Vreemd gedrag BR23 Flm 7123

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Vreemd gedrag BR23 Flm 7123

Bericht door martindomburg »

morgen,

ik heb gisteren mijn BR23 even grondig gereinigd nadat vorige week spontaan een koolborsteltje verbrande omdat het smoorspoeltje was losgetrild. Na de grondige reiniging met wasbenzine en een drupje olie op de gevoelige plekjes vertoond de loc ineens vreemd gedrag in de linker bochten. Hij slaat vast

Hij doet het alleen in de linker bochten als de loc vorowaards rijd. Achteruit en rechtsom geen probleem. Hij duwde gister zelfs achteruit een trein de korstte radius vand e helix omhoog maar als hij de trein omhoog trekt in de hoogste radius legt hij het al na 20 cm af. Iets loopt vast want de tender produceert nog net geen rook van de burn-out

Ik heb hem op het mijn testbaan getest maar ik kan de vinger niet op de zere plek leggen. Heeft iemand een idee??

maarten
Moderator

Re: Vreemd gedrag BR23 Flm 7123

Bericht door maarten »

Ik heb wel eens een bij mijn tram gehad die de ene kant op goed reed en de andere kant op hortend en stotend reed en ook erg ratelde. Het bleek dat het motortje verschoven was, het zat te dicht op het tandwieltje van de aangedreven as. Misschien ook zoiets?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo

Bericht door FidOo »

Idd ik denk dat het probleem bij de aandrijving zit martin. Haal de motor eens los en check de tandwielen ed eens goed. En dan weer terug bouwen. Check goed of het clipje wat de motor vast houdt goed zit.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ron

Bericht door Ron »

Martin,
Omdat het probleem alleen in linkerbochten is, kan ook zijn dat de koppeling as tussen de tender en de lok ergens blokkeerd.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

ik had beiden ook in mijn hoofd zitten. De klip van de motor heb ik strakker gezet zodat hij goed aandrukt op het tandwiel. Dit had geen effect. Als ik de voorste as van de tender "ontspoor" als het ware is het effect weg. Toen ben ik gaa kijken naar de as maar de tender duwt de loc strak tegen elkaar aan. ik heb de as iets meer spelling gegeven door de schroef iets los te draaien. Minimaal effect. Kan erg moeijljik zien waardoor hij nu zo gaat wringen. Wat ik wel zie is dat hij aan de binnenkant los komt dus hij wringt wel ergens.

JohanN

Bericht door JohanN »

Oud en bekend onderwerp: de BR23 van Fleischmann. Mooi maar weinig trekkracht.
Bij mij kon hij net 4 rijtuigen de helling op trekken, vijf met een aanloop en bij 6 was alles op en begon hij onderaan al te slippen. Geen enkele andere vergelijkbare loc had hier problemen mee. Een paar maanden terug ben ik begonnen om mijn locs te digitaliseren en ik heb getwijfeld of ik deze BR23 wel zou doen. De decoder heeft uiteindelijk een mooi plekje kunnen vinden in het machinistenhuis maar daarvoor moest er wel een "brievenbus" in de ketelachterwand gefreest worden Allemaal plastic dus geen probleem. Maar tijdens de rijproeven viel mij reeds op dat de loc bij linkerbochten graag ontspoorde. Aangezien de loc helemaal uit elkaar geweest was kan het zijn dat er iets verbogen is met dit als gevolg. Maar nu was de trekkracht helemaal 0 en de stroomafname slecht! Na veel kijken en turen viel het mij op dat de loc-tendercombinatie overdreven gezegd als een soort banaan met de bolle kant naar onder op de baan stond. Hierdoor kwam het voorste drijfwiel en het achterste tenderwiel niet meer goed in contact met de rails. Kennelijk was de koppeling verbogen en met wat beleid heb ik deze weer goedgekregen.Stroomafname was nu weer normaal en de trekkracht ook. Maar inmiddels had ik ook het plan gevat om dit te verbeteren door beide ASB's op de achteras van de tender te plaatsen. Hiervoor moet je de tender kaalplukken totdat je alleen het frame en de wielen over hebt. Dan leg je het frame op zijn zij op een plankje met een gat, bv. een figuurzaagplankje. Het wiel wat je los wil hebben wijst naar boven. De as tik je er voorzichtig uit met een dun spijkertje (diameter kleiner dan de as!!) en een zwaar voorwerp. Wielen nooit loswrikken! Vervolgens monteer je de van ASB's voorziene wielen achter en de "kale" in het midden. Het resultaat is bij mij verbluffend! 6 rijtuigen gaan zonder problemen de helling op, zelf vanuit stilstand!! Alleen bij linkerbochten bleef de neiging tot ontsporen bestaan. Weer zitten kijken en uiteindelijk geconcludeerd dat het moest komen doordat er nu 2 draadjes aan de rechterkant tussen de loc en tender zitten en aan de ander kant maar 1. Ik kon deze twee draadjes iets meer ruimte geven waardoor ze wat "slapper" erbij hangen. Nu is ook dit probleem opgelost. Eindresultaat: een 20 jaar oude BR23 die eindelijk doet wat ie moet doen: rijden zonder problemen!

