Ik ben dr uit.
Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd:
1
Een buffer MET zenerdiode en condensator van 2200 uF.
Bij deze buffer ''dipt'' de spanning erg snel. De led gaat nadat de voeding is uitgeschakeld GELIJK bijna 50% minder vel branden en vloeit dan uit.
2
Een buffer ZONDER zenerdiode en condensator van 2200uF.
Bij deze buffer ''dipt'' de spanning NIET. De led gaat nadat de voeding is uitgeschakeld vloeiend minder branden en blijft eerst even vel branden.
Nu op mijn ludmilla geprobeerd.
Mijn lok heeft als test een Train-o-Matic lokmander next 18. Hierbij heb ik de analoge dienst uit gezet en CV 123 op de max (255).
Met buffer 1 is er geen zichtbaar effect van de buffer. Ik heb deze dan ook " afgeschreven''.
Bij buffer 2 is er WEL een zichtbaar effect van de buffer, maar zeer klein.
Buffer 2 is toen uitgebreid tot 5500uF. Nu was er een zeer groot zichtbaar effect. De lok bleef bij mij ongeveer 1,5 seconden door rijden, echter is er wel merkbaar verschil. De lok zal eigenlijk een soort van remmen. Je ziet dat de stroom afneemt....
Mijn bevinding is dan ook dat ik geen buffer meer in de lok zal gebruiken. Het effect is zo klein met een kleine hoeveelheid uF dat dit geen verschil maakt voor met of zonder buffer.... Ik moet alles in de lok bouwen omdat op mijn baan altijd omgelopen moet worden bij de trein. Ik kan er geen wagon achter hangen waar ik de condensatoren in kwijt kan. Mocht je een vaste treinsamenstelling hebben, dan zal ik het juist wel doen. Er is dan een duidelijk merkbaar verschil.
Mocht iemand toch nog een tip weten dat ik veel uF kan hebben in kleine ruimte houd ik me altijd aanbevolen
Bijgevoegde foto is de GND van de decoder en de v+ op de decoder. (controleer het voor de zekerheid altijd zelf met een multimeter!)