Motor schoonmaken Kato Class 66 K10817
Geplaatst: 19 jun 2025 17:48
Hoi allemaal,
Ik heb een tweedehands Kato Class 66 (K10817) gekocht. Daar zat al een decoder in. Prima deal.
Thuis op de baan CV aangepast en laten rijden. Vooruit ging prima, achteruit moeizaam, schokkerig, met soms stilvallen. Het leek op een slecht functionerende decoder, dus heb er een Fleischann (Z21) 686101 in gezet die ik nog had liggen. Dat werkte beter, en na wat heen en weer rijden, zelfs een goede snelheidsmeting in iTrain kunnen doen. So far, so good.
Dan maar eens met een sleepje ketels rijden, de helix op. Op "topsnelheid" begon hij halverwege snelheid te verliezen en kwam tot stilstand, terwijl ik de motor nog wel hoorde brommen. Naar beneden ging ook sloom, en na een enkele helix wending weer tot stilstand. Met knipperende lampen. Een teken dat de motor te veel stroom trekt. De locomotief zelf is hierna ook bloedheet.
Na afkoelen gaat de loc wel weer eventjes, maar het euvel blijft, ook op het vlakke of dalende spoor. Met andere woorden: warmrijden lijkt er niet in te zitten.
Nu wil ik eens naar de motor kijken, want ik denk dat die vervuild is. Het lukt me dus om de kap er af te halen en de printplaat te verwijderen, maar daarna kijk ik tegen een ballastblok aan waarvan ik niet weet hoe die er uit moet. Moeten de draaistellen er eerst af? Zo ja: hoe?
In principe heb ik drie vragen:
- hoe kom ik bij de motor van deze Class66?
- kan ik deze motor schoonmaken?
- hebben jullie andere oplossingen voor dit hete locomotiefje?
Groet, Johan
Ik heb een tweedehands Kato Class 66 (K10817) gekocht. Daar zat al een decoder in. Prima deal.
Thuis op de baan CV aangepast en laten rijden. Vooruit ging prima, achteruit moeizaam, schokkerig, met soms stilvallen. Het leek op een slecht functionerende decoder, dus heb er een Fleischann (Z21) 686101 in gezet die ik nog had liggen. Dat werkte beter, en na wat heen en weer rijden, zelfs een goede snelheidsmeting in iTrain kunnen doen. So far, so good.
Dan maar eens met een sleepje ketels rijden, de helix op. Op "topsnelheid" begon hij halverwege snelheid te verliezen en kwam tot stilstand, terwijl ik de motor nog wel hoorde brommen. Naar beneden ging ook sloom, en na een enkele helix wending weer tot stilstand. Met knipperende lampen. Een teken dat de motor te veel stroom trekt. De locomotief zelf is hierna ook bloedheet.
Na afkoelen gaat de loc wel weer eventjes, maar het euvel blijft, ook op het vlakke of dalende spoor. Met andere woorden: warmrijden lijkt er niet in te zitten.
Nu wil ik eens naar de motor kijken, want ik denk dat die vervuild is. Het lukt me dus om de kap er af te halen en de printplaat te verwijderen, maar daarna kijk ik tegen een ballastblok aan waarvan ik niet weet hoe die er uit moet. Moeten de draaistellen er eerst af? Zo ja: hoe?
In principe heb ik drie vragen:
- hoe kom ik bij de motor van deze Class66?
- kan ik deze motor schoonmaken?
- hebben jullie andere oplossingen voor dit hete locomotiefje?
Groet, Johan