verven

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

verven

Bericht door Jantje »

Hallo allemaal, Ik ben al een tijdje bezig met proberen een wagon een ander kleurtje te geven, maar wat ik ook probeer ik krijg de orginele kleur eigenlijk niet weg. Heeft er iemand wat tips met welke primer en verf het wel makkelijker zou kunnen gaan.

Alvast bedankt


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: verven

Bericht door Bjor »

Waarom haal je de bestaande kleur er niet eerst af?
Dat kan o.a. met onverdunde Dasty van de wibra.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

tv_man
Berichten: 1450
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: verven

Bericht door tv_man »

Wat voor verf gebruik je? (de meeste modelbouwverf werkt op zich prima) De originele verf eraf halen kán, maar ik heb ook prima resultaten gehad met een laagje grondverf (om de originele kleur te bedekken) en dan gewoon erop verven. En bepaalde kleuren (vooral geel) dekken heel slecht, dus vooral dan moet je eerst een laagje wit verven. Succes!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3632
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: verven

Bericht door maarten »

Heb je een foto van je origineel Jantje? Dan kunnen we je beter adviseren. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: verven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jantje schreef: 08 jul 2023 14:35 Hallo allemaal, Ik ben al een tijdje bezig met proberen een wagon een ander kleurtje te geven, maar wat ik ook probeer ik krijg de orginele kleur eigenlijk niet weg. Heeft er iemand wat tips met welke primer en verf het wel makkelijker zou kunnen gaan.

Alvast bedankt
Met de vraag zoals je hem nu verwoord kunnen we niks want je geeft totaal geen informatie, dus:

Met welke wagon ben je bezig?

Hoe moet hij er uit gaan zien?

Wat heb je tot nu toe gedaan?

Welke materialen heb je gebruikt?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: verven

Bericht door BartenThomas »

Onder slecht dekkende kleuren, zoals geel en rood, geen witte maar grijze primer gebruiken.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: verven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ook dat werkt niet altijd, geel en oranje kan je veel beter een roze( engels rood werkt voor oranje ook) grondverf geven. Standaard grijs is een koude tint die naar blauw toe hangt en daardoor de warmte en intensiteit uit de vrij transparante kleuren als geel en oranje wegzuigt.

Vince Venturella heeft met z'n Exploring Colors een goede serie over wat kleuren wel en niet kunnen en waarom.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: verven

Bericht door Jantje »

De wagon die ik als experiment gebruik is het overbekende bruin, die wil ik graag naar geel . De gebruikte primer is gesso en is wit van kleur fabrikant van Bleiswijk ( action), gebruik ik ook op canvasdoek en daar werkt het goed, de gele verf is acryl van de zelfde fabrikant. Ik vraag me overigens ook af of airbrush een beter resultaat zal geven. Maar ik experimenteer rustig verder met de genoemde oplossingen , maar als iemand nog meer info heeft hoor ik dat graag. En om een idee te geven waar ik mee bezig ben zie filmpje.
https://youtu.be/HFUD6p2OTJg


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: verven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Acryl verf van van bleiswijk en andere vergelijkbare verven zijn plakkaatverf en zijn wel geschikt om op doek mee te schilderen maar niet om modeltreinen of gebouwen mee te schilderen. Het probleem is dat die verven vrij weinig pigment bevatten en bij hernieuwd contact met vocht weer oplossen. Je kleur opbouwen met meerdere laagjes zoals eigenlijk altijd nodig( beter meerdere dunne laagjes als 1 dikke) is gaat daarmee dus niet.

Mijn advies koop modelbouw verf en gebruik iets van huidskleur of een roze kleur in die richting als grond kleur. Ik heb Revell verf gekregen en getest en die schilderd vrij aardig en die zit in een vierkant potje en niet in een druppelflesje.

Zoals bekend mag zijn gebruik ik normaal zelf muurverf( werkt met iets meer aandacht voor gronden en aflakken prima), maar dat is vooral efficiënt als je veel schilderd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: verven

Bericht door BartenThomas »

neudalhausenstadbahn schreef: 09 jul 2023 11:37 Ook dat werkt niet altijd, geel en oranje kan je veel beter een roze( engels rood werkt voor oranje ook) grondverf geven.
Aha, daarom zie ik jouw topics veel roze geschilderd.
Weer wat geleerd. :Thumb



BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: verven

Bericht door BartenThomas »

Die Bleiswijk verf is wel geschikt voor kleine dingetjes, ik heb een hele serie poppetjes ermee geschilderd.
Ook verdund voor veroudering is het bruikbaar.
Groter vlakken in meerdere lagen strak afwerken gaat idd niet


