Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3646
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Nog maar 'es....

Bericht door maarten »

hear, hear! :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Nou, okeeeeeeee......

Ik ga zo het filmpje FF in elkaar draaien. Dan eerst maar wat fotootjes. Zojuist gemaakt, heet van de naald, om even te kijken of het nog steeds wel reed maar niet aan mijn euforische gemoedstoestand van gisteravond laat lag :roll: :lol: . Neen, het reed echt nog steeds. Heerlijk!

Wat oude bekenden. Let even niet op de samenstelling, dit lag allemaal het dichtstbij. De nachttrein is een combinatie van relatief zware Minitrix wagons (juist, deze zijn zwaar) en de prachtige LSModels CNL-rijtuigen (de ultieme ligt-mijn-rails-goed test). Zwaar en licht, perfect rijdend en prinses-op-de-erwt-wagons. Maakt tezamen een trein van 11 wagons. Hierop zijn de schaduwstations ook ontworpen, deze bevatten sporen van 2 meter lang. Uiteraard moet dit alles ook door de spiraal. Dit gaat ook prima, maar er moet niet veel meer achter, want dan trekt ie het niet meer.

Afbeelding

Nog een leuke testtrein is de ICE 3. Die had überhaupt allang niet meer gereden en stond eigenlijk in de vensterbank wat stof te verzamelen. De ICE 3 is een lowrider en niet zo'n klimheld. Bovendien houdt ie niet van erg scherpe bochten; zonder slippen komt ie er nauwelijks door. Nu heb ik qua mim. radius niks te klagen, dus het was geen verrassing dat ook deze zich staande hield.

Afbeelding

Een klein overzichtje van het simpele schaduwstation. Waar die spullen, ondermeer de ECoS staan is het trek/duw-schaduwstation. Dat zou ook moeten rijden, maar dan moet ik eerst de wissels van Peco operationeel hebben.....en dat ga ik doen zodra dat stomme filmpje is geüpload. Bon?

Afbeelding

De wissels die nog moeten.....ook zo'n heerlijk kutklusje.....servo's aan de bovenkant....brrrr.....

Afbeelding

En dit is het hoekje waar ik teveel uren heb zitten zoeken naar....ja, wat eigenlijk?! :)

Afbeelding

De eerste S88sd16-N (schrijf ik het zo goed uit m'n hoofd??) met de diodeschakeling.

Afbeelding

En de beroemde Xtreme keerlusmodule. Gelukkig kon alles aangesloten blijven zoals bedacht. Goeie les voor de tweede, die ik over pakweg een halfjaar zal moeten bestellen.

Afbeelding

En een overzichtje. Een week geleden was dit nog één spaghetti van allerhande draden en niksdoende printen....pff.....inmiddels alweer honderden draden zitten solderen en wegwerken. Gelukkig dus uiteindelijk zonder fouten! :geek:

Afbeelding

Okay, ga ik FF die film doen. En dan die wissels! :evil:

J.


Afbeelding

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Nog maar 'es....

Bericht door pp4trains »

Jij gaat ook als een dolle.
Ik ben met een paar spoortjes zo weer een paar uur bezig :roll:

Een na laatste foto helemaal rechts naast de kroonsteen heb je je draad open liggen. Bewust of per ongeluk?

Ben benieuwd naar je filmpje.

Groeten,
Patrick



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jerome »

Patrick,

Ik ben dan niet de correcte Jeroen,maar als ik het zo zie is het de ringleiding waar een stukje draad is aan vast gesoldeerd. Ik gok richting the Extreme Keerlus module.

Ziet er allemaal goed en veelbelovend uit weer!

Greetz, Jerome.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Hee boys,

Sorry, ik dacht dat ik de post al had gemaakt, maar er is iets fout gegaan. Ben inmiddels namelijk volop bezig met de Peco wissels.

Goed, nog eens dan: hieroooo het filmpje van de eerste test by daylight.

Viel Spass beim anschauen!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

....en omdat er nu ook wat rijdt en de boel wel lijkt te gaan werken op termijn, gelijk ook maar even de titel aangepast.

8-)

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

heerlijk hoor zo'n brede helix, begrijp ik het nu goed dat dit ook nog portable gaat worden ?

gr. M


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Hey Backerammer! :mrgreen:

Rijdt prima en je draadwerk ziet er fantastich uit.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4638
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

Ziet er goed uit! Hier duurt het nog een paar maanden voordat de helix bereden zal worden...

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Dat gaat toch allemaal redelijk soepel de helling op met 11 rijtuigen!
Ziet er ook allemaal weer erg strak uit.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Dank allemaal!

@Patrick:

Nou, hier heb ik ook al redelijk wat uurtjes in zitten hoor. Het houtwerk/raamwerk, de rails, met name de bedrading.....álles kost veel tijd.

@Jerome/Patrick,

Jerome had het juist. Dit is de ringleiding met een aftakking naar de keerlusmodule. Bedankt voor de scherpe blik, hoor! Soms zie je op een foto net wat meer.

@Maurits,

Zeker. Deze 3 modules zijn straks ook te zien in Lochem op het N-spoorevenement 2014. De drie modules zullen dan (hopelijk) voorzien van (wat) scenery. Aan de linkerkant (waar die 139 met die wagons staat) lopen dan 2 sporen feitelijk de module af. Uiteindelijk zijn deze 3 modules deel van een U-vormig project wat de dan de hele kamer opvult. Uiteraard neem ik geen U-vormige baan mee naar 'buiten'. Dat is me te link, en bovendien qua tijd ook schier onmogelijk. De 2 sporen die er dus aflopen zullen op een soort simpele plaat hout een 2e lus maken (van het hondenbot) met wellicht een schaduwstation. Geen spiraal, geen scenery. Het zal in Lochem een L-vormige baan worden, verwacht ik. Leerzaam en nog wel te behappen qua tijd.

@evo,

Ja, inderdaad! Het was toch wel even spannend of het allemaal zou lukken. Ik heb er ook direct cold turkey 11 'moeilijke' wagons achter gehangen. Een andere leuke test is natuurlijk nog welk kaliber goederentrein omhoog gaat zonder gezeik. Ik zit te denken aan de Rukkie-Rail gelede containerwagons. Het zijn ook niet de lichtste wagons namelijk. In ieder geval is deze baan (en de rest van mijn projecten op zolder) toegankelijk voor 2 meter lange treinen. Dus zo weer 300+ meter lange treinen in het echie. Nog wat lafjes, maar we moeten ergens concessies doen. Nog langere treinen is prima, maar als je baan ook niet zo gek lang is, dan ziet dat er ook niet uit. Alles is relatief.... 8-)
Laatst gewijzigd door Jeroen op 11 jan 2014 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door henry »

He jeroen
Het ziet er weer strak uit ben benieuwd naar
Het vervolg
Mooie lange trein in de helix

Gr henry


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Rammelbak an Rheim :mrgreen:


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Overigens is de naam van dit project logisch te verklaren.

Anybody....? Ja, we doen écht even een raadseltje.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Maurits71 »

maarreh.

je kan toch makkelijk met 200 cm plus treinen rijden, kan koploper prima regelen voor je, heb ik hier ook. meeste blokken zijn 140 cm en ik heb treinen die zijn 200 cm plus. koploper houd gewoon vorige blok bezet. enige nadeel, je beperkt dan met de 200 plus treinen de toegang tot je ss


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Oh zeker Maurits, maar een 200 cm IC kun je nog keren....op een trekduwspoor. En Duisburg-Beksheim is qua ruimte iets beperkter...maar in de toekomst komt dat allemaal goed. Als het allemaal aan elkaar gaat hangen. Dat zijn dan 3 projecten.

Met 2x4 m+ sporen kan ik in ieder geval 4 lange treinen parkeren op het onderste deel......

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Even een inzending voor het raadseltje:
Backe = bil
rammen = heien
Dus het zal wel iets homo-erotisch zijn: billeheier :o :? - maar ik ben er nog niet helemaal uit :lol:


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

evo schreef:Even een inzending voor het raadseltje:
Backe = bil
rammen = heien
Dus het zal wel iets homo-erotisch zijn: billeheier :o :? - maar ik ben er nog niet helemaal uit :lol:
Klinkt heel logisch : :lol: :lol:
Maar Jeroen is weleens op bezoek geweest en ik kon gewoon zonder angst bukken.
Dus bovenstaande zal het niet zijn.

Denk meer Back -- Blech, Ramm -- Rammstein.

Zal iets met trommelen te maken hebben.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

evo schreef: Dus het zal wel iets homo-erotisch zijn: billeheier :o :? - maar ik ben er nog niet helemaal uit :lol:
:?: :shock: :lol:
Denk meer Back -- Blech, Ramm -- Rammstein
Die is ook goed, zeg!

Maar neen, allebei verschrikkelijk ernaast. Ernaaster kun je gewoon niet zitten. Maar hij is te leuk, hahaha!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Dan moet het gewoon iets met bier te maken hebben :lol:

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Juist! He-le-maal juist!

