wissel aansluiten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

wissel aansluiten

Bericht door rower »

Ik vraag me af hoe een wissel aan te sluiten, en dan bedoel ik de rijdraden.
Ik wil digitaal gaan rijden en nu lees ik wel vaker dat als je bv langzaam over de wissel wilt rijden je zoveel mogelijk draden erop moet aansluiten.
Nu heb ik een station ontworpen met zoals het er nu uit ziet 16 wissels, laten we zeggen dat we op elke wissel per rail 2 draden gebruiken in en uit plus draden op het hartstuk dan praat je al over 7 draden per wissel en misschien is dat nog weinig.
Uiteindelijk zou je dus uitkomen met deze methode op 112 draden alleen al op de wissels, mijn vraag is hoe hebben jullie dit gedaan.
Ik snap wel dat je een behoorlijke draden massa onder je baan gaat krijgen, maar vind 112 draden enkel alleen voor de wissels in het station best veel.

ps lijkt me dat voor de rechte stukken de draden voor de bezetmelders en evt ongedetecteerde stukken al wel genoeg is.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wissel aansluiten

Bericht door Rob Fongers »

Rower,

ik vraag me af waar je dat lees.

Je moett je wissels niet aan sluiten want die krijgt zn spanning uit de aanliggende rails. Solderen aan een wissel moet je alleen in noodgevallen doen.

Voor een blok volstaan 2 draden van 0,14mm² Wil je gaan automatiseren met detectie dan kom je al aan 3 of 4 draden per blok e.e.a. afhankelijk van 1 of 2 richtings verkeer.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: wissel aansluiten

Bericht door martinb »

Ik soldeer zelf rondom de wissels wel draadjes. Aan alle kanten (niet aan het wissel zelf, maar zoveel mogelijk aan de rail die eraan sluit) 2 draadjes en geen gedonder meer met stilstaan op wissels. Ja, is HEEL veel solderen, maar met een ringleiding maakt mij dat niets uit. Op de helft van de volgende pagina staat een plaatje hoevaak ik ze soldeer. Wellicht teveel, maar kruipen is nu nergens meer een probleem en stilstaande loks op en rond de wissels.... nooit meer last van. (en daarvoor alleen maar ellende..) Zie: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/d ... lbaan.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: wissel aansluiten

Bericht door rower »

Ik had dat ergens gelezen met de bouw van een baan, dus eigenlijk moet ik alleen op de rechte stukken solderen en niet aan de wissel zelf.
Is het ook niet belangrijk om bv alleen het hartstuk even een draad op te solderen dat had ik gezien op funkyrail.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wissel aansluiten

Bericht door Rob Fongers »

Voor dat hartstuk praat je wel over Peco


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: wissel aansluiten

Bericht door rower »

Ok dus voor peco moet je het hartstuk wel aansluiten


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: wissel aansluiten

Bericht door shoven »

Niet al te druk over maken. Zorgen voor goede verbindingen en liever 1 draad teveel dan 1 te weinig. Gewoon aansluiten en veel testrijden en een goede multimeter. Zelf zie ik er geen been in aan de wissels te solderen, maar voorkeur is aan de aanliggende railstukken. Een beetje laag op de staaf solderen (of aan de onderkant), dan zie je er weinig van, zeker na het ballasten.
Maar als je het een beetje slim doet hoef je niet zoveel aansluitingen te maken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: wissel aansluiten

Bericht door rower »

Was alleen een beetje bang in een weerwar van draden maar alleen aan het rechte stuk valt dat dus wel mee, en ik ben ook van plan om een ringleiding te maken dus draad heb ik dan toch overal bij handen.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: wissel aansluiten

Bericht door evo »

Als je met Peco werkt (en dus met flexirail), kun je het beste alle rails aan elkaar solderen. Als je dat goed doet, is het aantal aansluitdraden minder kritisch. Natuurlijk moet je bij de wissels wel het puntstuk altijd isoleren en evt een apart draadje geven.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: wissel aansluiten

Bericht door Rob Fongers »

Edwin,

Dit wel eens gezien?

Dus nooit meer solderen tenzij het in een boog ligt 8-) 8-)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: wissel aansluiten

Bericht door evo »

Rob, dat heb ik inderdaad 1 keer gehad, op een plek waar de rails niet goed vastlagen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
rower
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:09

Re: wissel aansluiten

Bericht door rower »

Nou ik hoop maar dat het niet teveel uitzet met warmte hier op zolder kan het in de zomer welleens boven de 40 graden worden, een verdieping daar beneden loop de temperatuur vaak ook al erg op rond de 35 al heb ik daar een airco staan.
Ik ben wel van plan om een dakraam te laten maken daar, en als ik de trap open zet(fleecetrap) zal de temp ook wel wat dalen maar hoog in de dertig zeker.


Plaats reactie