Beste mensen,
Ik ben onlangs verhuisd naar een appartement. Mijn treinbaan heb ik helemaal afgebroken en ik moet opnieuw beginnen.
In de ruimte die ik heb is een L-vorm tafel mogelijk. De tafel komt weer op zwenkwielen zodat ik de tafel vrij breed kan maken. Ik ga nu uit van 100cm breed. Als ik de tafel van de wand trek kan ik er om heen lopen. Ik zou zelfs nog 10 cm breder kunnen.
Ik had een lange tafel van 360 x 90. Ik moet nu anders gaan denken met een tafel van 100 breed en een lange zijde van 230.
De eerste probeersels zijn al naar de prullenbak. Ik heb nu een vorm gevonden (en afgekeken) die wat zou kunnen worden. Ik heb Nederlandse treinen jaren 50 en 60; het wordt dus een landschap zonder bergen. Wel moet er een stad in komen waar de trein in een tunnel onderdoor gaat. Uiteraard stadsbebouwing en platteland.
Om het voor mezelf wat spannender te maken ga ik ook een schaduwstation met helix proberen.
In dit stadium van ontwerpen gaat het mij er om te ontdekken wat technisch mogelijk zou kunnen zijn en wat er leuk kan gaan uitzien. Ik heb nog mijn twijfels bij deze plannen: het lijkt zo saai op papier.
De komende tijd is vooral plannen bedenken. Beginnen met bouwen pas na de zomer.
Hoe zou ik het baanplan spannender kunnen maken?
Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
- Bijlagen
-
- basisplus1.jpg (85.95 KiB) 343 keer bekeken
-
- basis10.jpg (102.68 KiB) 343 keer bekeken
Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
4 stations op deze baan lijkt me wat veel. Er is ook vrijwel geen rijtijd tussen de stations.
Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Inderdaad,zoals Wim aangeeft:
Je kunt je met dit baanplan het beste beperken tot 1 station met misschien nog een halte.
Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Inderdaad, 4 stations is teveel. Ik beperk me tot 2 stations. Dank voor de suggesties Bert en Wim.
Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Ik heb het plan aangepast. In de hoek linksboven komt een hoge stad. Het groene spoor gaat daar naar toe en verdwijnt achter de bebouwing. Een ander spoor gaat door de tunnel onder de stad door. Maar ik vind het nog niet levendig genoeg.
Suggesties zijn van harte welkom.

Suggesties zijn van harte welkom.

Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Vanuit je schaduwstation kom je niet in het bovenstation zonder te rangeren in je station.
In je station is het omloopspoor erg kort.
In je station is het omloopspoor erg kort.
Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Ik denk dat ik het station schuin zou leggen, zeg maar net zo schuin als dat kleine stukje schuin. En dan mooie glooiende sporen erheen, geen rechte stukken. Je hebt genoeg ruimte lijkt mij. Je zou hem hoger kunnen maken, dan kunnen er nog sporen onderdoor. Een hoog spoor achterin met een mooie brug maakt het ook altijd mooi, dit zou ook naar een bergstation kunnen gaan als eindpunt. Daar zou een leuke pendeltrein kunnen rijden.
Re: Nieuw baanplan L-vorm 230x230x100
Dank voor jullie suggesties.
Het prettige van een ontwerpprogramma is dat je eindeloos kunt experimenteren.
De suggestie van Marco om het station schuin te leggen heb ik gevolgd. Een spoor onder het station door wordt erg krap: de hellingen worden te steil; niettemin een poging gewaagd.
Vanuit het schaduwstation moet ik altijd via het station naar een andere lus. Ik moet nog ergens anders wissels leggen
Groeten.
Jaap

Het prettige van een ontwerpprogramma is dat je eindeloos kunt experimenteren.
De suggestie van Marco om het station schuin te leggen heb ik gevolgd. Een spoor onder het station door wordt erg krap: de hellingen worden te steil; niettemin een poging gewaagd.
Vanuit het schaduwstation moet ik altijd via het station naar een andere lus. Ik moet nog ergens anders wissels leggen
Groeten.
Jaap
