Net weer begonnen met n-spoor
Net weer begonnen met n-spoor
Hallo allemaal,
Ik ben net weer begonnen met een n-spoorbaan, na 25 jaar er niets aan te hebben gedaan. Heb een mooie Fleischmann stoomloc, wagons en rail gekocht. Periode II, III.
Ik wil niet een heel grote baan bouwen, globaal 75cm bij 240 cm. Over het bouwen van de baantafel heb ik wel een vraag. Hoe je de tafel bouwt is mij wel duidelijk, ik heb twee tamelijk goede rechterhanden. Ik lees echter dat sommigen er een Styropur plaat overheen leggen ter demping van geluid en om verder op te bouwen. Alleen is dat verstandig? En hoe zet je daarop rails van Fleischmann, met vaste bedding, vast en bijvoorbeeld lantaarnpalen? Gewoon met een spijkertje of zo?
En hoe zet je die Styropur plaat vast op het multiplex tafelblad van de baantafel?
Groet, Rob
Ik ben net weer begonnen met een n-spoorbaan, na 25 jaar er niets aan te hebben gedaan. Heb een mooie Fleischmann stoomloc, wagons en rail gekocht. Periode II, III.
Ik wil niet een heel grote baan bouwen, globaal 75cm bij 240 cm. Over het bouwen van de baantafel heb ik wel een vraag. Hoe je de tafel bouwt is mij wel duidelijk, ik heb twee tamelijk goede rechterhanden. Ik lees echter dat sommigen er een Styropur plaat overheen leggen ter demping van geluid en om verder op te bouwen. Alleen is dat verstandig? En hoe zet je daarop rails van Fleischmann, met vaste bedding, vast en bijvoorbeeld lantaarnpalen? Gewoon met een spijkertje of zo?
En hoe zet je die Styropur plaat vast op het multiplex tafelblad van de baantafel?
Groet, Rob
Re: Net weer begonnen met n-spoor
Welkom Rob.
Die isolatieplaten werken goed mits je geen directe verbinding hebt met de rails en de harde ondergrond. Dus geen spijkertjes of schroeven. Wel een flexibel blijvende lijm, zoals boekbinderslijm.
Dit geldt alleen maar voor de rails en de ballast. De rest kun je doen zoals je wilt.
Groetjes,
Jos
Die isolatieplaten werken goed mits je geen directe verbinding hebt met de rails en de harde ondergrond. Dus geen spijkertjes of schroeven. Wel een flexibel blijvende lijm, zoals boekbinderslijm.
Dit geldt alleen maar voor de rails en de ballast. De rest kun je doen zoals je wilt.
Groetjes,
Jos
-
Welkom Rob.
veel plezier hier op het forum.
Heb je al een baanplan?
veel plezier hier op het forum.
Heb je al een baanplan?
Welkom Rob op het N -forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Welkom Rob,
Voor veel vragen kan je hier op het forum terecht.
Mogelijk is er een spoorclub bij jou in de buurd en kan je daar eens gaan kijken.
Ook kan je naar Rail komen in Houten volgende maand, hier staan veel banan en je kan er aan ieder je vragen kwijt.
Ook kan je er ideeen op doen omtrend het bouwen.
Je geeft aan dat je Fleischmann piccolo rails heb, ik heb de ervaring dat deze noal veel geluid maakt.
Ik heb nu PECO code 55, maar als ik het opnieuw gaat doen dan wordt het mogelijk KATO, deze rails heeft een mooi rijgeluid en is
redelijk betaalbaar.
Denk ook eens als je gaat bouwen om een schaduw station onder de baan te maken, hiermee kan je meerdere treinen en je heb meer afwisseling van de treinen die voorbij komen.
Wordt het analoog of digitaal? Je kan er zeker al rekening mee gaan houden.
In ieder geval veel plezier.
John
Voor veel vragen kan je hier op het forum terecht.
Mogelijk is er een spoorclub bij jou in de buurd en kan je daar eens gaan kijken.
Ook kan je naar Rail komen in Houten volgende maand, hier staan veel banan en je kan er aan ieder je vragen kwijt.
Ook kan je er ideeen op doen omtrend het bouwen.
Je geeft aan dat je Fleischmann piccolo rails heb, ik heb de ervaring dat deze noal veel geluid maakt.
Ik heb nu PECO code 55, maar als ik het opnieuw gaat doen dan wordt het mogelijk KATO, deze rails heeft een mooi rijgeluid en is
redelijk betaalbaar.
Denk ook eens als je gaat bouwen om een schaduw station onder de baan te maken, hiermee kan je meerdere treinen en je heb meer afwisseling van de treinen die voorbij komen.
Wordt het analoog of digitaal? Je kan er zeker al rekening mee gaan houden.
In ieder geval veel plezier.
John
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
-
Hallo Rob
Welkom hier op het forum!
Groeten Richard
Welkom hier op het forum!
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
-
Welkom Rob op het forum
Ik ben ook maar pas enkele dagen op het forum ,na verscheidene forums bezocht te hebben heb ik deze forum gekozen omdat dit mij een van de interessante forums blijk te zijn voor degene die met schaal n treinen rijden.
Ik ga met treinen rijden van het merk kato ,omdat ik en mijn zoon een Japanse baan gaan bouwen en uitsluitend met Japanse treinen gaan rijden.
Ik wens u veel plezier met deze fantastische hobby en wij op het forum zullen u indien nodig goede tips mee geven.
groeten de n spoorder
Ik ben ook maar pas enkele dagen op het forum ,na verscheidene forums bezocht te hebben heb ik deze forum gekozen omdat dit mij een van de interessante forums blijk te zijn voor degene die met schaal n treinen rijden.
Ik ga met treinen rijden van het merk kato ,omdat ik en mijn zoon een Japanse baan gaan bouwen en uitsluitend met Japanse treinen gaan rijden.
Ik wens u veel plezier met deze fantastische hobby en wij op het forum zullen u indien nodig goede tips mee geven.
groeten de n spoorder
Welkom!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Welkom rob
Groeten erik
Groeten erik
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Welkom Rob
Gewoon lekker het forum doorspitten, er is hier zat om te leren
Ik zat ook met dezelfde vragen, kwestie van lezen en doen (en soms opnieuw doen)
Mvg,
Ad
Gewoon lekker het forum doorspitten, er is hier zat om te leren
Ik zat ook met dezelfde vragen, kwestie van lezen en doen (en soms opnieuw doen)

Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D