Kokkerdam

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kokkerdam

Bericht door erik-n-fan »

Mooi! Ik ben benieuwd naar het vervolg!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Ook hier weer wat vorderingen...

Aansluitend op het VAM-gedeelte (waar trein al stukje uit zicht verdween), is dit uitgebreid met een aansluitende loods en tunnelbak. Enigszins geïnspireerd door de bovengrondse tunnel in Barendrecht. De loods is soort van halfrelief gemaakt van een locomotiefloods, waar de trein nu dus ongezien achterlangs rijdt om na het VAM-deel weer tevoorschijn te komen.

Afbeelding

Maar ja, het is toch ook wel leuk als daar weer iets bovenop komt. Dat is de laatste ontwikkeling: een plateau gemaakt met hekwerk en wat een betonnen schutting moet worden uit H-profiel en dun xps.

Afbeelding

Afbeelding

En voor de toekomstige treinspottertjes een ultiem uitzicht over de industriesporen geregeld! 8-)

Afbeelding

Aan de gemeente Kokkerdam is gevraagd op het plateau een plek voor de jeugd te creëren, met als één van de ideeën een skatepark, mogelijk aangevuld met een stukje park of parkeerterrein? De tijd zal het leren...


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7371
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kokkerdam

Bericht door Krab »

Je maakt er wel een heel kunstwerk van Jan -Willem .
Is de bocht niet te klein om achterlangs te rijden ?

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Krab schreef: 21 okt 2023 21:47 Je maakt er wel een heel kunstwerk van Jan -Willem .
Is de bocht niet te klein om achterlangs te rijden ?

mvg Sjaak
Tja Sjaak...het is wat woekeren met ruimte, dus concessie met R1-bocht is gevolg. En iets waar ik met materieel gewoon rekening mee moet houden.

Tegelijkertijd ook reden om bocht juist uit zicht te willen hebben, want erg fraai ziet een Plan E of Motorpost er niet uit door een R1-bocht (gelukkig blijven ze wel netjes in het spoor). :roll:


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

In afwachting van verdere inrichting is de jeugd al wel vast begonnen met opbouwen van een (illegale of te gedogen) "vuurplaats":

Afbeelding

(De ledjes erachter moeten later van onderaf voor het vuureffect gaan zorgen)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7371
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kokkerdam

Bericht door Krab »

De jeugd haal er katte kwaad uit en dan zal er wel een brandweer auto onderweg zijn .
Een mooi effect op je baan zal dat geven ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Leuke toevoeging. Ik ben benieuwd naar het resultaat met vuureffect.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kokkerdam

Bericht door tv_man »

Haha, en dan nog de jeugd die wegrent wanneer ze gesnapt worden!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Kokkerdam

Bericht door bob vermeulen »

hallo,

Dat gaat niets worden......... 7(8)7 7(8)7
De jeugd van tegenwoordig wil achter de pc, laptop, gamen etc tec :lol: :lol:

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

bob vermeulen schreef: 25 okt 2023 13:11 hallo,

Dat gaat niets worden......... 7(8)7 7(8)7
De jeugd van tegenwoordig wil achter de pc, laptop, gamen etc tec :lol: :lol:

mvrgr Bob
Om het toch iets te laten worden @bob vermeulen, grijp ik ook een beetje terug op (om en nabij) de jaren '80 :D


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Een eerste proefopstelling van de vuurplaats waarbij het vuureffect wordt verzorgd door een 3-tal LEDS (2x geel en 1x rood) aangestuurd met het EX-Commandstation door een stukje EX-RAIL code.



Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Raymond
Berichten: 1910
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Kokkerdam

Bericht door Raymond »

Leuk!👍🏻
Misschien nog wat rook erbij?
Volgens mij is dat wel te realiseren, ik heb ooit zo'n dinggetje gehad waar je van die olie in deed (voor een brandend huis)......het werkt net zoals bij de stoomloc's met rookgenerator.
Maar zonder rook kan natuurlijk ook, het effect is heel leuk!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 437
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Kokkerdam

Bericht door Gerhard »

mooi gemaakt! fikt goed :Thumb


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7371
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kokkerdam

Bericht door Krab »

Mooi gedaan met die leds :Thumb

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Na verschillende rondjes 'groenbeheer' met allerlei materialen is er aan de rand van het eerder getoonde plateau een mooi stukje ontstaan waar de honden (en hondjes 8-)) van Kokkerdam zich met hun baasjes kunnen verpozen.

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kokkerdam

Bericht door Hans »

Hallo Jan-Willem,

Heel mooi.
Ik kijk graag naar zulke tafereeltjes. Ook voor de inspiratie.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Kokkerdam

Bericht door Folkert van Wijk »

Mooi stukje groen. Vooral het lagere deel, het gras met de bloemen en struiken enzo.



Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Hans schreef: 13 nov 2023 21:27 Ik kijk graag naar zulke tafereeltjes. Ook voor de inspiratie.
Bedankt, zo maak ik ook gebruik van dit forum!
Folkert van Wijk schreef: 13 nov 2023 22:25 Mooi stukje groen. Vooral het lagere deel, het gras met de bloemen en struiken enzo.
Bedankt! Mede dankzij jouw uitleg & plaatjes afgelopen jaren veel proberen te leren én vooral proberen te doen op dit vlak!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Kokkerdam

Bericht door Sky »

Erg mooie vorderingen, zowel het groen als het vuur! Wat voor materiaal heb je gebruikt voor dien kleine struikjes?


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Sky schreef: 20 nov 2023 08:32 Erg mooie vorderingen, zowel het groen als het vuur! Wat voor materiaal heb je gebruikt voor dien kleine struikjes?
Bedankt!

De kleine/lage struikjes zijn vooral ontstaan door mengeling van wat plukjes met grotere grasvezels en (Clump) Foliage bestrooid met Coarse turf (laatsten beiden Woodland Scenics) en ook wel uit wat afgebroken/afgeknipte takjes van zelfgemaakte boompjes (zie deze post: viewtopic.php?p=254322#p254322) waar op dezelfde manier één en ander aan strooisel overheen is gestrooid. En daarbij maak ik ook gebruik van Underbrush & Bushes van Woodland.

Geen echt vooraf bedachte strategie dus, alle potjes op tafel (incl. het bakje met restjes) en spelen maar 8-)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: Kokkerdam

Bericht door Sky »

Dank Jan-Willem!

Die underbrush en clump foliage heb ik nog nooit gezien of gebruikt, zal binnenkort eens gaan uitproberen. Geeft een heel leuk effect.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam || Berkenbomen in halfreliëf...

Bericht door jw82 »

Hoewel de technieken (grotendeels) wel bekend zijn, werd ik recent weer geïnspireerd door deze video op YouTube (Marklinofsweden: https://youtu.be/C20srJd6mhQ?si=NyFA7-5gtI0jUme2) over het maken van bomen...in mijn geval vooral door de berkenboom die hij hier maakt. Ik dacht, dat moet met enige schaal-aanpassingen ook in onze schaal kunnen.

Ik kreeg daardoor het idee om een tweetal op-maat-gemaakte én halfreliëf berkenbomen te gaan maken om een lege plek op de rand/achtergrond van één van mijn modules te kunnen vullen. Door voor halfreliëf te gaan, kunnen de bomen op de uiterste rand staan zonder over te steken en door ze zelf te maken, hoef ik geen dure bomen kaal te knippen om dit te bereiken. ;-)

Het begin bestaat uit het bekende twisten van draad (in mijn geval 0,6mm voor de basis); waarbij ik de tip uit genoemde video heb gevolgd door eerst een tweetal stammen met takken op verschillende hoogten te maken, en deze weer in elkaar te draaien. Vervolgens dan aan deze 'takken' de dubbelgevouwen draad (van 0,4mm) twisten om weer verdere vertakkingen te realiseren. Tov. de methode waarbij je vanaf de wortels eigenlijk alle draden richting de top moet twisten vond ik dit in ieder geval een prettige werkwijze (misschien wel mijn belangrijkste leerpunt uit deze video).