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: verven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Is die verf niet van je poppetjes af voor je ze op hun plek hebt kunnen lijmen?, want die verf heeft totaal geen hecht kracht op kunststof.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: verven

Bericht door BartenThomas »

Nee, totaal geen last van, zie de foto s van de speeltuin bv.
Dit is wel de Bleiswijkset met kleine tubetjes. In blister circelvorm met klein rond palet in het midden.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: verven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dat setje is heb ik zelf niet, ik heb alleen de grote tubetjes om strooimateriaal mee te kleuren. Ik denk dat ik dat setje eens ga kopen om te kijken wat er mee kan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 125
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: verven

Bericht door MiddenGroningen96 »

BartenThomas schreef: 09 jul 2023 21:11 Nee, totaal geen last van, zie de foto s van de speeltuin bv.
Dit is wel de Bleiswijkset met kleine tubetjes. In blister circelvorm met klein rond palet in het midden.
Dat is olieverf ;-)


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: verven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Aha, ja ik vond het al vreemd maar dat verklaard veel.

Edit: is het deze?, daar staat wel acrylverf op. Deze lijkt de zelfde tubetjes te bevatten en daar staat bij: "Waterverf voor kunstenaars,Olieverf voor kunstenaars" dus men weet zelf schijnbaar niet wat het is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2020
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: verven

Bericht door Bjor »

Jan,
In je filmpje zie je bij 3:26 waarom de verf die je gebruikt voor dit doel niet geschikt is. Het pigment in zulke goedkope verven is gering. Ook zie je dat de verf zich in de hoekjes ophoopt, maar uitstekende delen niet voldoende dekt. Je kunt daar nog wel meer lagen over aanbrengen, maar daardoor verdwijnen steeds meer fijne details onder de verf.

Je vraagt je af of verven met de airbrush een beter resultaat zal geven. Dat is alleen zo als je daarvoor geschikte verf gebruikt. Modelverf bevat een veel hoger gehalte aan pigment, waardoor het zonder verlies van details vaak bij één laag een prima dekking geeft met behoud van de fijne details.
O.m. hier vind je meerdere enamel- en acryl verven: https://www.airbrush-services-almere.nl ... -verf.html#
Daar kun je ook advies krijgen over gebruik van de airbrush bij het spuiten van modellen.

Zelf gebruik ik al jaren Vallejo acrylverf. Alijd eerst goed ontvetten, dan een laagje primer en dan de uiteindelijke kleur spuiten.
Met een (goede) penseel gaat het natuurlijk ook, maar daarmee is het moeilijk om net zo'n strak resultaat te krijgen als met een airbrush.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

BartenThomas
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: verven

Bericht door BartenThomas »

neudalhausenstadbahn schreef: 10 jul 2023 11:48
Edit: is het deze?, daar staat wel acrylverf op.
Deze is het denk ik. De verpakking klopt iig. Mijn tubetjes zijn wit, dus nu nieuwe verpakking denk ik. De meeste kleuren dekken prima, enkele niet.



Sky
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 feb 2023 00:44

Re: verven

Bericht door Sky »

Persoonlijk spuit ik altijd tamiya of mr hobby/color verf. Hecht, dekt en spuit echt geweldig. Het heet acrylic maar is in feite een solvent verf op alcohol basis.


Voor kwastwerk kan ik ammo/mig of vallejo aanbevelen. Airbrush is in mijn opinie beter, mits je er eentje hebt waarbij de combinatie verf, verdunning en airbrush goed matchen. Wbt Vallejo, de vallenjo air kun je officieel goed spuiten maar model color is specifiek voor de kwast bedoeld.


Stoom is mijn grote passie in modelspoor.

Phrüfling Bhf: viewtopic.php?t=17234
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2231
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: verven

Bericht door traiNiac »

Hallo Jantje,

Hoewel al veel advies gegeven is, hierbij nog mijn 50 cts.
Ik heb ook wel wat ervaring met verf, maar bij mij geven enamel verven (de kleine tinnen potjes van Humbrol, Revel, MoLak etc.) de beste resultaten op zowel polystyrol als witmetaal en messing, ook zonder primer. De bovengenoemde Tamiya en Mr. Color zijn ook heel goed te gebruiken, ook zonder airbrush.

De acrylverven gebruik ik ook wel, maar zeker niet voor fijn detailwerk of voor de kritische kleuren geel en rood.

Succes!



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: verven

Bericht door Jantje »

Allen bedankt voor de tips etc. het komt er op neer dat ik het met andere verf ga proberen, ik laat jullie wel weten hoe de resultatan zijn.


Plaats reactie