Motor schoonmaken Kato Class 66 K10817

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
johanvozz

Motor schoonmaken Kato Class 66 K10817

Bericht door johanvozz »

Hoi allemaal,

Ik heb een tweedehands Kato Class 66 (K10817) gekocht. Daar zat al een decoder in. Prima deal.

Thuis op de baan CV aangepast en laten rijden. Vooruit ging prima, achteruit moeizaam, schokkerig, met soms stilvallen. Het leek op een slecht functionerende decoder, dus heb er een Fleischann (Z21) 686101 in gezet die ik nog had liggen. Dat werkte beter, en na wat heen en weer rijden, zelfs een goede snelheidsmeting in iTrain kunnen doen. So far, so good.

Dan maar eens met een sleepje ketels rijden, de helix op. Op "topsnelheid" begon hij halverwege snelheid te verliezen en kwam tot stilstand, terwijl ik de motor nog wel hoorde brommen. Naar beneden ging ook sloom, en na een enkele helix wending weer tot stilstand. Met knipperende lampen. Een teken dat de motor te veel stroom trekt. De locomotief zelf is hierna ook bloedheet.

Na afkoelen gaat de loc wel weer eventjes, maar het euvel blijft, ook op het vlakke of dalende spoor. Met andere woorden: warmrijden lijkt er niet in te zitten.

Nu wil ik eens naar de motor kijken, want ik denk dat die vervuild is. Het lukt me dus om de kap er af te halen en de printplaat te verwijderen, maar daarna kijk ik tegen een ballastblok aan waarvan ik niet weet hoe die er uit moet. Moeten de draaistellen er eerst af? Zo ja: hoe?

In principe heb ik drie vragen:
- hoe kom ik bij de motor van deze Class66?
- kan ik deze motor schoonmaken?
- hebben jullie andere oplossingen voor dit hete locomotiefje?

Groet, Johan

H@Ns
N-spoor

Re: Motor schoonmaken Kato Class 66 K10817

Bericht door H@Ns »

Johan,

Hier een link naar "handleiding": https://cloud.lemkecollection.de/s/tyyS ... 2FSpur%20N

Motor vervangen is denk ik de enige oplossing

Succes, Hans.
Laatst gewijzigd door H@Ns op 19 jun 2025 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

@H@Ns , geen link te vinden in je bericht..?

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
johanvozz

Bericht door johanvozz »

Hoi Hans,

Bedankt voor je aanwijzing!

Blijft over dat ik niet weet hoe ik bij die motor moet komen, en daarnaast, lijkt die kato x07-2320 motor niet meer te verkrijgen... :?

Iemand suggesties?

Groet, Johan

Norbert

Bericht door Norbert »

heb je al gekeken naar de draaistellen? Voor de aandrijving zitten best veel tandwieltjes bij de draaistellen, ik heb dit een keer schoongemaakt door alles uit elkaar te halen. Het viel me op dat ze al snel vastlopen bij een beetje vuil. Ik heb er overigens een vaste ESU decoder ingebouwd.

Succes.

Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Johan,
Later dit jaar komt de Class66 opnieuw uit.
Er zullen dan weer motoren beschikbaar komen. Evenals andere onderdelen vd Class66.
Groet, Hand

https://www.n-spoor.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

Onderwerp starter
johanvozz

Bericht door johanvozz »

@Norbert , kan ik dat onderste plaatje er zo afwippen? Ik vond het wat eng om een schroevendraaier onder te zetten...

@H@Ns , bedankt!! die houden we in de gaten. Heb je ook nog een aanwijzing hoe ik bij de motor kom?

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik wilde je naar Micromotor verwijzen maar ik zie dat ze voor deze lok geen ombouwkit hebben, Misschien kan @Ed ten Dam hier wat betekenen...

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel

Bericht door Ed ten Dam »

We hebben een Kato class 66 op de plank liggen om een ombouwset voor te maken maar dit zal pas na de vakantie en verhuizing zijn voor dat de Micromotor.eu ombouwset geleverd kan worden.

Om de kap van het model te verwijderen moet de kap op 4 punten licht naar buiten gebogen worden. De "Rastnasen" zoals de Duitse collega's dit noemen zitten aan beide uiteinden boven het eerste wiel op het draaistel. Neem 4 cocktailprikkers en steek op 4 punten bij het draaistel het stokje net tussen de kap en het frame. Als de 4 prikkers geplaatst zijn kun je het onderstel voorzichtig uit het frame trekken.

Ed

Onderwerp starter
johanvozz

Bericht door johanvozz »

@Ed ten Dam ik ben benieuwd naar die nieuwe micro motor! De kap had ik zelf al van het onderstel gekregen, maar het blok ballast dat over de motor ligt vond ik nog wat "tricky". Wellicht heb je daar al een aanwijzing voor, maar ik kan ook wachten op jullie youtube uitleg :geek:

Onderwerp starter
johanvozz

Bericht door johanvozz »

Het is me gelukt bij de motor te komen! Stevig maar voorzichtig de draaistellen er onder uit trekken, waarna de de assen en motor er zo uit pakt.

Ik heb geprobeerd de motor schoon te maken, maar daar zaten al wat losse stukjes metaal in. Conclusie: onredbaar.

Ik wacht met smart op de micromotor!

jack22

Bericht door jack22 »

Heb je foto's?

Plaats reactie