Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Geplaatst: 25 jan 2015 14:07
Beste mensen,
Hans heeft mij middels een email laten weten dat hij maatregelen heeft genomen. Ik heb Hans geantwoord, in de overtuiging van de goede bedoeling van veel andere forumleden, graag een tweede start te maken. Dat zal ik ook doen. Bedankt voor de tip om de blokken iets langer te maken. Ik sla dit zeker niet in de wind. Ik wil nog een paar dingen veranderen aan het baanplan. Met name de lussen rechts zinnen mij niet. Als deze wat netter boven elkaar liggen dan maakt dat het knutselen onder de baan wat eenvoudiger. En de keerlus links moet minder scherpe bochten krijgen (mijzelf realiserende dat dit gezien de ruimte lastig zal worden). Goed om te lezen trouwens dat er nog een flink aantal analoge rijders zijn...
Abrupt remmen is inderdaad geen fraai gezicht. Ik probeer dat ook te voorkomen. Mijn idee is globaal als volgt; Een blok beslaat 1,3 a 1,5m. Per blok kan ik middels wisselschakelaar 1 van het reedrelais voedingsspanning normaal of laag op het blok zetten. (Op de + kant van de rail dus) Onderdeel van dit blok is de stopplaats. Ik had 30cm in gedachten maar heb net geleerd dat dit ook wel 50cm mag zijn. (waarvoor mijn dank) Hier kan ik met wisselschakelaar 2 van hetzelfde reedrelais wel of geen massa geven (aan de - kant van de rail. Stel blok 3 is bezet. Een trein rijdt nu op volle snelheid door blok 1. Bij blok 2 aangekomen krijgt hij een lage voedingspanning. De kans dat ie moet stoppen bij de laatste 50cm van het blok is nu gereduceerd. Als de trein al moet stoppen zal door de lagere snelheid de laatste wagon zich niet dwars door de locomotief naar voren proberen te drukken.
E.e.a. moet ik in de praktijk nog toetsen. Ik wil dit enkel toepassen in de zichtbare blokken en zeker niet in beklimmingen.
Ik zal binnenkort in de rubriek "mijn baan" een paar foto's posten van de nu nog lege ruimte waar e.e.a. zich binnenkort moet voltrekken..
Met groet en een fijne zondag
Gerrit
Hans heeft mij middels een email laten weten dat hij maatregelen heeft genomen. Ik heb Hans geantwoord, in de overtuiging van de goede bedoeling van veel andere forumleden, graag een tweede start te maken. Dat zal ik ook doen. Bedankt voor de tip om de blokken iets langer te maken. Ik sla dit zeker niet in de wind. Ik wil nog een paar dingen veranderen aan het baanplan. Met name de lussen rechts zinnen mij niet. Als deze wat netter boven elkaar liggen dan maakt dat het knutselen onder de baan wat eenvoudiger. En de keerlus links moet minder scherpe bochten krijgen (mijzelf realiserende dat dit gezien de ruimte lastig zal worden). Goed om te lezen trouwens dat er nog een flink aantal analoge rijders zijn...
Abrupt remmen is inderdaad geen fraai gezicht. Ik probeer dat ook te voorkomen. Mijn idee is globaal als volgt; Een blok beslaat 1,3 a 1,5m. Per blok kan ik middels wisselschakelaar 1 van het reedrelais voedingsspanning normaal of laag op het blok zetten. (Op de + kant van de rail dus) Onderdeel van dit blok is de stopplaats. Ik had 30cm in gedachten maar heb net geleerd dat dit ook wel 50cm mag zijn. (waarvoor mijn dank) Hier kan ik met wisselschakelaar 2 van hetzelfde reedrelais wel of geen massa geven (aan de - kant van de rail. Stel blok 3 is bezet. Een trein rijdt nu op volle snelheid door blok 1. Bij blok 2 aangekomen krijgt hij een lage voedingspanning. De kans dat ie moet stoppen bij de laatste 50cm van het blok is nu gereduceerd. Als de trein al moet stoppen zal door de lagere snelheid de laatste wagon zich niet dwars door de locomotief naar voren proberen te drukken.

Ik zal binnenkort in de rubriek "mijn baan" een paar foto's posten van de nu nog lege ruimte waar e.e.a. zich binnenkort moet voltrekken..
Met groet en een fijne zondag
Gerrit