ACTS-VAM wagons

in2n
Plaats reactie

Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

ACTS-VAM wagons

Bericht door caspervt »

Hallo allemaal,

Er is weer iets nieuws te melden. Wat begon als klein projectje tussendoor werd uiteindelijk toch een redelijk klus. Op basis van LS models glaswagons heb ik een impressie van de ACTS VAM containerwagons gemaakt. Het belangrijkste is dat de lengte van de LS wagons precies correct is. Op veel details klopt de wagon niet voor het ACTS model, maar de totale impressie is wat mij betreft toch aardig gelukt.

Afbeelding


De ontwikkeling begon met het 3D tekenen van de containers en de draagconstructie waarop deze rusten. In werkelijkheid kunnen deze draaien. Het H0 model van Modeltreinexpress kan dat ook. Voor N spoor heb ik besloten dat dit niet haalbaar is en worden de containers vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

De donorwagen wordt dichtgemaakt met behulp van styreen strips (1x2 mm) en styreenplaat 0,5 mm. Precies opmeten en uitsnijden, moeilijker is het niet... Van de twee gewichtjes die in de glaswagon zitten (onder het zijltje, als je de wagon demonteert kom je ze vanzelf tegen) heb ik er maar 1 terug geplaatst onder de vloer vanwege gebrek aan ruimte. De 3D prints zijn gelukkig een stukje zwaarder waardoor het totale gewicht uiteindelijk gelijk blijft. Het gewichtje en de styreen plaatjes heb ik verlijmd met tweecomponentenlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Er komt op de donorwagen nog een balk te liggen die op de ACTS wagon ook zichtbaar is. Voor het verlijmen van de containers heb ik kleine nokjes geprint die met een lasergesneden malletje precies op de juiste plaats gelijmd kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Als dat gereed is kun je alles reinigen en spuiten. Omdat ik de kortkoppeling van de donorwagens niet gedemonteerd kreeg (zit verlijmd) en ik roest op het veertje wilde vermijden heb ik de wagens in isopropanol alcohol gedompeld. DOE DAT NIET!!! Ik was gelukkig vrij snel met reinigen en heb alles snel met de airbrush droog geblazen. Maar deze reinigingsalcohol weer goed raad met het plastic van de bak...

De precieze kleuren van ACTS heb ik online niet kunnen vinden. Met wat hulp van Paul (Paul3D hier op het forum) tot de conclusie gekomen dat RAL 5022 het blauw goed benaderd en RAL6001 het groen. Beide zijn in het assortiment van Revell te vinden, ik heb de aqua color gekozen (36364 en 36154). Het groen van RAL6001 was naar mijn smaak nog iets te donker, dus ik heb nog ongeveer 40% geel bijgemengd. Op de foto's lijken de bakken heel licht groen, dat valt in de praktijk wel mee. Foto;s van het grootbedrijf laten zien dat deze containers iets lichter van kleur waren dan het overige VAM materieel. Voor het geel van het frame heb ik een heldere geel van Vallejo gepakt.

Dan volgt het eindeloze 'klusje' van het aanbrengen van decals. De witte VAM letters waren net te doorschijnend waardoor ik twee decals over elkaar gebruikt heb. Samen met nummers op de containers en waarschuwingsvlakken gaan er toch 11 decals op een container. Een paar avondjes plakken en niet te lang achter elkaar...

Na mat aflakken kjunnen de bakken gemonteerd worden. Secondenlijm gel gebruikt om nog voldoende tijd te hebben om de bakken precies recht te plaatsen. De doosjes van LS models zijn goed bruikbaar na wat bijsnijden van de foam insert.

Afbeelding

Dat was het weer voor nu. Voor wie interesse heeft, stuur maar een PB. Ik heb nog een adres gevonden waar de donorwagens voor 50 per twee te koop zijn. 3D prints en decals moet ik nog even bekijken (afhankelijk van hoe lang de printer er over doet) maar komt per twee wagons ook rond het bedrag van de donorwagens uit.

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door RieX »

Zo dan Casper, gaaf project hoor. Die zijn echt heel mooi geworden.


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door Ad_M »

Ik kan niets anders dan hier in herhaling vallen
Heel gaaf, is heel mooi geworden zo!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door Hoontje »

Hé je bent me net voor ;) Heb hier serieus ook zo n project lopen.

Het ziet er gaaf uit hoor! Ik ga volgen.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door caspervt »

Dank voor de complimenten allemaal! Hoontje, ik ga contact met je opnemen. Zonde om dingen twee keer te ontwikkelen.

