Ik ben net helemaal nieuw begonnen met een n-spoorbaan. Het wordt een tafel van ongeveer 75 cm x 240 cm. Hoe ik die moet maken weet ik wel. Heb twee tamelijk goede rechterhanden. De bovenlaag wordt van multiplex, ik denk 12 mm. Maar ik lees dat er soms een Styropur plaat van een centimeter of 2tot3 dikte overheen wordt geplakt ter isolatie, om zo makkelijk bomen e.d. te kunnen inprikken, slootjes te kunnen uitsnijden e.d. Maar hoe zet je daarop de rails vast? Ik heb Fleischmann n-spoorrails met vaste bedding. En hoe bijvoorbeeld lantaarnpalen e.d.? Toch gewoon met dunne spijkertjes?
Groet, Rob
Wat voor baanondergrond
Re: Wat voor baanondergrond
Je kunt de rails lijmen, lichtmasten etc kun je afhankelijk van het model er in prikken of lijmen. Of het lekker strak zit en rechtop blijft is minder zeker, maar dat ligt aan dat Styropur spul.Locbos schreef:Ik ben net helemaal nieuw begonnen met een n-spoorbaan. Het wordt een tafel van ongeveer 75 cm x 240 cm. Hoe ik die moet maken weet ik wel. Heb twee tamelijk goede rechterhanden. De bovenlaag wordt van multiplex, ik denk 12 mm. Maar ik lees dat er soms een Styropur plaat van een centimeter of 2tot3 dikte overheen wordt geplakt ter isolatie, om zo makkelijk bomen e.d. te kunnen inprikken, slootjes te kunnen uitsnijden e.d. Maar hoe zet je daarop de rails vast? Ik heb Fleischmann n-spoorrails met vaste bedding. En hoe bijvoorbeeld lantaarnpalen e.d.? Toch gewoon met dunne spijkertjes?
Groet, Rob
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Hallo Rob ,
ik denk dat je een beetje 2 dingen door elkaar haalt .
wat mensen veel doen is , de blauwe onder vloer platen van de Gamma gebruiken als geluiddemping / isolatie .
deze platen zijn 2 to 3 mm dik .
het andere is , het gebruik van platen XPS , om bergen en dat soort dingen te maken .
die platen heten bijvoobeeld : Roofmate . ze zijn te krijgen bij sommige bouwmarkten .
ik zag toevallig laatst bij de praxis iets liggen dat er op leek . het was in ieder geval XPS .
maar je kunt natuurlijk je hele baan met de dikke XPS platen beplakken .
het belangrijkste verschil tussen XPS platen en EPS ( piepschuim ) is dat je bij XPS geen huis vol bolletjes krijgt .
bij beide platen , de dunne en de dikke , kun je de rails met (verdunde) houtlijm ( word kijhard ) of boekbinderslijm ( blijft taai flexibel ) vast lijmen .
dingen als bomen en zo , kun je vast ook met hout lijm in de dikke platen vastzetten .
ik denk dat je een beetje 2 dingen door elkaar haalt .
wat mensen veel doen is , de blauwe onder vloer platen van de Gamma gebruiken als geluiddemping / isolatie .
deze platen zijn 2 to 3 mm dik .
het andere is , het gebruik van platen XPS , om bergen en dat soort dingen te maken .
die platen heten bijvoobeeld : Roofmate . ze zijn te krijgen bij sommige bouwmarkten .
ik zag toevallig laatst bij de praxis iets liggen dat er op leek . het was in ieder geval XPS .
maar je kunt natuurlijk je hele baan met de dikke XPS platen beplakken .
het belangrijkste verschil tussen XPS platen en EPS ( piepschuim ) is dat je bij XPS geen huis vol bolletjes krijgt .
bij beide platen , de dunne en de dikke , kun je de rails met (verdunde) houtlijm ( word kijhard ) of boekbinderslijm ( blijft taai flexibel ) vast lijmen .
dingen als bomen en zo , kun je vast ook met hout lijm in de dikke platen vastzetten .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Bij mijn vorig baantje ( brizbo's kleine startbaan) werkte ik ook met een dergerlijke isolatie plaat.
Ik zette sporen en verlichting vast met kleermakersnaalden van een cm of 4.
Snel, degelijk, simpel een makkelijk aanpasbaar!
Belangrijk nadeel vind ik wel, dat je je niet zo simpel van hoogte kan veranderen met je spoor.
Iets om zeker rekening mee te houden.
Ik zette sporen en verlichting vast met kleermakersnaalden van een cm of 4.
Snel, degelijk, simpel een makkelijk aanpasbaar!
Belangrijk nadeel vind ik wel, dat je je niet zo simpel van hoogte kan veranderen met je spoor.
Iets om zeker rekening mee te houden.
Fabrice