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens de hele boom ingesmeerd met houtlijm en bestrooid met (fijne) gipspoeder. In de video wordt voegmiddel (in poedervorm) gebruikt, mogelijk ga ik dat ook nog wel eens proberen, maar dit heeft wat mij betreft eenzelfde effect. De volgende keer zal ik alleen proberen eerst een laagje primer te spuiten, zeker de 0,4mm draad was eigenlijk wat glad en de lijm 'gleed' er deels af. Nu heb ik dit in de omgekeerde volgorde gedaan.

Afbeelding

Na droging en dus een laagje primer, de boom geschilderd met wit (stam) en donkergrijs (takken); daarbij gelijk de typerende vlekken op de stam met de donkergrijs aangebracht.

Afbeelding

De volgende stap was het aanbrengen van grasvezels. Dus laagje spuitlijm en vezels strooien. Ik begon met 6mm vezels (in de video werd 12mm gebruikt, maar onze schaal is tenslotte de helft...;-)), maar dat bleek toch wel erg minimaal effect om de kruin een beetje te vullen. Dus toch mijn voorraadje wildgras dat nog ergens ligt voor diorama's in andere schalen erbij gepakt. Dat geeft een beter effect. Daarna alsnog met 6mm en 4mm grasvezels volgende laagjes aangebracht.

Afbeelding

Tot slot...dit geheel weer ingespoten en bestrooid met 'loof' (van Noch). En dan is dit het resultaat!

Afbeelding

Als toegift nog even duidelijk het halfreliëf in beeld.

Afbeelding


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3601
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Kokkerdam

Bericht door Schachbrett »

Hallo Jan Willem,

Die bomen zien er goed uit.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7371
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kokkerdam

Bericht door Krab »

Hoi Jan-Willem je begin ook een bomen kunstenaar te worden schitterend zijn ze .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
jw82
Berichten: 290
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Kokkerdam

Bericht door jw82 »

Bedankt heren voor de complimenten!!

Tussen de andere vakantie-bezigheden de bomen ook hun plaats gegeven en de rest van dit hoekje "aangekleed". Waarbij ook de eerder in dit draadje getoonde bovenleidingsmast met afspaninrichting en een (dummy) sein (je kijkt tenslotte toch 'achterop' 8-) ) zijn geplaatst.

Afbeelding

NB. De "rotsformatie" rechts in beeld moet nog een wat gladdere steunwal van het viaduct worden. 8)7

Afbeelding

In eerdere posts heb ik allerlei (onder)delen waar ik voor deze rechtermodule mee bezig ben al eens laten zien, tijd om weer eens een overzicht te geven hoe dit alles zo'n beetje samenhangt. Het is tenslotte de tijd van het jaar van de overzichten. :)

Op de voorgrond de postloods die vorig jaar rond deze tijd in dit draadje heeft gestaan. Dan van links naar rechts op de achterkant het nieuwe hoekje met de berkenbomen, het VAM-laadstation met dijk voor de vuilniswagens, een (halfrelief) loods en dan de tunnel met daarop het plateau met vuurplaats. Op dit laatste deel is nog een skatepark voorzien. De treinen verdwijnen dus even uit het zicht door via de tunnel, onder het loodsdak en achter de VAM langs te rijden en links weer onder viaduct tevoorschijn te komen.

Afbeelding

Nog genoeg ideeën en werk voor een vervolg in 2024, maar de contouren én diverse details worden al zichtbaar.

Een goede jaarwisseling!!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Plaats reactie