DR 4018, multi schakelen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

DR 4018, multi schakelen

Bericht door Roadman »

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje mbt de welbekende DR4018. Op 1 van deze dekoders heb ik van aansluiting 1 tot 4 lichtseinen aangesloten. Die werken perfekt (met leds uiteraard) Nu wil ik ook de verlichting op het station aan en uitschakelen. Kan ik die aansluiten op de nrs 5 -8. De spanning die daar uitkomt is nu te laag om de lampjes te laten branden. Wat moet ik veranderen om te zorgen dat op de nrs 5 -8 voldoende spanning komt om de "rijstkorrel" lampjes te laten branden ?

Hartelijk dank alvast,
Frederik


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Frank_N »

"" Wat moet ik veranderen om te zorgen dat op de nrs 5 -8 voldoende spanning komt om de "rijstkorrel" lampjes te laten branden ?""

In plaats van leds kun je op de resterende uitgangen van je DR4018 optocouplers aansluiten. Een optocoupler is een infra-rood led + fototransistor in een huisje. (vergeet niet een voorschakelweerstand te plaatsen!)
Meestal een zwart ic'tje met 6 pootjes (voor een enkelvoudige) Op de uitgangen van die optcouplers kun je weer een transistor of relais aansluiten. Met die transistor/relais kun je vervolgens weer alle kanten op.

https://www.google.nl/search?q=optocoup ... 66&bih=693


Groet van Frank

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Willempie »

Roadman schreef: 14 okt 2020 12:57 Goedemiddag,

Wat moet ik veranderen om te zorgen dat op de nrs 5 -8 voldoende spanning komt om de "rijstkorrel" lampjes te laten branden ?
Helemaal niets er komt zeker 18V uit.

Groetjes



Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Roadman »

Willempie schreef: 15 okt 2020 20:22
Roadman schreef: 14 okt 2020 12:57 Goedemiddag,

Wat moet ik veranderen om te zorgen dat op de nrs 5 -8 voldoende spanning komt om de "rijstkorrel" lampjes te laten branden ?
Helemaal niets er komt zeker 18V uit.

Groetjes
Wellicht dat mijn multi meter niet de juiste waarde aangaf, maar dat gaf het scherm niet aan. De dekoder heeft Preset 8 gekregen. Weet niet of dat nog van invloed is. Maar ik zal nog eens meten.

Frederik



Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Roadman »

Willempie schreef: 15 okt 2020 20:22
Roadman schreef: 14 okt 2020 12:57 Goedemiddag,

Wat moet ik veranderen om te zorgen dat op de nrs 5 -8 voldoende spanning komt om de "rijstkorrel" lampjes te laten branden ?
Helemaal niets er komt zeker 18V uit.

Groetjes
Als ik niet verander aan de setting van de dr4018 zoals hij nu is ingesteld , - voor blokseinen DB stelsel -, komt er uit de aansluitingen die overblijven bij mij geen 18 volt uit. Maar slechts ca. 9 volt. Welke aansluiting/instelling/verbinding heb ik dan gemist om er 18V uit te krijgen ?

Dank vast voor de hulp.
Frederik


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 506
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Ipharra »

Vergeet je multimeter, die wijst van alles aan behalve de goede spanning. Het spanningssignaal wat op de uitgang staat is niet correct te meten met een multimeter. Afhankelijk hoe je hem voedt, via de railspanning of separaat, krijg je verschillende niet correcte metingen op je multimeter. De spanning die op de uitgang staat is de spanning die je gebrukit om de DR4018 te voeden. Dus de railspanning of de spanning van een aparte voeding. Zet je multimeter maar eens op je rails zul je ook een vreemde waarde meten, komt omdat het een pulserende spanning is met een variabele blokgolf.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Roadman »

Ipharra schreef: 16 okt 2020 14:39 Vergeet je multimeter, die wijst van alles aan behalve de goede spanning. Het spanningssignaal wat op de uitgang staat is niet correct te meten met een multimeter. Afhankelijk hoe je hem voedt, via de railspanning of separaat, krijg je verschillende niet correcte metingen op je multimeter. De spanning die op de uitgang staat is de spanning die je gebrukit om de DR4018 te voeden. Dus de railspanning of de spanning van een aparte voeding. Zet je multimeter maar eens op je rails zul je ook een vreemde waarde meten, komt omdat het een pulserende spanning is met een variabele blokgolf.
Dank je Guus.

Maar hoe weet ik nu hoeveel er uit komt ? Ik heb een wisselstroommotortje dat ik met de dr4018 aan en uit wil schakelen. De 4018 wordt gevoed vanaf een aparte voeding. Een trafo van 70VA en 18volt. Als ik het motortje rechtstreeks aansluit op de voeding is er geen probleem. Sluit ik hem aan via de DR4018 draait hij niet. Te weinig spanning waarschijnlijk, - wat volgens Willempie niet kan - , maar daar lijkt het wellicht wel op. Terwijl ook de Viesmann blokseinen gewoon werken. Zeer verwarrend, maar wat is de oplossing ?

Bedankt alvast,
Frederik


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 506
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Ipharra »

Daar is je probleem, de DR4018 maakt van de wisselstroom een gelijkgerichte spanning en daar draait je wisselspanning motortje echt niet op. Een lampje brandt hier prima op. Als je als voeding 18 volt hebt komt er aan de uitgang ongeveer 24 volt uit. Dus lampjes en LED's met voorschakelweerstand geen probleem, maar een wisselspanning motortje direct aangestuurd is echt een no go voor de DR4018. Hier heb je echt een extra gelijkspanning relais nodig om de motor te schakelen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door Willempie »

Ik merk dat een rijstkorrellampje ineens in een wisselstroommotor is verandert.
Alleen die zijn zeer schaars in de treinen wereld. De meeste motoren draaien ook op gelijkspanning alleen in één richting.
Wil je een decoder voor het aansturen van een motor dan heb je daar een andere decoder voor nodig zoek maar eens op MDD.

Groetjes.



ronvanlier
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2020 19:45

Re: DR 4018, multi schakelen

Bericht door ronvanlier »

Goede avond.

Zou ik snel even tussendoor iets mogen vragen met betrekking op dit onderwerp.
Als ik het goed lees kan ik dus op de power input een trafo van 4,5 volt gelijkstroom zetten en dan komt er bij de uitgangen ook 4,5 volt uit? Dus het signaal input heeft niks met de uitgangen te maken en is eigenlijk alleen voor het schakelen via de computer?
Klopt dit?

Groetjes Ron


Plaats reactie