Wie ken mij vertellen wat het verschil tussen de werking van de wissels 14954/14955 en 14938 en 14939 is.En welke wissels ik het beste ken gebruiken.Ben van plan om Digiaal met Raptor te gaan rijden.Heb Rapor gekozen als besturing omdat ik niet echt handig ben met de PC.En mijn vorige baan hier ook mee bestuurd heb.
Mvg
Henny
Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Re: Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Het verschil zit hem in het Hartstuk.
Bij de ene is deze van kunststof en bij de ander van metaal. Het maakt voor je digitale baan verder niet uit.
Kunststof geleid niet dus duidelijk dat de kans op haperen van loks op deze wissels groter is.
Zonder polarisatie:
http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-1342 ... selstraten
Met polarisatie en kleine uitleg
http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-1342 ... d-puntstuk
Bij de ene is deze van kunststof en bij de ander van metaal. Het maakt voor je digitale baan verder niet uit.
Kunststof geleid niet dus duidelijk dat de kans op haperen van loks op deze wissels groter is.
Zonder polarisatie:
http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-1342 ... selstraten
Met polarisatie en kleine uitleg
http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-1342 ... d-puntstuk
-
Onderwerp starter
Re: Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Bedankt voor de uitleg.
En voor de tip waar ze te koop zijn en niet te duur.
Mvg
Henny
En voor de tip waar ze te koop zijn en niet te duur.
Mvg
Henny
Re: Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Henny,
Het is maar wat je niet te duur noemt natuurlijk, maar wil er toch even op inhaken.
Rij je veel met kleine locjes, zoals bv de V60 of nog kleinere 2 assertjes zoals de Köf, dan zul je op de wissel met kunstof hartstuk
de nodige problemen kunnen verwachten. (overigens ook met een aantal stoomlocs met losse tendertjes, waaran de stroonafname alleen via die tenderwieltjes gaat)
Met de geleidende hartstukken zul je daar geen last van hebben. maar die zijn dan ook gelijk €10 duurder.
daarnaast echter zul je ook deze wissels, ongeacht welke van de 2 je gaat gebruiken, nog moeten voorzien van een wisselaandrijving.
prijs €11,90 bij die zelfde verkoper
kom je dus totaal op of €24,85 voor kunstof hart of €34,50 voor gepolariseerd hartsuk wissel.
Vind het toch knap aan de prijs al met al.
Moet ik wel eerlijk zijn dat deze winkelier zeker nette prijzen heeft.
Maar dan nog, peco code 55 wissel heb je een prachtige natuurgetrouwe slanke wissel ook voor pakweg €13 a €16 (al naar gelang hoe slank je de wissel wilt hebben) Dan een Conrad wisselaandrijving incl hartstuk polarisatie voor pakweg €6 a €7 (zo uit het hoofd,) en je bent minimaal €12 goedkoper uit dan met de duurdere minitrix wissel met uiteindelijk het zelfde resultaat.
Niet dat je nu direct moet overschakelen, maar wilde het je toch even laten zien dat het zeker nog goedkoper kan, en dan ook nog vele malen mooier.
(prijzen peco gebasseerd op Nederlandse verkopers: In Engeland kun je ze nog veel goedkoper kopen)
mvg
Freddy
Het is maar wat je niet te duur noemt natuurlijk, maar wil er toch even op inhaken.
Rij je veel met kleine locjes, zoals bv de V60 of nog kleinere 2 assertjes zoals de Köf, dan zul je op de wissel met kunstof hartstuk
de nodige problemen kunnen verwachten. (overigens ook met een aantal stoomlocs met losse tendertjes, waaran de stroonafname alleen via die tenderwieltjes gaat)
Met de geleidende hartstukken zul je daar geen last van hebben. maar die zijn dan ook gelijk €10 duurder.
daarnaast echter zul je ook deze wissels, ongeacht welke van de 2 je gaat gebruiken, nog moeten voorzien van een wisselaandrijving.
prijs €11,90 bij die zelfde verkoper
kom je dus totaal op of €24,85 voor kunstof hart of €34,50 voor gepolariseerd hartsuk wissel.
Vind het toch knap aan de prijs al met al.
Moet ik wel eerlijk zijn dat deze winkelier zeker nette prijzen heeft.
Maar dan nog, peco code 55 wissel heb je een prachtige natuurgetrouwe slanke wissel ook voor pakweg €13 a €16 (al naar gelang hoe slank je de wissel wilt hebben) Dan een Conrad wisselaandrijving incl hartstuk polarisatie voor pakweg €6 a €7 (zo uit het hoofd,) en je bent minimaal €12 goedkoper uit dan met de duurdere minitrix wissel met uiteindelijk het zelfde resultaat.
Niet dat je nu direct moet overschakelen, maar wilde het je toch even laten zien dat het zeker nog goedkoper kan, en dan ook nog vele malen mooier.
(prijzen peco gebasseerd op Nederlandse verkopers: In Engeland kun je ze nog veel goedkoper kopen)
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter
Re: Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Freddy,
Heb de aandrijving voor de Minitrix rails goedkoop kunnen kopen.Ben een beginner in N-spoor. Heb ook naar Pecco 55 gekeken.Ik heb al een hoop minitrix rails in huis vandaar dat ik door ga met minitrix rails.Maar bedant voor je advies.Moet alleen nog wat rails aanschafen.Heb nog niets gekocht aan loc's of wagens.Maar zal er zeker rekening mee houden met wat ik koop.
Mvg
Henny
Heb de aandrijving voor de Minitrix rails goedkoop kunnen kopen.Ben een beginner in N-spoor. Heb ook naar Pecco 55 gekeken.Ik heb al een hoop minitrix rails in huis vandaar dat ik door ga met minitrix rails.Maar bedant voor je advies.Moet alleen nog wat rails aanschafen.Heb nog niets gekocht aan loc's of wagens.Maar zal er zeker rekening mee houden met wat ik koop.
Mvg
Henny
Re: Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Henny, Peco code 80 past gewoon op Minitrix rails. Je kunt het gewoon door elkaar gebruiken. In het draadje over mijn baan vind je hier meer over.
Het verschil met Minitrix is vooral te zien in hoe slank de wissels zijn. Op de foto zie je de wisselstraat bij mijn station, gelegd met Peco SLE-388 en SLE-389 wissels van 8 graden. Kosten 8 pond per stuk. De Fleischmann wissels die ik had (vergelijkbaar met die van Minitrix) verban ik steeds meer naar het schaduwstation. De Peco's zijn met gepolariseerd hartstuk, aangedreven door servo's via ServoSwitch aandrijvingen. Alles glijdt er zonder problemen overheen.

Op deze foto zie je het verschil tussen een Peco, Roco en Minitrix wissel. Nadeel van de Peco's is uiteraard wel dat ze meer ruimte innemen.

Het verschil met Minitrix is vooral te zien in hoe slank de wissels zijn. Op de foto zie je de wisselstraat bij mijn station, gelegd met Peco SLE-388 en SLE-389 wissels van 8 graden. Kosten 8 pond per stuk. De Fleischmann wissels die ik had (vergelijkbaar met die van Minitrix) verban ik steeds meer naar het schaduwstation. De Peco's zijn met gepolariseerd hartstuk, aangedreven door servo's via ServoSwitch aandrijvingen. Alles glijdt er zonder problemen overheen.

Op deze foto zie je het verschil tussen een Peco, Roco en Minitrix wissel. Nadeel van de Peco's is uiteraard wel dat ze meer ruimte innemen.

Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter
Re: Wissels 14954/19955 of 14938/14939
Steven,
Mooi en duidelijk verslag.Ken goed het verschil zien.Bedankt voor de tekst en uitleg.
Mvg
Henny
Mooi en duidelijk verslag.Ken goed het verschil zien.Bedankt voor de tekst en uitleg.
Mvg
Henny