Gr, Casper


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door OBBinN »

Strak en erg gaaf!! Dit soort bakken (open top echter) worden in o.a. Oostenrijk gebruikt voor gehakseld hout (houtsnippers) te vervoeren. Zal gaaf zijn als je die variant weer te ontwikkelen! Alleen de vraag ligt vele male lager dan deze VAM bakken..

Veel info is er nog niet over te vinden, ze zijn pas in gebruik genomen..

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door Hoontje »

Hi all,

Vandaag met Casper contact gehad over de projecten en gekeken waar we eventueel in overlap zitten. Ik juich zijn projecten altijd toe :D In overleg met hem het volgende bericht:

Voor hoontje.nl zijn de VAM wagons ook in ontwikkeling, wel ook met andere containers. Bijvoorbeeld de aan de bovenzijde geopende bakken van andere afvalvervoerders.
Dit project vordert echter langzaam. voor nu zijn alleen de containers, het plateau (draaibaar) en de bijpassende decals ontwikkeld. Deze laatste voor zowel de wagon als voor de containers. De wagon zelf moet nog verder doorontwikkeld worden. Een productie / release datum heb ik nog niet.
Zodra er wat over te melden is, krijgt dit alles een eigen draadje.

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door caspervt »

Ha allemaal,

Vandaag inderdaad even overlegd via de mail en het is jammer dat we dit niet wisten van elkaar. Het blijft zonde als modellen dubbel ontwikkeld worden. Wat ik van Alwin begrijp is dat hij aan een complete en correcte wagon werkt. Ik stel dus voor dat ik mijn project klein houd en we de ontwikkelingen van Alwin afwachten. De paar medehobbyisten die nu bij mij besteld hebben zal ik contacten met de vraag of ze hun bestelling door willen zetten.

Wouter: ik kende die Oostenrijkse wagons niet, mooie wagens! Voor mij persoonlijk zou dit niet direct een interessant project zijn omdat ik me echt beperk tot datgene wat in NL gereden heeft en ook nog eens tot ongeveer het jaar 2000. Daar valt dit op twee punten buiten. Verder zouden het hele uitdagende wagons zijn om goed na te maken. De draaistellen zo compleet weggewerkt onder de bak wordt erg moeilijk om mooi na te bouwen!

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door OBBinN »

caspervt schreef: 13 mar 2024 20:57 Wouter: ik kende die Oostenrijkse wagons niet, mooie wagens! Voor mij persoonlijk zou dit niet direct een interessant project zijn omdat ik me echt beperk tot datgene wat in NL gereden heeft en ook nog eens tot ongeveer het jaar 2000. Daar valt dit op twee punten buiten. Verder zouden het hele uitdagende wagons zijn om goed na te maken. De draaistellen zo compleet weggewerkt onder de bak wordt erg moeilijk om mooi na te bouwen!
Begrijpelijk! Denk dat er maar weinig mensen zijn met interesse ook.. Ook denk ik dat die draaistellen lastig worden op menig baan, R1/R2 is al niet haalbaar denk ik, R3 zal ook nog krap zijn met de draai! Overigens die wagons van Rail Release rijden ook in NL. Toevallig vandaag in de Europoort zien passeren..

Succes met de VAM wagens!! :Thumb


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door Robert_N-Nm »

Volgens mij zijn deze wagens aangekondigd door Hobbytrain, type Sggnss'80 wagens. Kan zijn dat het een iets nieuwere variant is natuurlijk, maar het zijn de extra lange container wagens waar twee maal 45 voet containers op kunnen.

Maar wel een leuk idee zo, dat recyclen of upcyclen van de glaswagens. Past in het thema.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door OBBinN »

Robert_N-Nm schreef: 15 mar 2024 09:31 Volgens mij zijn deze wagens aangekondigd door Hobbytrain, type Sggnss'80 wagens.
Heb even gekeken, zijn inderdaad aangekondigd door Hobbytrain, 23101, 23102 en 24103, zijn echter niet van Rail Release.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

sjoef
Berichten: 946
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door sjoef »

caspervt schreef: 10 mar 2024 16:23 Hallo allemaal,

Er is weer iets nieuws te melden. Wat begon als klein projectje tussendoor werd uiteindelijk toch een redelijk klus. Op basis van LS models glaswagons heb ik een impressie van de ACTS VAM containerwagons gemaakt. Het belangrijkste is dat de lengte van de LS wagons precies correct is. Op veel details klopt de wagon niet voor het ACTS model, maar de totale impressie is wat mij betreft toch aardig gelukt.

