnold-n maar te vergelijken met jouw schakelrail) per te schakelen object.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Rob,

Buitegewoon dank voor voor jou uitgebreide antwoord.

Ja dit was inderdaad één van de redenen waar in een eerdere ander draadje al over is gesproken.

heb inmiddels geprobeerd om via gelijksytroom te laten schakelen maar helaas nee dus.

heb voor de zekerheid nu een travo bijgeplaats die alleen voor wisselspanning moet zorgen Deze krijgt eigen + en - ringleiding zodat ik wissel en gelijk niet door elkaar kan gooien.

uiteindelijk moeten er twee wissels tegelijk bediend worden inclusief een schakelaar die rijstroom voorziet of onderbreekt.

hoopte dat ik dit op simpele wijze via dat schakelrailtje zou kunnen gaan bedienen maar geeft dus weer een heleboel denk en knutselwerk om e.e.a. daadwerkelijk te realiseren maaaaar weer een uitdaging om dat met mijn electronische lekenverstand voor elkaar te boksen zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.

gr jan

gr jan

Marcel

Bericht door Marcel »

Sorry Jan,ik wist niet wat de bedoeling was,maar Rob heeft het goed uitgelegd.

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Probleem is groter geworden dan ik dacht.

blijkt dat beide wisselaandrijvingen caduc zijn dus ben bezig spoeltjes te wikkelen om zelf de bediening te maken.

Komt de loeplamp ook meteen tot zijn recht.

A ls ik zover ben horen jullie wel weer

Gr jan

gr jan

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Mijn vrees bleek terecht: Met de rijstroom wissels schakelen gaat meestal niet.

Als je met 1 schakelpuls toch meerdere elektromagnetische artikelen – zo heet dat, maar laten we het hier verder maar kortheidshalve over EA’s hebben – wilt/moet schakelen, dan kan dat wel. En het kan zelfs uitstekend door gebruik te maken van de rijstroom. Het is alleen een wat gecompliceerdere schakeling en je hebt er per schakeling twee extra relais voor nodig. Namelijk werk/rust-relais. Kost je de kop niet, ik heb er laatst bij de plaatselijke elektronicaboer nog een paar aangeschaft voor nog geen 3 euro per stuk.

In plaats van een directe puls van de schakelrail naar de EA gaat er een puls naar het werk/rust-relais dat op zijn beurt voor de pulsen naar meerdere EA’s zorgt.
Zo’n relais heeft maar één spoel die magnetisch wordt als er gelijkstroom door gaat (Op zich niks nieuws onder de zon, alle relais werken zo.) en daarmee een contactblaadje naar zich toe trekt. Via dat contactblaadje worden een aantal circuits gesloten. Zodra die “spoelenstroom” ophoudt, veert dat blaadje terug en zijn die circuits niet meer gesloten. (Nou ja, eigenlijk moet ik zeggen dat in de werkstand de voeding verbonden is met contact 1 en in de andere stand met contact 2, maar dat is hier niet zo van belang).
Je zou dus vanaf de schakelrail een verbinding kunnen maken naar 1 van de aansluitingen van de spoel, de andere aansluiting daarvan gaat naar de linkerrail. Dit is het gelijkstroomgedeelte. (*)
Als er nu een lokje over de schakelrail rijdt, moet het relais gaan klapperen ten teken dat het rust/werkt/rust. Als het niet werkt de aansluitingen omwisselen: het is nu eenmaal gelijkstroom.
Op de voeding van, laat ik het maar het blaadjescontact noemen, zet je de plus van de wisselstroom en op het contact dat correspondeert met de werkstand de gele resp, bruine aansluiting van de wissel. Voor de andere van die 2 wisselaansluitingen doe je hetzelfde op de andere plaats waar moet worden geschakeld. De zwarte draad van de wissel gaat gewoon naar de massa van de wisselstroomtrafo.

Het voordeel is dat
A: er vaak een groter aantal contacgroepen op de “blaadjes” zitten, dus je kunt meerdere EA’s tegelijk aansturen (zelfs in gescheiden wisselstroomcircuits), en
B: de scheiding tussen rijstroom en wisselspanning 100% is.

(*) Op zich komt er dan een stukje rijstroom niet naar de lok maar gaat naar het relais. Wie van heren mee-lezenden deskundigen weet of dit opgelost kan worden door in plaats van de plus de min van de rijstroom te gebruiken.

Als laatste. De voeding van onze modelbanen geschiedt middels een traFo (van transformator). Een traVo is een verkortingswoord voor travestiet. ’t Is maar een weet…

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hoi rob.
Wederom dank voor de heldere uitleg ik zal dit uitprinten en kijken of ik hier verder mee kom.

Zal toch eerst iets moeten fabrieken voor het omzetten van de wissels.

Verder excuses voor het verkeerd gebruik van het woord traVo ipv traFo.
Ik ben nu eenmaal een beetje dom.
We wachten het verloop af en kom er later vanzelf op terug.

dit draadje gaat verder in draadje wisselspoel

Voor nu wens ik alle meelezers een fijne jaarwisseling toe en dat 2013 ons mag brengen wat we er van verwachten.
Ik ga me voorbereiden op een gezellig familieavondje en zou zeggen tot volgend jaar

Gr jan

gr jan

Plaats reactie