NEM 651 decoder inbouwen in Minitrix 12862

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
LaurensdeWolf

NEM 651 decoder inbouwen in Minitrix 12862

Bericht door LaurensdeWolf »

Beste lezers,

Ik heb net een voorstel rondje gedaan als nieuw forum lid.

Hierbij wil ik jullie deelgenoot maken van mijn eerste Loc ombouwproject van Analoog naar Digitaal DCC :)
Het betreft een Minitrix 12862 Digitaal voorbereid met een NEM651 stekker op de print.
De loc loopt Analoog perfect dus wat mij betreft kan deze naar een NEM651 decoder van Uhlenbrock
Het is de bedoeling dat ik deze zelf ga insteken, echter ik zit nog met een aantal vragen.
Handleidingen van de decoder worden op dit moment gelezen :)

Kan deze decoder zomaar ingestoken worden zonder aanpassing aan de bedrading van de Loc? Ik ging er vanuit dat aansluitingen van Selectrix overeen komen met DCC!
Moet de spoel op de print worden verwijderd, en voorzien worden van een draadbrug?
Ik zal ook een foto plaatsen hier om mijn vragen toe te lichten.

Bedankt voor een antwoord op mijn vragen.
Laurens
Afbeelding

FidOo

Re: NEM 651 decoder inbouwen in Minitrix 12862

Bericht door FidOo »

Laurens, gewoon er in steken en gaan. doet de lok vreemd qua verlcihting en wil deze niet rijden zit de decoder misschien verkeerd om.

Altijd even testen op je programmeerspoor en probeer hem uit te lezen. Als dat goed gaat, dan pas op je gewone baan zetten.

Selectrix (heeft hier even niks mee van doen naar mijn idee) heeft inderdaad dezelfde pin-aansluitingen!

PS de stekkers van minitrix op je print staan er om bekend dat deze niet heel betrouwbaar zijn. Ik soldeer meestal de decoder vast ipv van dat zwarte blokje te vertrouwen. Tevens zie ik dat de pinnen van je uhkenbrock decoder vrij kort zijn. kan dus zijn dat deze niet goed contact maakt.
Ik gebruik liever doehler en haass decoders (DH10C of de PD10MU) of decoders van Zimo.

Die PD10MU heeft wat langere en dikke pinnen en dat gaat wat beter met de stekker van minitrix.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
LaurensdeWolf

Dank voor de wel heel snelle reactie Joost.

De minitrix stekker zat al niet lekker, en dat Analoge printplaatje moest met wat kapton tape op z'n plaats worden gehouden.
Ik heb hier een NEM stekkertje liggen welke ik met de pennen op de print ga solderen. Daarna gaat de decoder er in.
Testen dan, en ik laat weten of het gelukt is. Met een foto erbij uiteraard. Thnx
Laurens

robert

Bericht door robert »

Hoi Laurens,

Wat Joost zegt, selectrix heeft niets met de aansluiting te maken. Selectrix is een "taal" die de decoder ontvangt/zend naar de centrale. Naar mijn ervaring kun je het beste een D&H decoder gebruiken, daar rijdt je loc het mooiste mee en ik sluit mij verderaan op joost zijn bericht v.w.b. het monteren van de decoder. Decoder insteken en gaan, hoeft verder niets verwijderd te worden.

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
LaurensdeWolf

Hopsa,

vervangende NEM stekker en Decoder zitten erin.
Morgen testen op programmeerspoor.

Dank voor jullie snelle reacties Joost en Rob.
Afbeelding

Plaats reactie