faller segment draaischijf

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jan53
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2018 20:03

faller segment draaischijf

Bericht door jan53 »

hallo,

Ik heb een vraag wat betreft de segmentdraaischijf van Faller.
die heeft een draaihoek van 37.5 graden en drie standen.
is er een mogelijkheid om daar stappen van 7.5 graden van te maken en zo ja wat zou ik daar voor nodig hebben.
en digitaal te kunnen gebruiken in koploper
Gr Jan


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: faller segment draaischijf

Bericht door PaulRoman »

Hallo Jan,

Ik weet niet of je ook de Faller control module hebt. Zo niet dan heb ik wel een oplossing zoals ik die zelf zou maken. Voorwaarde is wel dat je DCC rijdt. Hoe je de instellingen met de Faller control module zou moeten veranderen zou ik niet weten.

Mijn oplossing:

1) Arduino Uno of Nano
2) DCC-interface (zelfbouw of bijv. van ArCoMoRa)
3) Servo, met eigen 5V stroomvoorziening.
4) Driewegwissel in Koploper definieren (met bijvoorbeeld adres 101 en 102)
5) Sketch schrijven voor Arduino die de vier combinaties voor adres 101 en 102 afvangt en op basis daarvan de brug van de schijf in positie 1, 2, of 3 positioneert. De combinatie (afbuigend, afbuigend) wordt niet gebruikt. In de sketch de posities en de snelheid van de servo definieren en verder afregelen.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: faller segment draaischijf

Bericht door PaulRoman »

Aanvulling op voorgaande:

Als je vijf stappen van 7.5 graden zou willen gebruiken dan lukt het in Koploper niet meer met een driewegwissel, maar heb je drie adressen nodig. Je zou dan in Koploper bijvoorbeeld drie dummy wissels kunnen definieren en op basis van de ontvangen combinaties in de Arduino de vijf standen kunnen aansturen.
Een andere mogelijkheid zou zijn om een draaischijf met Draai15 interface in Koploper te definieren en hiermee de vijf standen aansturen. Dit kan op zich wel, maar wordt weer iets ingewikkelder om in Koploper te definieren en in de Arduino op te vangen.

Paul


Schäßburg an der Kokel

Onderwerp starter
jan53
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2018 20:03

Re: faller segment draaischijf

Bericht door jan53 »

hallo Paul,

Ik ben zelf niet echt met arduino bekend , maar heb een kennis die daar wel wat mee kan .
mocht het in koploper te ingewikkeld worden dan zal het waarschijnlijk gewoon met manuele aansturing gaan gebeuren.
zal namelijk aan de segment schijf te denken omdat bij mijn draaischijf 1 van de vijf stroom voerende ringen gesneuveld is en de brug ook schade heeft opgelopen die niet netjes te verhelpen.

Gr jan


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: faller segment draaischijf

Bericht door PaulRoman »

Ha Jan,

Bij mijn eerdere (snelle) antwoorden over het gebruik van een driewegwissel of 3 wissels in koploper blijken er toch wat meer haken en ogen aan de implementatie te zitten dan ik in eerste instantie had gedacht. Het kan denk ik wel, maar geeft in koploper heel wat hoofdbrekens. Het eenvoudigst is gewoon een draaischijf met draai15-interface in koploper te definieren. En dan met de Arduino de draaischijfcommando's via DCC oppikken en de juiste draaiactie uitvoeren. Er is een handig documentje hoe je in koploper een draaischijf in het automatisch bedrijf opneemt.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: faller segment draaischijf

Bericht door PaulRoman »

Jan,

Zelf pak ik binnenkort de draad weer op van een gedeeltelijk zelfbouw draaischijf met stappenmotor. Over aansturing via Koploper en Arduino heb ik het nodige uitgezocht. Ik heb een min of meer werkende software versie (Arduino sketch), een met Loconet- en ook een met DCC communicatie. Mocht je daar vragen overhebben dan help ik je graag verder. Het voordeel van de Loconet-interface is dat je ook informatie van de draaischijf terug kunt sturen (bv draaischijf is in beweging), terwijl de DCC-interface eenrichting communicatie is.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie