wissels: gepolariseerde of gewone??

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
micha
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 apr 2010 09:58
Locatie: Tilburg

wissels: gepolariseerde of gewone??

Bericht door micha »

Hallo,

kan iemand mij een aantal dingen uitleggen (en ik ben geen techneut dus ik ben het jargon niet meester)

1) wat is het gepolariseerde wissel?
2) wanneer zet je die in en wanneer een gewone?
3) kunnen die wissels om een of andere reden nog stroomstoringen opleveren? Zo ja, in welke situaties?


EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: wissels: gepolariseerde of gewone??

Bericht door martindomburg »

Hoi Misha,

1) Dat is een wissel waarbij het hartstuk geleidend is.
2) Probeer zoveel mogelijk de gepolariseerde te gebruiken. Daardoor lopen de locs mooier over de wissel en blijven ze minder snel hangen. Een geisoleerde harsttuk zorgt voor een moment waarop de loc geen stroom krijgt.
3) Als je zelf de polarisatie maakt d.m.v. een relais of microswitch. Als je de polen verwissled kan er sluiting optreden.

Doordat de tongen bewegen van het ene spoor naar het andere spoor wisselt de polariteit van het hartstuk constant. Daarom hebben de oudere wissels hier een isolatie om sluiting te voorkomen. Echter hierdoor liepen locs wel eens vast. Om de hartstukken te polariseren zal je die moeten laten schakelen tussen de spoorstafen a en b naar gelang de stand van de wissel.

als je op mijn draadje kijkt zie je eigen gemaakte polarisatie. Bij peco moet je het zelf verzorgen namelijk. Flm heeft het ingebouwd in de duurdere exemplaren.

Mocht je het van dichtbij willen zien kan je altijd langs komen. heb hier een proefopstelling nog staan.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: wissels: gepolariseerde of gewone??

Bericht door marco »

Gepolariseerde wissels zijn altijd beter wat betreft betrouwbaar heid met het rijden.

Groetjes maro


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Plaats reactie