Viessmann 6228

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mack

Viessmann 6228

Bericht door Mack »

straat lantaarn lampjes Viessmann 6228 . weet iemand of deze kunnen worden vervangen met wit of geel led ?

en wat is het mooiste ik heb nog met lampjes 6228 maar wil naar led veranderen
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (10.16 KiB) 527 keer bekeken

tijdperk 1900-1980,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0

fenix

Re: Viessmann 6228

Bericht door fenix »

Je hebt het bedacht, dus zou het zomaar moeten kunnen lukken ;)

Mijn gedachten gaan naar warm-wit smd ledjes. Een stuk of 2 of 3 in serie solderen (afhankelijk van de totale beschikbare lengte) bv en aan de beide uiteinden een draad. De draad die naar de verste led gaat met een massieve kern voor wat vormvastheid en de andere kan dun en flexibel zijn.

Dan de voorschakelweerstand ... dat zal experimenteren worden, daar kan ik zo 1,2,3 geen heel zinnige waarde voor meegeven. Het hangt af van de voedingspanning, de spanning die elke led afzonderlijk wegpakt en hoe fel je de ledjes wilt laten branden

In ieder geval is het priegelen in de kubieke mm en daar moet je ook zin in hebben ;)

Wellicht is er een fabrikant die dit al heeft uitgewerkt in een kant en klaar oplossing, maar daar heb ik geen zoektocht aan gewaagd.

groetjes, Fenna

CGdeBrabander

Bericht door CGdeBrabander »

Om uit te rekenen hoe groot de weerstandswaarde moet zijn in ohm is er een hele goede app te downloaden.
Electronics toolkit met heel veel mogelijkheden.

Met vr gr Ron

fenix

Bericht door fenix »

zo'n app heb ik ook wel en zou daar een theoretische waarde uit kunnen toveren. Dan komt er nog steeds om de hoek met welke weerstand waarde tune je de licht opbrengst van de ledjes naar een niveau dat past in de setting van de scenery. Met mijn 'chocolaterie' heb ik op zo'n manier voor verschillende ruimtes ook verschillende voorschakelweerstanden gekozen voor een passend lichtbeeld (met overal identieke ledjes)

groetjes, Fenna

Onderwerp starter
Mack

Bericht door Mack »

Fenna,Ron

dank je voor antwoord

mvg
Mack

tijdperk 1900-1980,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
Plaats reactie