Diorama Westernkotten Entenpfad

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Al 1,5 week ben ik bezig met wat ik nu weer wil en/of ga bouwen. Diverse dingen kwamen voorbij, vooral iets met een brug of viaduct en klein stedelijke thema's kwamen voorbij. Andere vraag is word het iets voor mij zelf of iets wat na de bouw naar iemand anders gaat.

Wat ik voor mij zelf zou willen bouwen krijg ik nu niet helemaal rond dus ging daar een streep door. Door de vele tremor in mijn handen de laatste 2 weken wil ik verder ook even geen materieel hoeven te bouwen. Er ligt genoeg spul op voorraad dus ben ik gaan kijken om iets te bouwen waarvoor ik materieel uit de voorraad kan gebruiken. Een andere keuze was pak ik een bestaande situatie, een half fictieve situatie of een geheel fictieve situatie. Het beste gevoel krijg ik nu bij het laatste dus heb ik daarvoor gekozen.

Ik gebruik een uitgebouwd wijnkistje voor dit diorama en de beperkte diepte beperkt het thema tot enkelspoor. Verder besloot ik een WAE yl rijtuig met karlruhe kop te gebruiken omdat daarvan naast de bak op voorraad nog 3 basis bakken liggen waarvan ik weer nieuwe kan maken. Al deze keuzes maakte dat ik uitkwam op een punt aan de fictieve spoorlijn Erwitte-Westernkotten-Oestereiden. Nu had ik een punt met water gekozen wat me mooi leek om te bouwen. Maar...doordat ik niet scherp was had ik een gemist dat dat punt dubbelspoor was. Gelukkig was er nog een vergelijkbaar punt wat door het water wat te draaien ook bruikbaar was en wel enkelspoor was.

Zo ging ik van het midden van Westernkotten naar het zuiden, het diorama schuift daarmee 2km op. Het diorama moest natuurlijk ook een naam krijgen. Samen met Bjorn heb ik de straatnamen map op m'n pc door gekeken en sprong Entenpoth en er uit maar dat was het net niet. Wat verder op kwam ik Rehpfad tegen en door die te combineren ontstond vrijwel direct Entenpfad en daarmee de naam voor het diorama. Tenslotte komt er ligt er geen doorgaande straat op het diorama te liggen dus is het handig geen naam te moeten gebruiken die naar een straat verwijst. Ruimte voor een wandelpad is er nog net wel dus daar past dit prima bij.

Daarna was het tijd om het diorama op de sporenplannen en plattegrond in te tekenen. De spoorlijn word zowel door een U-bahn als RegionalBahn gebruikt en zit daarmee ook in 2 sporenplannen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd was ik al met de onderbouw voor het diorama bezig. Het plamuren en in de primer zetten koste vrij veel droogtijd en daarna was het nog lang zoeken naar wat ik nu voor een brug en evt. spoordijk ging doen. Na veel zoeken kwam ik als nog bij rondslingerende meuk uit en werd het een stalen brug op betonnen peilers. Dit is inmiddels zover afgebouwd en zwart gespoten, nu moet de rest kleur krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had een ontwerp gemaakt maar dat past niet helemaal dus dat word wat aangepast. Het eerste werkpunt word nu de aankleding van de hellingen rond het water en het water zelf omdat ik dat in m'n hoofd op een rijtje heb en snel kan uitvoeren. Daarna kijken ik wel weer verder wat ik met de rest doe. Ik heb in ieder geval afgelopen zaterdag inspiratie genoeg gehad in het ruhrgebied.
Afbeelding

Afbeelding

Nu met die hele lap tekst hierboven zie je gelijk waarom het zo lang duurde voor ik het allemaal genoeg bij elkaar krijg om deze post te typen. Dat doe ik dan nog steeds eerst vooraf op de pc want dit blijkt al ruim een uur werk.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 17 mei 2024 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door leon1965 »

weer een leuk project om te volgen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De rivierbedding heb ik zover aangekleed t/m een wandelpad links en rechts dat moet nu eerst drogen.
Afbeelding

De brug heeft nu 2 zware washes gehad om de basis voor het roest te leggen na het drogen kijk ik weer hoe ik daar mee verder want ik ben er nog niet over uit hoe het er precies uit moet zien.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door Krab »

Dit is ook een project met een mooie brug erdoorheen Michiel ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De begroeiing was wat te donker en glimmend geworden dus dat heb ik met verdunde groene verf aangepast. De brug is roestig geel geworden dat is weer eens wat anders.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door leon1965 »

mooi !!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik begin een beetje op gang te komen met het diorama, vandaag een blok garages gemaakt en met een woonblok begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het volgende gebouw is bijna af maar de ramen hebben nog wat na werk nodig.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het 2e gebouw staat op z'n plek en het 3e gebouw is eigenlijk ook af. Daarvan heb ik de muren met 1 wash geprobeerd te schilderen, dat leverde niet het gewenste resultaat op. Om 2 redenen, a; de wash droogde niet egaal genoeg op, b; verf van de stenen trok ook in de scheuren waardoor die over geschilderd moesten worden. De 2e noodzakelijke wat zware stof grijze wash maakte het geheel te vuil en donker. Net heb ik alle intacte stukken pleisterwerk een grijs/beige wash lichter en minder vervuild gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 249
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door leon1965 »

Ziet er echt heel mooir uit


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2266
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door traiNiac »

Het wordt leuk Michiel, ik ga je weer volgen


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7460
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door Krab »

Mooi die verweerde muren :Thumb


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Bedankt voor alle reacties :Thumb

Gister avond ben ik met de volgende gebouw begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5139
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Westernkotten Entenpfad

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ook dit gebouw staat nu op het diorama en nu begint het er leuk uit te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu aan de overkant verder met gebouwen en aan deze kant open ruimtes opvullen met groen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie