tl verlichting
tl verlichting
heren,
is tl verlichting goede verlichting om je baan te belichte?
misschien dat er ooit al een draadje over gemaakt is, maar had weinig zin om 605 pagina's door te gaan spitten om dat de letters tl werden weg gelaten bij het zoeken en dus alleen verlichting op werd gezocht.
mvg vincent
is tl verlichting goede verlichting om je baan te belichte?
misschien dat er ooit al een draadje over gemaakt is, maar had weinig zin om 605 pagina's door te gaan spitten om dat de letters tl werden weg gelaten bij het zoeken en dus alleen verlichting op werd gezocht.
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Re: tl verlichting
Vincent.
Dan komt er bij mij eigenlijk gelijk een wedervraag boven.
Welk doel moet de verlichting boven jouw baan hebben.
Voor werklicht, dus om gewoon goed licht te hebben als je aan het bouwen bent, ja dan is tl verlichting zeker goed te gebruiken.
Voor sfeerverlichting tijdens het rijden lijkt het mij persoonlijk wat minder geschikt.
Ik zal waarschijnlijk ver moeten gaan zoeken, maar heb ooit eens foto`s gezien van een baan verlichting.
waarbij gebruik werd gemaakt van 2 verschillende lamp kleuren,
ik dacht gewoon zacht wit voor daglicht en daarnaast nog blauwe lampen om avond/nacht licht weer te geven.
Volgens mij kun je dan ook nog met dimmers gaan spelen, zodat je een mooie overgang krijgt van donker naar licht.
Dus al met al, verschillende verlichtings soorten voor verschillende doelen, ik denk dat je daarmee het mooiste resultaat zult behalen.
Mvg
Freddy
Dan komt er bij mij eigenlijk gelijk een wedervraag boven.
Welk doel moet de verlichting boven jouw baan hebben.
Voor werklicht, dus om gewoon goed licht te hebben als je aan het bouwen bent, ja dan is tl verlichting zeker goed te gebruiken.
Voor sfeerverlichting tijdens het rijden lijkt het mij persoonlijk wat minder geschikt.
Ik zal waarschijnlijk ver moeten gaan zoeken, maar heb ooit eens foto`s gezien van een baan verlichting.
waarbij gebruik werd gemaakt van 2 verschillende lamp kleuren,
ik dacht gewoon zacht wit voor daglicht en daarnaast nog blauwe lampen om avond/nacht licht weer te geven.
Volgens mij kun je dan ook nog met dimmers gaan spelen, zodat je een mooie overgang krijgt van donker naar licht.
Dus al met al, verschillende verlichtings soorten voor verschillende doelen, ik denk dat je daarmee het mooiste resultaat zult behalen.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Ik heb ook al eens lopen piekeren over verlichting 'boven' de baan. TL verlichting is aantrekkelijk omdat het niet duur is en eenvoudig te plaatsen. Zoals spoor65 al aangeeft is de kleur niet altijd optimaal en niet te veranderen (althans niet eenvoudig). Je kunt een gekleurde folie er voor laten 'rollen' met een motortje oid. maar that's it.
Een andere optie is LED-verlichting. Door middel van een combinatie van gekleurde LED's en een controller kun je daarvan de kleur en intensiteit beinvloeden. Dat is natuurlijk ook een leuke toepassing met een behoorlijk high-tech gehalte.
Voordeel: mooi licht, veel mogelijke kleuren en weinig (tot geen) warmte-ontwikkeling.
Een andere optie is LED-verlichting. Door middel van een combinatie van gekleurde LED's en een controller kun je daarvan de kleur en intensiteit beinvloeden. Dat is natuurlijk ook een leuke toepassing met een behoorlijk high-tech gehalte.

Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Ik gebruik al heel lang TL verlichting, prima lichtopbrengst. Vorig jaar de buizen vervangen door kleurnummer 950 (daglicht). Wat een verschil! Ziet er heel natuurlijk en rustgevend uit.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
de optie led heb ik al lang laten vallen, is gewoon gewoon niet te betalen om daar rgb leds in te zetten. voor een rgb led met een fatsoenlijke opbrengst betaal je zelfs in China naar mijn mening te veel. de controle programmeren en installeren is de moeilijkheidsgraad niet. programmeer mijn ic's.
en ik helaas nog geen geld boom ik mijn achter tuin heb staan. bedacht ik me vandaag dat misschien tl verlichting een alternatieve is die goed betaalbaar is.
het dimmen is voor mij persoonlijk niet nodig.
dus jos als ik het goed begrijp als ik gewoon een warm kleur tl pak is dat mooie verlichting voor je baan.
mvg vincent
en ik helaas nog geen geld boom ik mijn achter tuin heb staan. bedacht ik me vandaag dat misschien tl verlichting een alternatieve is die goed betaalbaar is.
het dimmen is voor mij persoonlijk niet nodig.
dus jos als ik het goed begrijp als ik gewoon een warm kleur tl pak is dat mooie verlichting voor je baan.
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
RGB leds valt wel mee. http://www.signleds.nl/index.php?item=r ... 40&lang=NL
Ja, niet zo goedkoop als TL, maar wel alle kleuren van de regenboog incl daglicht en blauw voor de nacht.
Ja, niet zo goedkoop als TL, maar wel alle kleuren van de regenboog incl daglicht en blauw voor de nacht.
@martinb dat is leuk als sfeer achter je tv of in een kast maar niet als daad werkelijke baan verlichting. daarvoor is de licht opbrengst te laag, de gene met genoeg opbrengst is rgb niet goedkoop.
mvg vincent
mvg vincent
vincent
www.elfd.nl
www.elfd.nl
Staat me bij dat in het "monster"grote Boppard draadje bij de buren eens over warmwit is gesproken. ik zelf ga ook 2 enkele TL-armituren halen voor op de zolder. Het spaarlamp-peertje wat er nu hangt geeft veels te weinig licht. Ik heb nog +/- 10 TL`s van 120cm in de kelder liggen, dus voorlopig kan ik nog vooruit. Vooral tijdens de beginfase met (ruwbouw) bouwen zal ik daar veel aan hebben, als de baan wat verder voltooid is zal ik denk dan tegen die tijd wel 2 aparte TL`s kopen met de juiste kleur.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55