Gaatje boren in styreen op karton
Gaatje boren in styreen op karton
Mannen,
Ik moet voor het aanbrengen van straatlantaarns gaatjes boren in mijn omhoog lopende weg. Nu vroeg ik me af welk type boor ik dan het best kan gebruiken om door styreen (1 mm dik) en karton (2,5 mm dik) te boren. Het styreen is vastgelijmd op het karton. Wie heeft een goed avies hiervoor?
Twee: twee straatlantaarns komen op het stijgende deel te staan. Dat betekent dat ik wel een gat loodrecht op de bodemplaat moet boren. Maar wat gebruik je dan om te zorgen dat de lantaarn wel recht blijft staan. Of liever: een deel van de voet van de lantaarn zal redelijk recht op het styrenen voetpad komen te staan, aan de andere kant (de lagere kant) ontstaat dan een gaatje tot aan het voetje van de lamp. Is dit bijvoorbeeld met een stukje klei te dichten? Alsof de lantaarn aan de ene kant een hogere betonvoet heeft gekregen. Of zouden jullie dat anders doen, bijvoorbeeld met karton opvullen?
Ook hier graag advies, want dan kan ik weer verdergaan met de bouw van de weg en de huizen daarnaast.
Mvg,
Martin
Ik moet voor het aanbrengen van straatlantaarns gaatjes boren in mijn omhoog lopende weg. Nu vroeg ik me af welk type boor ik dan het best kan gebruiken om door styreen (1 mm dik) en karton (2,5 mm dik) te boren. Het styreen is vastgelijmd op het karton. Wie heeft een goed avies hiervoor?
Twee: twee straatlantaarns komen op het stijgende deel te staan. Dat betekent dat ik wel een gat loodrecht op de bodemplaat moet boren. Maar wat gebruik je dan om te zorgen dat de lantaarn wel recht blijft staan. Of liever: een deel van de voet van de lantaarn zal redelijk recht op het styrenen voetpad komen te staan, aan de andere kant (de lagere kant) ontstaat dan een gaatje tot aan het voetje van de lamp. Is dit bijvoorbeeld met een stukje klei te dichten? Alsof de lantaarn aan de ene kant een hogere betonvoet heeft gekregen. Of zouden jullie dat anders doen, bijvoorbeeld met karton opvullen?
Ook hier graag advies, want dan kan ik weer verdergaan met de bouw van de weg en de huizen daarnaast.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Gaatje boren in styreen op karton
ik gebruik altijd gewoon een heel fijn houtboortje, en daarna nog 1 of 2 keer elke keer met een iets groter boortje., op de laagste stand in de boortool
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Thanks Maurits. Nu hoeft het gaatje ook maar 4 mm te zijn. Kun je dan een houtboortje 4 nemen en boor in laagst stand?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
alles kan, echter de weerstand wordt dan wel wat hoger dus de kans op beschadigingen ook, heb je niet een 1 of 2 mm boortje ? om even voor te boren.Hookies schreef:Thanks Maurits. Nu hoeft het gaatje ook maar 4 mm te zijn. Kun je dan een houtboortje 4 nemen en boor in laagst stand?
en anders probeer het ff op een proefstukje, misschien ben ik net te voorzichtig.
Hills and Meadows on social media
Ik heb wel ergens 1 en 2 mm boortjes. Dat wordt dan de eerste keer dat ik met de dremel ga werken. Die ligt nog gewoon in de verpakking, 

Laatst gewijzigd door Hookies op 05 jan 2013 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad eerst voorboren. Wat wel belangrijk is, is het gebruik van scherpe boortjes. Minder scherpe of botte boortjes maken lelijke gaten.
Voetje opvullen met klei is prima idee.
Voetje opvullen met klei is prima idee.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Pas op met echte houtboortjes, deze snijden vanaf de zijkant nadat het kleine puntje in het materiaal zit. Dit kan "happen" waardoor hij uitschiet. Een metaalboortje is beter.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
Jos bedoeld zo'n boor:

En inderdaad, die zijn hiervoor niet zo geschikt omdat je schuin moet boren. Een 'normale' boor is dan beter. Ik heb mezelf wel eens verwend met een setje tintipboren en dat bevalt prima.

En inderdaad, die zijn hiervoor niet zo geschikt omdat je schuin moet boren. Een 'normale' boor is dan beter. Ik heb mezelf wel eens verwend met een setje tintipboren en dat bevalt prima.

Groeten,
Maarten
Maarten
Mannen, dank weer voor de tips. Metaalboortjes heb ik ook, maar ik weet nu niet (boortjes liggen op zolder) of ik daar ook een kleiner maatje voor heb dan de benodigde 4. Ik heb met hele kleine houtboortjes (1.6 mm, 2.4 mm, 3.2 mm) al gaatjes geboord in het horizontale deel bovenaan de weg. Dit is wel goed gegaan, alleen moet de 4 mm boor er nog wel doorheen. Tot nu toe alles geboord met de Dremel, waarbij de eerste twee in de laagste stand gingen, de laatste boor moest een standje hoger. Of de 4 mm boor nog met de Dremel gaat, zie ik morgen wel. Zo niet, dan met de normale boormachine in de laagste stand (van de twee standen).
Voor de hellende vlakken zal ik eens kijken hoever ik met de metaalboortjes kom.
Mvg,
Martin
Voor de hellende vlakken zal ik eens kijken hoever ik met de metaalboortjes kom.
Mvg,
Martin
Gewoon er doorheen drukken, bedoel je?