Helaas kan ik geen garantie geven dat het bovenstaande verhaal ook bij jullie gaat werken want er is in de afgelopen 20 jaar misschien e.e.a. veranderd aan de constructie van deze loc. Ben je niet zeker van je zaak begin er dan niet aan want je kunt je loc ook de vernieling in helpen. Feit is kennelijk dat de kortkoppeling een gevoelig ding is wat niet mag beschadigen en niet mag worden gehinderd. Maar dat van die ASB's had Fleischmann zelf ook kunnen bedenken. Desnoods zetten ze er vier op want de presaties bij achteruitrijden zijn nu wel wat minder.

Ben benieuwd of er inmiddels anderen ook al een oplossing bedacht hebben.

Succes,
Johan.

Chris83

Bericht door Chris83 »

ik heb het zelfde probleem met mijn br 23 die nu al een jaar buiten dienst staat.

Het lijkt op het verhaal van JohanN

Bij mijn tender is bij de voorste as een aspot kapot, waardoor de tender met de voorkant omlaag staat en de achterkant omhoog, achteruit rijd ie goed en trekt ook 8 wagons met gemak. Vooruit helaas ontspoord ie steeds.

Ik denk dat in mijn geval de tender vervangen moet worden, als ik die 2e hands tegen kom koop ik die dan wel een keertje, of een andere tender die erbij kan.

Groeten Chris

FidOo

Bericht door FidOo »

Johan bedankt voor je verhaal. Ga zodra ik weer hobby tijd heb er eens naar kijken! Idd had ik dat probleem van de draden tussen lok en tender ook, en op dezelfde wijze opgelost bij een 2e lok die ik voor iemand anders omgebouwd heb.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

evo

Bericht door evo »

Ik heb laatst ook mijn BR23 digitaal gemaakt, en vond het bij nader inzien geen goed idee om de decoder in de lok te doen, juist vanwege die complexe koppeling. Ik wilde daar zo weinig mogelijk extra draadjes doorheen leiden.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is de decoder boven op de motor plaatsen en het plastic kolenplaatje van binnen een beetje uithollen. Past net, en.... ik heb de hele tender van binnen nog vol met lood geplakt. Elk grammetje telt. Nu trekt hij zonder moeite vier 4-assers mijn baan op. Voor deze operatie was het met moeite 3.
Het was zonder twijfel de lastigste ombouw die ik ooit gedaan heb. Vooral het geleiden van de draadjes bij het in elkaar zetten van de tender is een drama. Maar van ontsporen heb ik geen last.

Volgende keer als ik ga sleutelen, ga ik Johan's suggestie ook nog proberen, misschien dat ik er dan eindelijk 7-8 4-assers achter kan hangen :D

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie