Meerdervoort

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Meerdervoort

Bericht door Sibbesuisje »

de oude bosrandbaan (viewtopic.php?t=15534) is gesloopt n.a.v. de verhuizing van Azie terug naar Nederland.
Het zal nog een klein jaartje duren voordat we naar onze uiteindelijke woning gaan (er moet nog e.e.a. aan gedaan worden voordat we erin kunnen), maar daar krijg ik sowieso een kamer waar eindelijk een permanente modelspoorbaan in past. En omdat we in onze tijdelijke woning best genoeg plaats hebben kan ik dus wel gaan beginnen aan de baan.
Hij word modulair zodat deze verhuist kan worden.

De afmeting word ongeveer 2,60 meter lang met een breedte van 80 cm / 90 cm. 1 module zal 0,90 x 1,85 worden, de andere is 80 x 75 cm

De uitgangspunten (of eigenlijk het wensen lijstje):
- ik hou van realistische trein bewegingen. Telkens dezelfde loks voorbij zien komen gaat mij snel vervelen. Een helix is in dit geval nodig om een keerlus te maken.
- Ik ben ook een beetje een verzamelaar en dus zijn er loks in de verzameling die geen Helix aankunnen maar die wel hun rondje moeten kunnen maken. Dus er moet een route zijn die op hetzelfde niveau is.
- De baan zal bij nederlands materiaal moeten passen
- Ik heb sinds kort een Guarniero DE2. Deze heeft ruime bochten nodig (38cm radius). De baan moet hier een traject voor hebben
- Ik wil graag een station, zodat de sound loks hun geluids functies kunnen toepassen
- Een rangeer mogelijkheid zou leuk zijn, zodat er wat extra 'speel mogelijkheden zijn'.

Voor het uiteindelijke ontwerp ben ik geinspireerd door een baan in N-Bahn magazin van oktober 2022, en dit gecombineerd met eerdere ideeen alsmede station Landgraaf. Op niveau 0 is een doorgaande lijn (enkelspoor) met een station (2 perrons). Op een hoger niveau is er een doodlopend spoor waar ook een vracht station zich bevind waar ik ontkoppelrails will gebruiken voor rangeren. Dit zal ongeveer 4-5cm hoger liggen maar het idee is om er 1 station van te maken.
Het doodlopend spoor is geschikt voor het DE materieel.
In zicht zit de eerste 50 cm, de achterste 40 cm komt achter de achtergrond.
Er zijn 2 ondergrondse schaduwstations (ieder met een eigen helix), eentje plan ik voor niveau -10cm (het kleinere schaduwstation met capaciteit voor 6 treinen), de andere op -20cm welke een stuk groter is, voor ongeveer 16 treinen (ieder spoor is lang genoeg voor 2 treinen omdat mijn meeste slepen (op 4 na) niet meer dan 1 meter zijn).
Vanwege ruimte beperkingen zijn de helixen niet erg ruim. dubbeslporig met 26 en 29 cm radius, omdat op het stuk met breedte 80 cm (de rechterkant van de baan) er ook nog 2 sporen om de keerlus heen moeten kunnen lopen. Deze helix afmetingen zal tot gevolg hebben dat er een aantal slepen waarschijnlijk niet via de helix kunnen, maar daarvoor zijn er ook nog 4 sporen als schaduwstation op niveau 0. Overigens hebben beide schaduwstation een keerlus probleem, dus ik zal voor het eerst een keerlus module moeten gaan toepassen.
Voor het doodlopende spoor waar het DE/DH materiaal pendelt, komt er een apart pendelstation, ook verhoogd. Hier pas ik hetzelfde ontwerp idee toe als mijn vorige baan maar er komt nu wel een ruimer schaduwstation (4 sporen).

Nu het sporenplan redelijk vast staat, is de volgende stap het ontwerpen van de constructie. Ben nog een beetje aan het twijfelen tussen geheel zelf bouwen, of gebruik te maken van een bedrijf dat lasercut modules maakt. Ik heb niet bepaald standaard maten, dus zelf bouwen lijkt logischer (en goedkoper), maar omdat het effectief een 4 laagse baan gaat worden die ook nog modulair is, zal het goed doorgedacht moeten worden.
Voor de helix ga ik wel kijken naar lasercut opties. De ruimte moet worden ge-optimaliseerd en de helix word al krap, dus kwaliteit van de bouw is belangrijk. Ik ben overigens van plan Peco 80 set-track bochten voor de helix te gebruiken. dat Peco materiaal is goed en er zijn 45 graden bochten dus redelijk lang voor set track, en met een relatief kleine radius zie ik flextrack voor de helix niet zitten. Meeste wissels zullen peco unifrogs worden (mooi en o zo betrouwbaar), alleen voor de uitrijwissels in de ondergrondse schaduwstations ga ik minitrix wissels gebruiken (heb er nog wat liggen en het geeft meer ruimte voor de sporen).

De komende paar weken ga ik de bouwplannen verder uitwerken zodat ik in de wintermaanden langzaam kan gaan beginnen met de daadwerkelijke aanleg. Zodra de bouw onderweg is zal ik hier af en toe een update plaatsen

Dan nog even over de naam: Meerdervoort. Dat verwijst naar de straat waar we als familie nu continue overheen reizen sinds we in Den Haag zijn neergestreken. Daarnaast heeft de baan meerdere stations in een, dus het verwijst ook een beetje daarna.

Als laatste: de plannen
Bijlagen
Modulaire baan Meerdervoort - bovenlagen.jpg
Modulaire baan Meerdervoort - bovenlagen.jpg (92.35 KiB) 1809 keer bekeken
Modulaire baan Meerdervoort - schaduwstation -10.jpg
Modulaire baan Meerdervoort - schaduwstation -10.jpg (92.41 KiB) 1809 keer bekeken
Modulaire baan Meerdervoort - schaduwstation -20.jpg
Modulaire baan Meerdervoort - schaduwstation -20.jpg (99.98 KiB) 1809 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

jw82
Berichten: 307
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Meerdervoort

Bericht door jw82 »

Hallo Sander, dat is al een uitgewerkt en uitgebreid plan! Gaan we volgen! Veel succes ermee!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Meerdervoort

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je Jan-Willem!
ja, de afgelopen maanden niets kunnen bouwen, dus genoeg tijd gehad voor uitgebreid plannen :) kijk er naar uit weer aan de slag te gaan!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1539
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Meerdervoort

Bericht door Hans »

Hallo Sander,

Ik had al gereageerd op het andere forum.
Maar ook hier: veel succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7448
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Meerdervoort

Bericht door Krab »

Je bent heel wat van plan zie ik ,met veel schaduwstations die heb je nooit genoegd zoals ik altijd zeg .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1096
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Meerdervoort

Bericht door bpieters »

Op zich een ingenieus ontwerp maar toch wil ik een opmerking plaatsen.
Eerlijk gezegd vind ik dat er wel een heel groot percentage ( ik schat meer dan 98%) onzichtbaar is en maar een paar meter wel in het zicht.
Voor lange treinen is die 1,6 meter zichtbaarheid aan de voorkant wel erg weinig.
Iedereen zijn meug natuurlijk maar het lijkt me dat je een trein iets langer dan een paar seconden wilt zien rijden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Meerdervoort

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt @Krab !

Bert, ik snap je observatie heel goed. Ik stel me die vraag ook continue 😅 Er word nog wel iets geschoven om iets meer in zicht te hebben (voornamelijk aan de linker kant laat ik de bocht in het zicht. Het is een beetje een afweging. Zelf vind ik beursbanen altijd schitterend, dat je echt een beetje je waant in een andere wereld. Dat wil ik met mijn baan ook proberen te bereiken (ik ben niet zo’n goede modelbouw er maar we gaan wel zien hoever we komen), en dan met veel afwisseling van loks. Ik had genoeg ideeën om meer rij lengte in zicht te doen, maar daar ontbreekt de ruimte voor. Dat er veel ondergronds licht, heeft vooral te maken met mijn ambitie om iets meer te doen dan alleen het rondje om de kerk en dus proberen keerlussen in te bouwen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1096
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Meerdervoort

Bericht door bpieters »

Voor het concept wat je voor ogen hebt is dit verder een prima ontwerp.
Het is inderdaad altijd een kwestie van hoe krijg je het concept verwezenlijkt op de ter beschikking staande ruimte.
Een baanplan volgens een goed concept leidt meestal tot een mooi resultaat.
Met de aangegeven aanpassingen zal het zeker een mooie baan worden.
Succes en ik blijf het volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 658
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Meerdervoort

Bericht door Sibbesuisje »

De bouw is nog wat uitgesteld. Druk druk druk met andere dingen. Hoop in Januari alsnog te kunnen starten. Maar om wel wat te kunnen rijden ligt er wel een test ovaaltje.
Wel is er een belangrijke aanpassing van het baanplan geweest. Zat al een tijdje te denken dat het wel leuk zou zijn om een draaischijf te hebben. Tegelijkertijd was ik nog niet helemaal blij met het kopstation. Nu kon ik op MP voor een leuk prijsje een minitrix draaischijf kopen. Deze is iets kleiner dan de fleischmann versie. En dus zal ik de trein omloop op het kopstation via draaischijf doen ipv wissels. Mischien iets minder realistisch maar het geeft meer opties (ik kan nu een extra spoor toevoegen voor lok onderhoud / tanken) en meer lengte in het kopstation. Het omlopen zal ik dan wel handmatig bestuurd worden.
Bijlagen
Meerdervoort met draaischijf op kopstation.jpg
Meerdervoort met draaischijf op kopstation.jpg (107.39 KiB) 235 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie