Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JaapVZ

Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100

Bericht door JaapVZ »

Beste mensen,
Ik ben onlangs verhuisd naar een appartement. Mijn treinbaan heb ik helemaal afgebroken en ik moet opnieuw beginnen.
In de ruimte die ik heb is een L-vorm tafel mogelijk. De tafel komt weer op zwenkwielen zodat ik de tafel vrij breed kan maken. Ik ga nu uit van 100cm breed. Als ik de tafel van de wand trek kan ik er om heen lopen. Ik zou zelfs nog 10 cm breder kunnen.

Ik had een lange tafel van 360 x 90. Ik moet nu anders gaan denken met een tafel van 100 breed en een lange zijde van 230.

De eerste probeersels zijn al naar de prullenbak. Ik heb nu een vorm gevonden (en afgekeken) die wat zou kunnen worden. Ik heb Nederlandse treinen jaren 50 en 60; het wordt dus een landschap zonder bergen. Wel moet er een stad in komen waar de trein in een tunnel onderdoor gaat. Uiteraard stadsbebouwing en platteland.

Om het voor mezelf wat spannender te maken ga ik ook een schaduwstation met helix proberen.

In dit stadium van ontwerpen gaat het mij er om te ontdekken wat technisch mogelijk zou kunnen zijn en wat er leuk kan gaan uitzien. Ik heb nog mijn twijfels bij deze plannen: het lijkt zo saai op papier.

De komende tijd is vooral plannen bedenken. Beginnen met bouwen pas na de zomer.
Hoe zou ik het baanplan spannender kunnen maken?
Bijlagen
basisplus1.jpg
basisplus1.jpg (85.95 KiB) 343 keer bekeken
basis10.jpg
basis10.jpg (102.68 KiB) 343 keer bekeken

WimC

Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100

Bericht door WimC »

4 stations op deze baan lijkt me wat veel. Er is ook vrijwel geen rijtijd tussen de stations.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

bpieters
Contacteer:

Bericht door bpieters »

WimC schreef: 22 mei 2025 17:26 4 stations op deze baan lijkt me wat veel. Er is ook vrijwel geen rijtijd tussen de stations.
Inderdaad,zoals Wim aangeeft:
Je kunt je met dit baanplan het beste beperken tot 1 station met misschien nog een halte.

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ »

Inderdaad, 4 stations is teveel. Ik beperk me tot 2 stations. Dank voor de suggesties Bert en Wim.

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ »

Ik heb het plan aangepast. In de hoek linksboven komt een hoge stad. Het groene spoor gaat daar naar toe en verdwijnt achter de bebouwing. Een ander spoor gaat door de tunnel onder de stad door. Maar ik vind het nog niet levendig genoeg.
Suggesties zijn van harte welkom.
Afbeelding

WimC

Bericht door WimC »

Vanuit je schaduwstation kom je niet in het bovenstation zonder te rangeren in je station.
In je station is het omloopspoor erg kort.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ik denk dat ik het station schuin zou leggen, zeg maar net zo schuin als dat kleine stukje schuin. En dan mooie glooiende sporen erheen, geen rechte stukken. Je hebt genoeg ruimte lijkt mij. Je zou hem hoger kunnen maken, dan kunnen er nog sporen onderdoor. Een hoog spoor achterin met een mooie brug maakt het ook altijd mooi, dit zou ook naar een bergstation kunnen gaan als eindpunt. Daar zou een leuke pendeltrein kunnen rijden.

Onderwerp starter
JaapVZ

Bericht door JaapVZ »

Dank voor jullie suggesties.
Het prettige van een ontwerpprogramma is dat je eindeloos kunt experimenteren.
De suggestie van Marco om het station schuin te leggen heb ik gevolgd. Een spoor onder het station door wordt erg krap: de hellingen worden te steil; niettemin een poging gewaagd.
Vanuit het schaduwstation moet ik altijd via het station naar een andere lus. Ik moet nog ergens anders wissels leggen
Groeten.
Jaap
Afbeelding

Plaats reactie