wissel aansluiten
wissel aansluiten
Ik vraag me af hoe een wissel aan te sluiten, en dan bedoel ik de rijdraden.
Ik wil digitaal gaan rijden en nu lees ik wel vaker dat als je bv langzaam over de wissel wilt rijden je zoveel mogelijk draden erop moet aansluiten.
Nu heb ik een station ontworpen met zoals het er nu uit ziet 16 wissels, laten we zeggen dat we op elke wissel per rail 2 draden gebruiken in en uit plus draden op het hartstuk dan praat je al over 7 draden per wissel en misschien is dat nog weinig.
Uiteindelijk zou je dus uitkomen met deze methode op 112 draden alleen al op de wissels, mijn vraag is hoe hebben jullie dit gedaan.
Ik snap wel dat je een behoorlijke draden massa onder je baan gaat krijgen, maar vind 112 draden enkel alleen voor de wissels in het station best veel.
ps lijkt me dat voor de rechte stukken de draden voor de bezetmelders en evt ongedetecteerde stukken al wel genoeg is.
Ik wil digitaal gaan rijden en nu lees ik wel vaker dat als je bv langzaam over de wissel wilt rijden je zoveel mogelijk draden erop moet aansluiten.
Nu heb ik een station ontworpen met zoals het er nu uit ziet 16 wissels, laten we zeggen dat we op elke wissel per rail 2 draden gebruiken in en uit plus draden op het hartstuk dan praat je al over 7 draden per wissel en misschien is dat nog weinig.
Uiteindelijk zou je dus uitkomen met deze methode op 112 draden alleen al op de wissels, mijn vraag is hoe hebben jullie dit gedaan.
Ik snap wel dat je een behoorlijke draden massa onder je baan gaat krijgen, maar vind 112 draden enkel alleen voor de wissels in het station best veel.
ps lijkt me dat voor de rechte stukken de draden voor de bezetmelders en evt ongedetecteerde stukken al wel genoeg is.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: wissel aansluiten
Rower,
ik vraag me af waar je dat lees.
Je moett je wissels niet aan sluiten want die krijgt zn spanning uit de aanliggende rails. Solderen aan een wissel moet je alleen in noodgevallen doen.
Voor een blok volstaan 2 draden van 0,14mm² Wil je gaan automatiseren met detectie dan kom je al aan 3 of 4 draden per blok e.e.a. afhankelijk van 1 of 2 richtings verkeer.
ik vraag me af waar je dat lees.
Je moett je wissels niet aan sluiten want die krijgt zn spanning uit de aanliggende rails. Solderen aan een wissel moet je alleen in noodgevallen doen.
Voor een blok volstaan 2 draden van 0,14mm² Wil je gaan automatiseren met detectie dan kom je al aan 3 of 4 draden per blok e.e.a. afhankelijk van 1 of 2 richtings verkeer.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: wissel aansluiten
Ik soldeer zelf rondom de wissels wel draadjes. Aan alle kanten (niet aan het wissel zelf, maar zoveel mogelijk aan de rail die eraan sluit) 2 draadjes en geen gedonder meer met stilstaan op wissels. Ja, is HEEL veel solderen, maar met een ringleiding maakt mij dat niets uit. Op de helft van de volgende pagina staat een plaatje hoevaak ik ze soldeer. Wellicht teveel, maar kruipen is nu nergens meer een probleem en stilstaande loks op en rond de wissels.... nooit meer last van. (en daarvoor alleen maar ellende..) Zie: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/d ... lbaan.html
Re: wissel aansluiten
Ik had dat ergens gelezen met de bouw van een baan, dus eigenlijk moet ik alleen op de rechte stukken solderen en niet aan de wissel zelf.
Is het ook niet belangrijk om bv alleen het hartstuk even een draad op te solderen dat had ik gezien op funkyrail.
Is het ook niet belangrijk om bv alleen het hartstuk even een draad op te solderen dat had ik gezien op funkyrail.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: wissel aansluiten
Voor dat hartstuk praat je wel over Peco
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: wissel aansluiten
Niet al te druk over maken. Zorgen voor goede verbindingen en liever 1 draad teveel dan 1 te weinig. Gewoon aansluiten en veel testrijden en een goede multimeter. Zelf zie ik er geen been in aan de wissels te solderen, maar voorkeur is aan de aanliggende railstukken. Een beetje laag op de staaf solderen (of aan de onderkant), dan zie je er weinig van, zeker na het ballasten.
Maar als je het een beetje slim doet hoef je niet zoveel aansluitingen te maken.
Maar als je het een beetje slim doet hoef je niet zoveel aansluitingen te maken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: wissel aansluiten
Was alleen een beetje bang in een weerwar van draden maar alleen aan het rechte stuk valt dat dus wel mee, en ik ben ook van plan om een ringleiding te maken dus draad heb ik dan toch overal bij handen.
Re: wissel aansluiten
Als je met Peco werkt (en dus met flexirail), kun je het beste alle rails aan elkaar solderen. Als je dat goed doet, is het aantal aansluitdraden minder kritisch. Natuurlijk moet je bij de wissels wel het puntstuk altijd isoleren en evt een apart draadje geven.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: wissel aansluiten
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: wissel aansluiten
Rob, dat heb ik inderdaad 1 keer gehad, op een plek waar de rails niet goed vastlagen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: wissel aansluiten
Nou ik hoop maar dat het niet teveel uitzet met warmte hier op zolder kan het in de zomer welleens boven de 40 graden worden, een verdieping daar beneden loop de temperatuur vaak ook al erg op rond de 35 al heb ik daar een airco staan.
Ik ben wel van plan om een dakraam te laten maken daar, en als ik de trap open zet(fleecetrap) zal de temp ook wel wat dalen maar hoog in de dertig zeker.
Ik ben wel van plan om een dakraam te laten maken daar, en als ik de trap open zet(fleecetrap) zal de temp ook wel wat dalen maar hoog in de dertig zeker.