Afbeelding


De ontwikkeling begon met het 3D tekenen van de containers en de draagconstructie waarop deze rusten. In werkelijkheid kunnen deze draaien. Het H0 model van Modeltreinexpress kan dat ook. Voor N spoor heb ik besloten dat dit niet haalbaar is en worden de containers vastgelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

De donorwagen wordt dichtgemaakt met behulp van styreen strips (1x2 mm) en styreenplaat 0,5 mm. Precies opmeten en uitsnijden, moeilijker is het niet... Van de twee gewichtjes die in de glaswagon zitten (onder het zijltje, als je de wagon demonteert kom je ze vanzelf tegen) heb ik er maar 1 terug geplaatst onder de vloer vanwege gebrek aan ruimte. De 3D prints zijn gelukkig een stukje zwaarder waardoor het totale gewicht uiteindelijk gelijk blijft. Het gewichtje en de styreen plaatjes heb ik verlijmd met tweecomponentenlijm.

Afbeelding

Afbeelding

Er komt op de donorwagen nog een balk te liggen die op de ACTS wagon ook zichtbaar is. Voor het verlijmen van de containers heb ik kleine nokjes geprint die met een lasergesneden malletje precies op de juiste plaats gelijmd kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Als dat gereed is kun je alles reinigen en spuiten. Omdat ik de kortkoppeling van de donorwagens niet gedemonteerd kreeg (zit verlijmd) en ik roest op het veertje wilde vermijden heb ik de wagens in isopropanol alcohol gedompeld. DOE DAT NIET!!! Ik was gelukkig vrij snel met reinigen en heb alles snel met de airbrush droog geblazen. Maar deze reinigingsalcohol weer goed raad met het plastic van de bak...

De precieze kleuren van ACTS heb ik online niet kunnen vinden. Met wat hulp van Paul (Paul3D hier op het forum) tot de conclusie gekomen dat RAL 5022 het blauw goed benaderd en RAL6001 het groen. Beide zijn in het assortiment van Revell te vinden, ik heb de aqua color gekozen (36364 en 36154). Het groen van RAL6001 was naar mijn smaak nog iets te donker, dus ik heb nog ongeveer 40% geel bijgemengd. Op de foto's lijken de bakken heel licht groen, dat valt in de praktijk wel mee. Foto;s van het grootbedrijf laten zien dat deze containers iets lichter van kleur waren dan het overige VAM materieel. Voor het geel van het frame heb ik een heldere geel van Vallejo gepakt.

Dan volgt het eindeloze 'klusje' van het aanbrengen van decals. De witte VAM letters waren net te doorschijnend waardoor ik twee decals over elkaar gebruikt heb. Samen met nummers op de containers en waarschuwingsvlakken gaan er toch 11 decals op een container. Een paar avondjes plakken en niet te lang achter elkaar...

Na mat aflakken kjunnen de bakken gemonteerd worden. Secondenlijm gel gebruikt om nog voldoende tijd te hebben om de bakken precies recht te plaatsen. De doosjes van LS models zijn goed bruikbaar na wat bijsnijden van de foam insert.

Afbeelding

Dat was het weer voor nu. Voor wie interesse heeft, stuur maar een PB. Ik heb nog een adres gevonden waar de donorwagens voor 50 per twee te koop zijn. 3D prints en decals moet ik nog even bekijken (afhankelijk van hoe lang de printer er over doet) maar komt per twee wagons ook rond het bedrag van de donorwagens uit.

Met groet,
Casper

Casper, ik ben samen mer Rene de sets aan het maken. Ik heb een vraagje over de decals op de containers. Je hebt het over 11 stuks. Heb je wat voorbeelden van die decals? (Welke waar komen)
Laatst gewijzigd door sjoef op 24 mar 2024 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door caspervt »

Goedemorgen Jos,

Ik had van René een ander mailadres gekregen wat niet werkte, dus ik zal zo nog even een mailtje sturen. Ik zou verder je mailadres even van het forum halen, dat schijnt nogal wat spam op te leveren.

Groet, Casper



sjoef
Berichten: 946
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: ACTS-VAM wagons

Bericht door sjoef »

Oeps, ik dacht dat ik een prive bericht had verzonden. Dank voor het waarschuwen.


Plaats reactie