Eigen stroomverbruik LENZ LK200
Eigen stroomverbruik LENZ LK200
Wat is het eigen stroomverbruik van een LENZ LK200 omkeermodule? Dat zal maar enkele mili amperes zijn maar hoeveel dan?
-
Re: Eigen stroomverbruik LENZ LK200
Ik denk niet dat je dat in de handleiding kunt vinden. Het stroomverbruik zal klein zijn t.o.v. de stroom die je bestuurt (naar de trein) en is daarom ook totaal onbelangrijk, lijkt me. Het stroomverbruik is bovendien nog variabel.
Waarom zou je het ook willen weten. Je wilt toch zeker niet de spanning verlagen middels een serieweerstand? Dat lijkt me niet verstandig. Het ruststroomverbruik is eenvoudig op te meten met een mA meter.
Waarom zou je het ook willen weten. Je wilt toch zeker niet de spanning verlagen middels een serieweerstand? Dat lijkt me niet verstandig. Het ruststroomverbruik is eenvoudig op te meten met een mA meter.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
-
Ik vermoed dat die 5A de maximale stroomsterkte is die de module kan schakelen en niet het eigen verbruik van de unit.
Rangeerbaantje 140*90 met Kato Unitrack rails, z21 start, 4FLM locjes (BR 212, V200) 1 PIKO 2200 en 2 Liliput Kof III met automatische (ont)koppeling: “beginner”.
-
Ja, dat is de maximale stroomsterkte die de module kan schakelen. Voor een N-spoor-locomotief is hoogstens 100 mA nodig. Je kan dus minstens50 locomotieven alten rijden op dat stukje rail. Dat lijkt ruim voldoende. Geen zorgen maken dus.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
-
Dat zullen ze er waarschijnlijk mee bedoelen. Dat ie 5A bij 22V aan kan. Maar als je het echt wil weten is wat Bram al schreef, even meten met een meter en je weet het.
Ik ben net even onder mijn baan gedoken, heb zelf een Keerplus van DTS, en die trekt 150 mA bij 13,8 V in rust.
Dus ik denk dat die van Lenz ook zoiets zal verbruiken.
-
Lenz schrijft zelf op zijn site: "Die maximale Strombelastbarkeit beträgt 5 Ampere". Dat betekent dat je de module met 5A mag belasten.
(https://www.lenz-elektronik.de/LK200-Ke ... odul/12200). Je hoeft je dus geen zorgen te maken. De module zelf verbruikt veel minder. Ik vermoed minder dan 150 mA. Maar meten is weten.
(https://www.lenz-elektronik.de/LK200-Ke ... odul/12200). Je hoeft je dus geen zorgen te maken. De module zelf verbruikt veel minder. Ik vermoed minder dan 150 mA. Maar meten is weten.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
Dat is toch een stuk hoger dan dat ik eigenlijk verwacht had. Dacht eerder aan een 30mARaymondWesterman schreef: ↑28 jun 2025 18:20Dat zullen ze er waarschijnlijk mee bedoelen. Dat ie 5A bij 22V aan kan. Maar als je het echt wil weten is wat Bram al schreef, even meten met een meter en je weet het.
Ik ben net even onder mijn baan gedoken, heb zelf een Keerplus van DTS, en die trekt 150 mA bij 13,8 V in rust.
Dus ik denk dat die van Lenz ook zoiets zal verbruiken.
-
Je snapt het nog niet helemaal.
Ja ik zou schatten dat de module zelf 30 mA zou gebruiken, maar als hij een trein die 100mA verbruikt moet voeden moet hij toch 130 mA aangeleverd krijgen? Bij 10 treinen 1030 mA. De module moet de stroom doorleveren aan de trein(en).
De stroom in de toevoerleidingen van de LK200 is grofweg de ruststroom + de stroom naar de trein(en) in de keerlus.
Je haalt het eigen stroomverbruik (=de ruststroom) en de stroom die hij doorvoert door elkaar, voor zover ik het zie.
Ja ik zou schatten dat de module zelf 30 mA zou gebruiken, maar als hij een trein die 100mA verbruikt moet voeden moet hij toch 130 mA aangeleverd krijgen? Bij 10 treinen 1030 mA. De module moet de stroom doorleveren aan de trein(en).
De stroom in de toevoerleidingen van de LK200 is grofweg de ruststroom + de stroom naar de trein(en) in de keerlus.
Je haalt het eigen stroomverbruik (=de ruststroom) en de stroom die hij doorvoert door elkaar, voor zover ik het zie.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
Ja dat snap ik bram. Ik doelde op de 150mA ruststroom van de keerlus die Raymond gemeten heeft. Ik vind dat nogal veel en had daar een veel lagere stroom verwacht.
Overigens zal in een keerlus vrijwel nooit meer dan 1 trein staan dus 5A is ook meer als zat voor ons N spoorders. Bij grotere schalen kan 5A echt wel eens noodzakelijk zijn.
Overigens zal in een keerlus vrijwel nooit meer dan 1 trein staan dus 5A is ook meer als zat voor ons N spoorders. Bij grotere schalen kan 5A echt wel eens noodzakelijk zijn.
-
Je hebt gelijk. Die 150 mA lijkt erg veel. Dat is nergens voor nodig. Maar ja, een potentiële koper van de module zal er niet om malen, de fabrikant ook niet. Ik let zelf altijd erg op het stroomverbruik, want vele kleine stroompjes maken één grote en bovendien wil ik mijn draadjes dun houden. Als ik zou mogen schatten dan denk ik dat het ruststroomverbruik 20 mA is.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen