Nieuws van Piko

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoors
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Nieuws van Piko

Bericht door Spoors »

Hij had hier nog niet gestaan, maar is zeker de moeite waard, de BB 66000 van Piko. De lok is in samenwerking met het Franse SAI uitgebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Corail rijtuigen zien er erg mooi uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuws gevonden op le-forum-du-n.forumotions.com


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2361
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Nieuws van Piko

Bericht door H@Ns »

Sinds wanneer maakt Piko weer N-Spoor materieel?
Dacht dat ze daarmee gestopt waren. :?:

groetjes

Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Piko produceert deze modellen voor de franse firma SAI (samenwerkingsverband) sinds de messe van dit jaar (toen zijn ze aangekondigd. Persoonlijk hoop ik dat ze bij Piko doorzetten en komen met een mooie reeks nieuwe N spoor modellen want dit ziet er gelikt uit.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

Verrek, heb ik die gemist in Keulen? Ziet er wel bijzonder netjes uit, moet ik zeggen... en ik moet Le forum du N weer beter in de gaten houden, blijkt :mrgreen:

Edit: Nee dus, ze waren te zien in Orléans. Toch de foute beurs gekozen :lol: .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Robert_N-Nm »

Maar eh Wesley je weet toch wel dat Hobbytrain een tweetal SNCF (ex DRG V20) dieseltjes heeft aangekondigd. Je krijgt het nog druk op je modelbaantje dus.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

Ja, die vind ik an sich niet zo spannend...da's meer in Elzas-Lotharingen te vinden. Niettemin is er genoeg: 66000, Class 66 ECR, Corails, X 4200, BB 8100, TGV Duplex, Talgo, BB 22200, en ik heb pas de helft van mn Mistralletjes en k moet nog steeds een TEE RAe aanschaffen...


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Sven »

Zou er op basis van die BB66000 een NS 2801 te fabriekselen zijn?


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

Wellicht, hebben ze destijd in 't echie ook gedaan, als ik mij niet zeer bedrieg.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoors
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Spoors »

Sven schreef:Zou er op basis van die BB66000 een NS 2801 te fabriekselen zijn?
Dat zou zeker een mooi plan zijn :D

Vraag me ook af of een Nederlandse importeur of N-spoor handelaar ook iets dergelijks met bijvoorbeeld een NS 2200/2300 of NS 2400 op zou kunnen pakken, zoals SAI met Piko gedaan heeft voor deze lok?

Groet,

Jeroen
Bijlagen
2801.JPG
2801.JPG (31.75 KiB) 6118 keer bekeken


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

Dat ligt iets anders... SAI is van huis uit ook een fabrikant, die maken autootjes en huizen enzo geloof ik. Weliswaar alles h0, maar toch. SAI is op een gegeven moment een partnerschap aangegaan met Piko om de Franse modellen te gaan produceren, en dat doen ze met verve (wel eens de stortvloed aan Franse Pikomodellen in h0 gezien van de laatste jaren? Om beng van te worden... :mrgreen: ). Voor een importeur en/of handelaar ligt zoiets vermoedelijk anders.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Robert_N-Nm »

Het schijnt overigens dat de eerste modellen uitgeleverd worden, zei het in een andere samenstelling. De meeste sets zijn nu tweedelig en kosten ergens tussen de 70 en 75 eur.

PIKO 94300 Corail VTU --- 1x A10tu 1x B11tu Logo nouille (ca. 72 EUR)
PIKO 94305 Corail VTU --- 1x B5 rtux 1x B11tu Logo nouille
PIKO 94301 Corail VTU Corail+ --- 1x A10tu 1x B11tu Logo carmillon (ca. 72 EUR)
PIKO 94306 Corail VTU Corail+ --- 1x B5 rtux 1x B11tu Logo carmillon
PIKO 94302 Corail VTU Corail Aqualys --- 1x A9tu 1x B10 1/2tu Logo carmillon Aqualys
PIKO 94303 Corail VTU Corail Aqualys --- 1x A4B5tu 1x B10 1/2tu Logo carmillon Aqualys
PIKO 94304 Corail VTU Corail Aqualys --- 1x B10 1/2tu 1x B7 rtux Logo carmillon Aqualys

Geen volledig lijstje volgens mij maar ach. Het geeft in ieder geval aan wat ik bedoel.

Robert

p.s. Doe mij maar een setje Cisalpin TEE rijtuigen van LS die zijn veel leuker :mrgreen: maar ja ik ben dan ook een Zwitserlandfan en geen frankofiel.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

De 94306 is een héél vreemde set...de barrijtuigen waren al lang buiten dienst toen het Carmillonlogo gepresenteerd werd.

Verder heb ik in Villebon sur Yvette meteen maar 3 setjes (van de bovenste variant) aangeschaft, und das sieht gut aus!

Je hoeft geen francofiel te zijn om die dingen in de Franse buurlanden in te zetten natuurlijk...ze komen nog immer in Basel en Genève (wat CH betreft) en in het recente verleden nog veel meer. Ook in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en zelfs Spanje en Portugal kwamen die units. En misschien nog wel verder naar het Oostblok en/of Scandinavië ook, maar dat weet ik zo niet uit het hoofd.


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Robert_N-Nm »

De (diesel) loks schijnen nu ook uitgeleverd te zijn/worden, alleen de koningsblauwe en blauw-witte varianten van tijdperk III en IV. De rest zal later wel komen maar daar heb ik verder niets over gelezen.

Waar ik wel benieuwd naar ben zijn de rijeigenschappen e.d. van deze piko's. Ik bedoel, de laatste N modellen van Piko stamde volgens mij van voor de duitse eenwording. Als iemand er meer van weet ... de foto's zien er iig wel goed uit dus als de verdere eigenschappen goed zijn mogen ze door gaan ;)

1zu160

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Robert_N-Nm »

Opnieuw nieuwe N spoor artikelen van Piko. Allereerst de kleurvariantjes van dit jaar.

Personenwagens
94311 2 stuks SNCF Corail+ VTU's (A10tu en B11tu = 1e resp. 2e klasse) met Corail-intercity en SNCF-Carmillion logo, Tp. V, Lt. IV-2009
94312 2 stuks SNCF Corail+ VTU's (2x B11tu) met Corail-intercity en SNCF Carmillon logo, Tp. V, Lt. IV-2009
94307 2 stuks SNCF "TER Rhone-Alps" Corail VTU's (A5B5tu en B10tu = 1/2e klasse resp. 2e klasse) met SNCF Carmillon, TER en Rhone-Alps logo, Tp. V, Lt. II-2009
94308 2 stuks SNCF "TER Rhone-Alps" Corail VTU's (2x B10tu ) met SNCF Carmillon en Rhone-Alps logo, Tp. V, Lt. II-2009
94315 2 stuks SNCF "TER Rhone-Alps" Corail VTU's (A10tu en B10tu = 1e klasse resp. 2e klasse) met SNCF Carmillon en TER-logo, Tp. V, Lt. III-2009

Als nieuwe constructie volgt ook gelijk de Sybic-lok van de SNCF in een drietal varianten. De lok heeft volgens de folder verlichting en een digital-stekker. Ze worden ook digitaal geleverd ("artikelnummer"-D).

94130 Sybic BB 26076 "Oranje-Grijze"-kleurstelling, SNCF-nouille logo, EMT Lens, Tp. V, Lt. III-2009
94131 Sybic BB 26040 "Oranje-Grijze"-kleurstelling, SNCF-Casquette logo, EMT Villeneuve, Tp. V, Lt. III-2009
94132 Sybic BB 26022 "Oranje-Grijze"-kleurstelling, SNCF-Carmillon logo, EMT Villeneuve, Tp. V, Lt. III-2009
94133 Sybic BB 26048 "Multiservice"-kleurstelling, SNCF-Carmillon logo, EMT Villeneuve, Tp. V, Lt. IV-2009
94134 Sybic BB 26096 "SNCF Fret"-kleurstelling, SNCF Carmillon logo, EMT Lens, Tp. V, Lt. IV-2009
94135 Sybic BB 26164 "En Voyage"-kleurstelling, SNCF Carmillon logo, EMT Dyon-Perrigny, Tp. V, Lt. IV-2009

Bron: http://le-forum-du-n.forumotions.com/no ... -t3170.htm

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoors
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Spoors »

Hoi,
Heb de twee dieseltjes binnen van Piko ... en ze rijden perfect!

Groet,

Jeroen


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2094
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi,

Alvast bedankt, ik had echt geen idee wat te verwachten van piko. De prijzen zijn namelijk erg fatsoenlijk, de detailering ook maar motorisch kan je er dan zo weinig van zeggen.

Niet dat ik direct aan het franse materieel ga, dat is me wat te gortig. Maar het geeft in ieder geval hoop voor de toekomst voor wat betreft N-spoor van piko. Nu nog wat voor meer "europees gebruik" (Een dikke vette Prima-1 of een GTW-tje) in spoor N en dan hebben ze zeker een schare nieuwe N-spoor klanten, ook buiten frankrijk.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Rick
Berichten: 1636
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Rick »

Men wil geen GTW maar een Buffel, of nog liever een DE1/2.


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

Ik wil toch nog maar even in herinnering brengen dat alle Franse N-spul van Piko wordt 'aangejaagd' door de samenwerking met de (Franse) fabrikant SAI. Dat is de reden dat - overigens ook in H0 - de hoeveelheid Frans nieuws bij Piko groot is, maar dat zegt m.i. niets over eventuele verdere ambities van Piko op N-spoorgebied. Het kan heel goed zijn dat die wel degelijk aanwezig zijn, maar dat kan net zo goed niet het geval zijn.

En @Rick: dat ligt eraan hoe je 'men' definieert denk ik, ik gok dat er niet al te veel Duitse en Zwitserse N-vrienden zijn die een Buffel of Blauwe Engel willen :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding

Rick
Berichten: 1636
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Rick »

Koninklijk meervoud. ;)


Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Wesley »

Ah, dat hadden wij niet begrepen :mrgreen: :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Spoors
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:51
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuws van Piko

Bericht door Spoors »

Inderdaad, de aanjager voor dit geheel is SAI. Zij plaatsen de bestelling bij Piko en geven een afname garantie met een minimum van 10.000 stuks. Die aantallen zijn in Nederland niet mogelijk ... Scaletrading haalt dit net met de Hondekop in H0.
Ze durven dit begrijpelijkerwijs dan ook niet aan met een puur Nederlands model in schaal N. Het enige waar je inderdaad op kan hopen is een Nederlands model dat ook in meerdere landen rijdt (denk bijvoorbeeld aan de NS 1300 van Startrain).

Daarbij is een GTW een optie, maar zeker geen DE 1/2 of Buffel.

Groet,

Jeroen


Plaats reactie