Pagina 1 van 2
Het blijft kriebelen
Geplaatst: 17 dec 2019 14:44
door Rvi
Goedemiddag,
Na vier jaar niets meer gebouwd te hebben begint het toch weer te kriebelen.
Vandaag Anyrail aangeschaft om maar eens wat uit te proberen.
Ik kan een baan op zolder maken onder een schuine kant van het dak (lange zijde van de baan)
De baan wordt een L-vorm van 280x180 en komt op wielen te staan.
Ik wil een staande achterwand op 22 cm van de achterzijde van de tafel plaatsen, hier achter verdwijnt een klein schaduwstation en een deel van het bergbaantje.
De treinen wil ik graag digitaal laten rijden, de aansturing van de baan weet ik nog niet.(ik heb alleen ervaring met handmatige baanbediening)
Hieronder een opzetje.
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 17 dec 2019 14:56
door Rvi
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 17 dec 2019 22:56
door Wim H
Hallo Rob,
Het eerste dat me opvalt is dat het allemaal erg stijfjes aandoet, omdat je parallel aan de tafelrand blijft met het spoor.
Het 2e opvallende is dat de zichtbare sporen nogal krap zijn (R1 en R2?) terwijl de onzichtbare ondergrondse sporen juist heel ruim zijn aangelegd... Is daar een speciale reden voor?
Groet, Wim
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 08:34
door Rvi
Hallo Wim,
Bedankt voor je reactie.
Het bergbaantje is inderdaad R1, maar daar komt een klein stoomlokje op te rijden.
De R2 bochten in de baan wil ik graag wat ruimer maken, maar zag daar geen mogelijkheid mee met Piccolo.
Ik heb gisteren na veel lezen dan ook besloten de baan niet met Piccolo maar met Peco 55 te gaan bouwen, dan kan ik ook de bochten wat ruimer maken.
Ik moet nog wel even gaan uitzoeken hoe dat met de wissels gaat werken (Servo aansturing), maar dat moet wel gaan lukken.
Verder is de baan inderdaad wat 'stijf', ik zou het gedeelte voor het station graag wat schuin naar binnen willen laten lopen, maar ik kom er nog niet uit hoe ik dan de linker gedeelte na het station nog kan maken zonder dat deze bocht te krap wordt.
We puzzelen verder


Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 11:01
door Rvi
Een kleine aanpassing, de baan is zo wel iets langer geworden.

Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 13:04
door richard7877
leuk opzetje inderdaad. ik zou het zelf ook niet zo strak langs de randen leggen , maar wat speelser.
houdt trouwens ook rekening met de bereikbaarheid. of een gat in het midden van de baan zodat je overal bij kan komen.
groeten Richard
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 14:38
door Rvi
Beste Richard,
Bedankt voor je reactie.
De tafel komt op wielen, dus ik kan bij noodzaak eromheen lopen.
Verder wordt het een open frame, dus vanonder moet alles toegankelijk zijn.
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 16:40
door Harri
Wat is de opzet van de grote vrije ruimte rechts onder?
Als ik de mogelijkheid had zou ik van de bocht rechtsonder, schuin naar de bocht linksonder (eigenlijk dus de middelste van de drie onderste bochten) gaan. Zo rijdt je niet alleen haaks tov de randen, en je kunt achter de sporen wat scenery zoals een dorpje plaatsen.
Als je een dorpje zoals nu juist voor de sporen zou maken dan valt het zicht op de sporen juist weg.
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 17:37
door Rvi
Beste Harri,
Bedankt voor je reactie.
De ruimte rechtonder is geen werkruimte, het wordt een L-Vorm
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 18 dec 2019 18:16
door Harri
Aaaaah oke, dat had ik even gemist

Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 19 dec 2019 10:53
door Wim H
Hallo Rob,
Ik was in de tussentijd ook aan het schetsen geweest. Wel uitgaande van het bestaande oppervlak. Begrijp ik dat je eventueel meer ruimte ter beschikking hebt?
Ik had er dit even van gemaakt:
Het principe is gelijk gebleven: een dubbelsporige baan met een schaduwstation en een doorgangsstation.
Het zichtbare station heb ik iets schuin gelegd. Dat maakt het minder star en geeft meer mogelijkheden voor scenery.
Ik vraag me wel af waar je alle wisselverbindingen (rood omcirkeld) voor wilt gebruiken. Niet ieder spoor hoeft vanuit elke richting bereikbaar te zijn. Ik zou in ieder geval 2 verbindingen weghalen. Dat maakt het wat rustiger en scheelt ook nog eens een bak geld (en tijd).
Het paradebaanvak aan de voorzijde heb ik van wat ruimere bogen voorzien. Dat ziet er wat natuurlijker uit. Ik zou trouwens gewoon flex gebruiken hier. Het rechte stuk van dit baanvak ligt nog steeds parallel aan de zijkant van de baan, maar ook dat zou ik met flex in een hele ruime boog leggen. Ruim betekent dan een straal van 5 meter of meer.
De sporen in het schaduwstation heb ik iets langer gemaakt. Die ruimte heb je wel en opstellengte in je schaduwstation is altijd fijn. Eventueel kun je ze zo lang maken dat er 2 (kortere) treinen achter elkaar kunnen staan.
Over het gele traject zeg je dat het een bergbaantje wordt. Maar waarom is dit niet aangesloten op de rest van de baan? Je zou in je station een lijntje kunnen aftakken dat dan omhoog slingert. Dan kun je met verschillende (korte) treintjes dit baanvak berijden.
Ik zou er dan een enkelsporig lijntje van maken, met een tussenstationnetje en een eindstation. Ipv het eindstation kun je er ook een lus plaatsen.
Groet, Wim
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 19 dec 2019 11:18
door Rvi
Beste Wim,
Top, fantastisch als mensen zo meedenken.
Linksonder had ik zelf ook als aangepast, dat is zo inderdaad veel beter.
De wissels ga ik even naar kijken, moet inderdaad ander kunnen.
Als ik het berg baantje enkelsporig maak zal ik een keerlus moeten maken, op zich is dit geen probleem. Maar als ik dit baantje op de overige rails aansluit heb ik volgens mij nog een keerlus nodig om de trein weer terug op het bergbaantje te krijgen.
Groetjes, Rob
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 19 dec 2019 12:06
door Rvi
Ik heb de layout weer wat aangepast.
Twee kruiswissels eruit gehaald.
Wel houd ik de ruimte in de binnenring zo groot mogelijk om een stadje te kunnen bouwen.
Ik kan eventueel naar 3 meter lengte gaan.

Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 19 dec 2019 13:21
door Wim H
Rvi schreef: ↑19 dec 2019 12:06
Wel houd ik de ruimte in de binnenring zo groot mogelijk om een stadje te kunnen bouwen.
Waarom? De bebouwing van een stad wordt niet perse gelimiteerd door een spoorlijn. Aan de andere kant van het spoor kun je gewoon verder gaan met de bebouwing. Dat zie je in het groot ook. Een overweg of een viaduct verbinden de delen en geven weer extra mogelijkheden voor scenery.
Groet, Wim
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 19 dec 2019 15:37
door Ronaldp
Zelf zo ik voor elke wissel.Een stukje rechte rails leggen.
Daar voorkom je ontsporingen me.
Mvg ronald
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 19 dec 2019 18:41
door Nico Essers
Hallo Rob, het plan begint er goed uit te zien na je wijzigingen. Ik zou alleen nog even op enkele plaatsen de wissels verplaatsen. Je hebt nu op enkele plekken in je station een onnodige slinger in je spoor terwijl dit gemakkelijk vloeiend gemaakt kan worden.
Als ik de sporen nummer van boven naar beneden (station).
Spoor 1-2 links bocht voor wissel verwijderen en rechtse wissel toepassen
Spoor 4-5 links bocht voor wissel verwijderen en linkse wissel toepassen
Spoor 4-5 rechts bocht voor wissel verwijderen en rechtse wissel toepassen
Bij wissels altijd proberen een tegenbocht te voorkomen.
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 10:46
door Rvi
Beste Nico,
Bedankt voor de tips.
Ik heb het aangepast.
Ook heb ik een ontwerp gemaakt met Fleischmann rails zonder bedding (vind ik mooier)
Alle bochten zijn hier R3 (behalve het bergbaantje)
Ik twijfel nog steeds aan Peco, maar ik ben bang dat het lastig is mooie vloeiende bochten te maken met flex.

Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 12:42
door Wim H
Hoi Rob,
Rvi schreef: ↑20 dec 2019 10:46
Ik twijfel nog steeds aan Peco, maar ik ben bang dat het lastig is mooie vloeiende bochten te maken met flex.
Het is eerder andersom: met flex kun je je juist mooiere vloeiende bogen maken. Met standaard rails heb je altijd een relatief harde overgang van recht spoor naar gebogen. Met flex gaat dat automatisch vloeiender; de overgangsboog komt er vanzelf in als je gaat leggen.
Sowieso zou ik kaarsrechte stukken proberen te vermijden. Een hele flauwe boog oogt vaak natuurlijker. Kijk bv bij mijn baantje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 20#p184999
Los hiervan zie ik her en der nog wat tegenbogen in je plan, terwijl er voldoende ruimte is om die te voorkomen.
Bv in je station: als je vanaf rechts het station binnen rijdt, volgt er onmiddelijk na de boog naar rechts een wissel naar links.
En wat de wisselverbindingen betreft: ze zijn nog niet helemaal logisch. Je hebt nu alle overloopwissels aan de rechterkant geplaatst, maar daar zie ik het nut van een dubbele verbinding niet zo. Vraag je zelf eerst af waarvoor je die wissels uberhaupt nodig hebt. Als je ze niet gebruikt, waarom zou je ze dan plaatsen? Het kost alleen maar geld.
Als je toch vanaf rechts naar spoor 3 wilt kunnen rijden (van bovenaf beginnend met nummeren), volg dan de route van de trein. Hoe gaat hij dan verder? Verder naar links? Maar dan moet je tegen het verkeer in (links rijdend), want er mist daar een set overloopwissels.
Of gaat de trein weer terug naar recht? Maar in dat geval zullen alle treinen uiteindelijks rechtsom (tegen de klok in) rondrijden, want er is geen mogelijkheid om weer naar het andere spoor terug te keren.
Maw: speel met je vinger na wat je wilt gaan doen. Dan kom je vanzelf knelpunten tegen. Door te beginnen met een minimum aan wissels, zul je ook geen verbindingen plaatsen die je nooit gaat gebruiken.
Groet, Wim
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 15:00
door Rvi
Hallo Wim,
Ik ga ermee aan de slag, al doende wordt ik steeds wijzer.

Wat betreft Peco, soldeer je alle flex rails aan elkaar of gebeurd dit met railasjes?
Groeten, Rob
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 16:06
door Ronaldp
Zet je gewoon vast met railasjes.Alleen in bochten solder ik de railasjes vast.
Alleen is het verstandig om elk stuk peco rail te voor zijn van twee draadjes.Die je dan weer verbind met de ringleiding.De kans op storingen wordt daar door heel klein.
Mvg ronald
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 18:05
door Rvi
Hallo Ronald,
Bedankt voor je reactie.
Welke wissels van Peco zijn aan te bevelen?
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 20:58
door FidOo
Als je voor code 55 gaat maakt het niet uit. Alle wissels zijn prima. Er zijn bij peco code geen slechte wissels. Bij code 80 zou ik alleen de hele korte set track wissels vermijden.
Overigens is het maken van bochten bij flex rails echt prima te doen.
Als voorbeeld. Deze modulebaan ben ik aan het bouwen en is gemaakt met code 55. Alle bochten zijn eerst uitgetekend op het hout aan de hand van het baanplan. Vervolgens het kurk gelegd waarbij de 2 stroken per rail in het midden langs de hartlijn ligt. Hierna alle rails uit de hand gebogen en gelegd.
Alle wissels zijn unifrog wissels medium en het electro frog kruiswissel.

Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 20 dec 2019 21:26
door Rvi
Ziet er goed uit

Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 16 jan 2020 09:22
door Rvi
Goedemorgen,
Vandaag weer eens bezig met Anyrail. Ik heb inmiddels Peco 55 rails en wissels besteld en wil mijn baanplan uittekenen met Peco in Anyrail.
Nu lukt het niet om bochten te maken met een straal van 30.48 cm. (12"). Dit is de kleinste straal die ik in de baan wilt gebruiken maar Anyrail staat dit niet toe. Ik krijg de melding: waarde 30.48 buiten geldig bereik.
Het is toch geen probleem om met Peco bochten met een straal van 30.48 cm te leggen?
Weet iemand of er misschien in Anyrail een instelling aangepast kan worden om de bochten wel mogelijk te maken?
Bedankt.
Re: Het blijft kriebelen
Geplaatst: 16 jan 2020 10:21
door Ronald2016
Dit is een setting van Anyrail zodat je niet te krappe bochten krijgt, maar dit kan je veranderen bij het tabje Settings en dan minimum radius 1 aanpassen.