Bakken rammen is studententaal voor 'hard bierdrinken'. En laat bierdrinken in Rüdesheim (am Rhein) nou een prima bezigheid zijn. Schnitzels of worst, bak bier erbij en goederentreinen koekeloeren. Nou, prima toch?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Allrighty,

Tussen het bouwen door weer even een mini-update. Er kwam een onverwacht klusje bij kijken. Of moet ik zeggen: een onverwachte situatie die om een oplossing vroeg. De oplossing heb ik bedacht en gebouwd. Ik deel deze even met jullie.

Uit de spiraal komend in de klim kom je op de 3 o'clock positie (sorry, ánders kan ik het niet omschrijven) eigenlijk de zichtbare baan op als trein. Aangezien dit een Rijndal-baan wordt moet er dus geen of nagenoeg geen helling zijn. Dat betekent dus dat ik over de spiraal heen moet horizontaal of 'waterpas'.....terwijl de spiraal eronder natuurlijk nog klimt. Daar gaat je vrije ruimte :evil:.

Oplossing: tunnelbovenleiding.

Afbeelding

Gemaakt van oude railstaven als portaaltjes, en simpel ijzerdraad als bovenleiding. Niet mooi, wel functioneel en robuust.

Afbeelding

Uiteraard bij de in- en uitrit de boel even omhoog buigen en goed testen....

Afbeelding

Overigens zo ziet zo'n las eruit. Ik heb deze keer zo'n Proxxon soldeerbrander (handig kadootje!) gebruikt. Zorg dat de draad stabiel en met enige druk tegen het portaal aan staat. Kun je doen m.b.v. die krokodillenbekjes. Dan soldeer erbij, brander FF aan en hoppaaaaa! Klaar. Echt te easy voor woorden. Gewoon lassen is het eigenlijk. (Puntje: DENK aan die vlam! Heet!!!!)

Afbeelding

Gisteren helaas tot de conclusie moeten komen dat de beide WDD's (wisseldecoders) het niet doen. Die gaan nu retour voor inspectie danwel reparatie. Een paar andere decoders deden het wél: de 3 servodecoders. Hulde aan Rosoft (Wim Ros) voor het creëren van zo'n decoder. De installatie is wat werk, maar de configuratie is ontzettend simpel. Adresje, eindstanden bepaal je met de draaiknop van je rijregelaar, F1 en F2 aan- en uitblaffen en klaar.

Klein overzichtje.....

Afbeelding

Alles moet natuurlijk bovengronds, want eronder is geen plek vanwege de spiraal. Ook hier hoeft het allemaal niet mooi te zijn, en zeker functioneel. Waarvan akte.....

Afbeelding

Een close-up van hoe ik een draad aan de bevestiging van de wisseltong maak. Actually loopt ie bij dit exemplaar onder de wissel door. De linkerkant van de tongbevestiging had ik daar al gemold 8-) . Ik frees gewoon een kanaaltje, en waar de servo moet draaien. Voor mij een nieuwe methode maar hij werkt bevredigend kan ik u meedelen! De geleiding van de draad geschiedt met het welbekende wattenstaafhulsje (jahaaa....wat-ten-staaf-huls-je :geek: ). Beetje volpoeren met lijm en klaar. Allemaal veel werk, maar niet moeilijk.

Afbeelding

Nu de wissels werken en de tunnelbovenleiding staat kan ik dus het stuk gaan zagen voor de rechtermodule.......voor het zichtbare deel! Het leuke werk kom langzaamaan dichterbij.

J.




Dit kun je voor veel geld vast wel ergens kopen. Dit kun je natuurlijk ook zelf maken.


Afbeelding
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Je gaat weer als een speer.
Leuk te zien hoe je bovenleiding in de helix hebt gemaakt.
Ja, dat naar bovenkomen is soms een probleem. Meestal gebeurd dat van uit een berg en dat zal toch ergens ook zo moeten gaan gebeuren. Ik heb dat opgelost door de helft van de laatste spiraal verder naar uiten te laten lopen (grote radius als het ware) en zo kom je dan als het ware paralel te lopen met het nog klimmende spoor. (als je begrijpt wat ik bedoel)

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Wauw :o
Complimenten super mooi.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3020
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Prima oplossing met die gebogen portaaltjes, panto's worden mooi opgepakt.
Printplaatjes zitten ook goed, je moet tenslotte rekening houden om de hele zooi te moven.

Nog ff en dan het bovenste deel.............

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie