Hallo Allemaal
Graag zou ik willen weten waar ik enig naslag werk kan vinden over NS tijdperken.
Ik heb zoveel treinen en wil er van weten welke nu het beste in mijn tijdperk( III en IIIa) passen.
Vooral kleurstellingen zoals BV een gele hondekop nu wel of toch niet en moet hij eerder groen zijn.
Dan kan ik de rest eens te koop aanbieden.
Wie kan mij hierbij helpen?
Grt Rick
Tijdperk bepalen van NS treinen
Re: Tijdperk bepalen van NS treinen
Probeer dit eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen 

Groet van Frank
Re: Tijdperk bepalen van NS treinen
Hier een linkje naar de NEM NL tijdperken http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_818_nl.pdf
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Tijdperk bepalen van NS treinen
Dag heren
Bedankt voor de info. Nu nog even verder zoeken naar de kleur verandering naar geel/grijs en hoelang ea door gelopen heeft in oude kleurstelling.
Alle info hier over is altijd welkom.
net gekeken bij seinarm.nl daar staat een mooi overzicht voor wat ik weten wil.
Grt Rick
Bedankt voor de info. Nu nog even verder zoeken naar de kleur verandering naar geel/grijs en hoelang ea door gelopen heeft in oude kleurstelling.
Alle info hier over is altijd welkom.
net gekeken bij seinarm.nl daar staat een mooi overzicht voor wat ik weten wil.
Grt Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Tijdperk bepalen van NS treinen
Spoorslag '70 is begonnen in 1968/69 http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorslag_'70
Vrij radicaal werd het OV op de schop genomen en in de periode `69 t/m `89 is ook veel materiaal in de nieuwe huisstijl op de rails gekomen, wat nog de grootste invloed heeft gehad op het beeld. Vooral in een land met een lagere diversiteit aan materiaal.
De volgende types waren vooral van invloed van het algemene beeld:
Plan V/T werd tussen 1964 en 1976 geleverd en werd snel het beeld van de stoptrein. Plan T werd eerst nog in groen geleverd, maar al snel samen met de eerste 30 stellen Plan V in het geel gestoken.
Mat`54 is ook redelijk snel in zowel geel als IC blauw/geel gehuld, echter hebben de groene varianten het nog uitgehouden tot in de jaren tachtig.
Het geleverde materiaal droeg ook bij aan dat beeld, denk aan: NS 1600, NS 6400/6500, ICM3/4, DH1/2, SGM, DDM/DDAR, ICR rijtuigen.
Vooral toen de ICR rijtuigen in grote getalen op de rails kwamen, verdwenen de berlijnsblauwe rijtuigen midden jaren tachtig. Wat overbleef kwam in de huisstijl op de rails, Plan W en Plan E/L fietsenrijtuig/werkrijtuig.
Uiteindelijk is de grootste omslag geweest vanaf midden tachtig, rond die tijd werd veel materiaal gerenoveerd en geel/grijs, geel, geel/blauw.
Denk aan de modernisering en aanpassingen aan de NS 1100, NS 1200, NS 1300 en aanschaf NS 1500. Ook bij de diesels zag je hetzelfde beeld omdat bijna al dit materiaal inmiddels +/- 25 jaar oud was.
Tegelijkertijd werd ouder materiaal vervangen en uitgerangeerd, bijvoorbeeld NS 1000, Plan X op een paar DE2 na, Mat`46 en diverse rijtuigseries. Mat`36/40, DE5 en wat nog over was van de reguliere blokkendozen was in de beginjaren van spoorslag `70 al verdwenen. Deze hebben dan ook allemaal geen nieuwe huisstijl gekend, hooguit op een paar blauwe reclamebanen na.
Uitzonderingen zijn er ook, denk aan de 4 gele Mat`46 tweetjes en stel 279, die geel is geweest voor proeven met draaistroom, Jules & Jaap ex-blokkendozen, stalen D`s in de ongevallentrein en de uit Plan D verbouwde ex-stuurstanden als meetrijtuig.
Ongetwijfeld zal ik wel ergens iets vergeten hebben, maar het zal wel een aardig beeld geven
Vrij radicaal werd het OV op de schop genomen en in de periode `69 t/m `89 is ook veel materiaal in de nieuwe huisstijl op de rails gekomen, wat nog de grootste invloed heeft gehad op het beeld. Vooral in een land met een lagere diversiteit aan materiaal.
De volgende types waren vooral van invloed van het algemene beeld:
Plan V/T werd tussen 1964 en 1976 geleverd en werd snel het beeld van de stoptrein. Plan T werd eerst nog in groen geleverd, maar al snel samen met de eerste 30 stellen Plan V in het geel gestoken.
Mat`54 is ook redelijk snel in zowel geel als IC blauw/geel gehuld, echter hebben de groene varianten het nog uitgehouden tot in de jaren tachtig.
Het geleverde materiaal droeg ook bij aan dat beeld, denk aan: NS 1600, NS 6400/6500, ICM3/4, DH1/2, SGM, DDM/DDAR, ICR rijtuigen.
Vooral toen de ICR rijtuigen in grote getalen op de rails kwamen, verdwenen de berlijnsblauwe rijtuigen midden jaren tachtig. Wat overbleef kwam in de huisstijl op de rails, Plan W en Plan E/L fietsenrijtuig/werkrijtuig.
Uiteindelijk is de grootste omslag geweest vanaf midden tachtig, rond die tijd werd veel materiaal gerenoveerd en geel/grijs, geel, geel/blauw.
Denk aan de modernisering en aanpassingen aan de NS 1100, NS 1200, NS 1300 en aanschaf NS 1500. Ook bij de diesels zag je hetzelfde beeld omdat bijna al dit materiaal inmiddels +/- 25 jaar oud was.
Tegelijkertijd werd ouder materiaal vervangen en uitgerangeerd, bijvoorbeeld NS 1000, Plan X op een paar DE2 na, Mat`46 en diverse rijtuigseries. Mat`36/40, DE5 en wat nog over was van de reguliere blokkendozen was in de beginjaren van spoorslag `70 al verdwenen. Deze hebben dan ook allemaal geen nieuwe huisstijl gekend, hooguit op een paar blauwe reclamebanen na.
Uitzonderingen zijn er ook, denk aan de 4 gele Mat`46 tweetjes en stel 279, die geel is geweest voor proeven met draaistroom, Jules & Jaap ex-blokkendozen, stalen D`s in de ongevallentrein en de uit Plan D verbouwde ex-stuurstanden als meetrijtuig.
Ongetwijfeld zal ik wel ergens iets vergeten hebben, maar het zal wel een aardig beeld geven

Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Tijdperk bepalen van NS treinen
zie mijn eerdere reactieOverdijk schreef:Hier een linkje naar de NEM NL tijdperken http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_818_nl.pdf
